Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

На Витоша - без "Витоша ски"

На Витоша - без "Витоша ски" Снимка: Стоян Георгиев

Рекет даден. Рекет приет. Пак ни плашат, че няма да има зимен сезон на Витоша.

Кой плаши? Пак същите - "Витоша ски", собственик на лифтовете. Кой се прави на изплашен? Държавата в лицето на управляващата партия. Кой ще е потърпевш? Хиляди софиянци, които искат да ходят на туризъм и да карат ски и сноуборд на хвърлей от дома си.

Ако държавата отново поддаде на извиването на ръце от страна на една не особено голяма фирма, какво би следвало да си мислим: че собствениците на "Витоша ски" управляват държавата или че за държавата инвеститор, чийто официален собственик е офшорка, а неофициален - владетел на банка и още два зимни курорта, е твърде специален...

За един мноооого специален инвеститор

Първият път властта се постара да угоди всячески на "Витоша ски", като написа и се опита да прокара чрез мнозинството си в парламента поръчкови промени: строителство на ски съоръжения на терени, чието предназначение да не се променя. Целта беше "Витоша ски" да реализира проекта си за ски зона Алеко, като не плати и лев за промяна на предназначението на 1 100 декара, които се канеше да владее високо горе в планината. Лозунгирано като: "Ски туризмът = работни места и прогрес". Гражданските протести на Орлов мост ги спряха.

Втори път властта се старае прекалено много - пак в угода на същия инвеститор, който владее лифтовете от декември 2007 г. и още не е инвестирал в подмяна на съоръженията, но вече трета година развява инвестиционни намерения за 70 млн. евро за ски зоната. (Впрочем, съвсем същата сума посочват и сега - но за подмяна на лифтовете.) Този път театрото се нарича: "Да спасим зимния сезон на софиянци".

Вчера тържествено, с "отразяване по медиите", Витоша ски прояви "благосклонност" и пусна Симеоновския и Драгалевския лифт, които всъщност би трябвало да работят целогодишно, тъй като около тях няма писти или някакви "законови спънки", а и техните функции са чисто транспортни - да качват хора високо в планината. В същото време в понеделник "Витоша ски" публично намекна, че ски може да няма и тази зима. (Всъщност пръв в прав текст го обяви Цеко Минев, председател на Българската ски федерация - точно преди месец, заради отпадналата поправка в Закона за горите).

Актуализираната заплаха е, че сезон няма да има, защото пистите не са на "Витоша ски" и затова няма как да бъдат почистени. Факт, те са публична държавна собственост и всички, които работят на Витоша, плащат наем за декарите, ползвани като писти, на Горското стопанство на Витоша. И след като досега, повече от 4 години, ползваше пистите по същия този ред, изведнъж от "Витоша ски" се опънаха - с бетонния аргумент, че в противен случай нарушават два закона, Закона за горите, който изисква да се наемат писти, и Закона за туризма, който изисква пък те да са категоризирани.

Всъщност писти (в този смисъл) няма и в ски зона Банско!!!

Според информация от Министерството на икономиката, енергетиката и туризма (МИЕТ), дори на Банско няма ски писти. През февруари т.г. Тома Белев, в качеството си на председател на УС на Асоциацията на парковете в България, попита МИЕТ "доколко са налични разрешителни за ползване" и дали са категоризирани по реда на Наредбата за категоризиране на ски писти определени писти и пътеки.

Оказва се, че "Витоша ски" дори не са правили постъпки за категоризация. Единствените, подали заявления - за "Офелиите" и "Ветровала", на Витоша са от Туристическо дружество "Мачирски спорт".

Любопитното в тази информация е, че от 2005-а, т.е. вече седма година, "Юлен" АД притежават временни удостоверения за открита процедура по категоризиране на туристически обект. Но нямат т.нар. категорийна символика. Какво означава това? Просто са си спестили едни пари. Съгласно тарифата за таксите, събирани по Закона за туризма (виж вдясно), при подаване на заявлението за категоризиране се заплаща 1/2 от съответната такса, а при получаване на категорийната символика, включваща удостоверение и табела - останалата половина. Истината е обаче, че и държавата не си е мръднала пръста, за да събере едни приходи, които по право й принадлежат.

Да се върнем пак на пистите на Витоша, за които от "Витоша ски" казват, че са поляни, а Жана Петрова, шеф на ПП Витоша: "Те си съществуват като писти, въпросът е как се тълкува". Държавата като собственик би могла да изключи тези терени от горския фонд и да ги превърне в писти, като след това да ги отдаде под наем дългосрочно. Добре, но очевидно от "Витоша ски" искат твърди гаранции, че ще ги получат точно те. Защото на един търг може да се яви не само един кандидат, нали? Освен това, ако не получат пистите, за какво са им лифтовете. Само че какво конкретно са направили като инвеститор за туризма на Витоша, за да твърдят, че имат право на преференциално отношение... Цяло чудо е, че близо 60-годишният Драгалевски лифт още се движи.

Вместо властта - в лицето на Столичната община и земеделското министерство, да накара любимия си инвеститор да си свърши работата, или да прекрати договора с него, Изпълнителната агенция по горите - по разпореждане на министър Найденов, се зае да прочисти просеките на лифтовете на Витоша. А "черешката" на тортата беше изявлението на Мирослав Найденов, който предложи държавата да обработва и пистите над София, ако "Витоша ски" откаже да наеме терените, които ползва като писти.

"Необходими са две машини. А както каза премиерът - след като можеш да караш трактор, можеш да караш и ратрак", заяви Найденов. Да беше въпросът в карането. Първо, държавата трябва да извади около половин милион евро - цената на нов ратрак върви около 250 000 - 300 000 евро, второ, преди подкарването на машината (която утъпква снега) някой трябва да почисти камънаците от пистите. Найденов явно не е скиор, да беше питал премиера - иначе зад ратрак може и да изглежда като за снимка на първа... Трето, дали всички български данъкоплатци са съгласни да им се отнемат 1 милион лева за машини, които да правят писти на софиянци? Ами утре и от Смолян и Чепеларе могат да поискат същото.

Разбира се, основното е, че утъпкването на писти не влиза във функционалните характеристики на Министерството на земеделието и храните - освен ако не иска да угоди на някой специален за властта инвеститор. Но защо тогава не се намират пари за специални хеликоптери за гасене на пожари - толкова ни трябваха при огъня, подпалил Витоша, а и срещу пламъците в Югоизточна България...

А защо не без "Витоша ски"

След като така всеотдайно се включиха да работят за зимния сезон на софиянци, Столичната община и Изпълнителната агенция по горите със сигурност биха намерили за партньори и по-заинтересовани от въпросната компания фирми и организации, които искат Витоша да е отворена за туризъм.

В планината работят и други: едни, обединени в Сдружение на витошките ски и сноуборд училища, други - в системата на Българския Туристически Съюз. Независимо че три години подред единствено "Витоша ски" получаваше по 2.5 милиона лева на сезон по програмата на спортното министерство "Научи се да караш ски", тя съвсем не е с най-големия дял на пазара за обучение на скиори.

Управляващите много обичат да дават пример с Австрия и нейните над 22 000 км писти. Но в любимата им Австрия лифт операторът няма право на ски училища - поради простия факт, че може да манипулира с цените на лифт картите и така да създава неравнопоставеност на пазара, дискриминирайки "не-своите". (Помним историята, завършила с фиаско за "Витоша ски", със скъпите карти за ски учители.)

Следващата седмица по инициатива на кмета на София Йорданка Фандъкова ще има среща, която ще събере всички заинтересовани за ски пистите: представители на "Витоша ски", на ски училищата, на Агенция по горите - плюс министърът на земеделието и храните. Дано дотогава Найденов да е преосмислил инициативата с ратраците.

"За мен е важно да не се извиват ръцете на софиянци, да няма втора зима без възможности за ски. Трябва да признаем, че нормативните пречки са доста сериозни", обяви кметът на столицата Йорданка Фандъкова. "Това не трябва да спира лесните решения, които могат да осигурят може би не толкова луксозен и сериозен ски сезон, но една възможност на софиянци да отиват в планината и да покарат ски", каза Фандъкова.

Кметът се стреми да ни убеди, че инвестициите, които държавата прави - вместо инвеститора, не са поради извитите й от същия този инвеститор ръце. Но това, в което тя генерално бърка, е, че и поради това са протестите и точно това НЕ искат софиянци на Витоша - луксозен ски курорт.

Софиянци искат планина, която да ползват целогодишно, така както е било от 112 години. Ски се карат 3 месеца в годината - и то в най-добрия случай. Ако на някой му се привижда луксозен ски курорт на ветровитите и известни с лошото си време високи места на Витоша, ще трябва да си смени концепцията.

Упорството на властта да работи в угода - и изгода на един определен "инвеститор", означава само едно: че му е признала някакви монополни права над планината, но е пропуснала да уведоми софиянци за господстващото му положение. Макар че, ако вярваме на едно скорошно решение на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), дори и да имаш господстващо положение, не значи, че можеш да правиш злоупотреби.

На Витоша няма да го позволим.

Най-четените