В навечерието на 6 февруари руската балерина Анжелина Воронцова пътува за пореден път в чужбина - този път до Италия - където има изпълнение, което й се ще да е отказала.
Красива като порцеланова кукла и неповторима на сцената, 21-годишната танцьорка няма особено голямо желание да се разсейва от работата си в балета на Болшой театър - легендарната московска школа, в която е солист от 2009 г. насам.
Ала заплатата й в Болшой е "смешна", както се изразява тя, и единственият начин да изкарва добри пари е като пътува за гастроли в чужбина. "Тук не ме оставят да танцувам," споделя тя по време на една от репетициите си за Болшой, която успява да смести в графика си преди полета.
"Нямате представя колко дълго се боря за участие в "Лебедово езеро" и все ми отказват"
Тази неприязън постоянно изниква в редиците на балета, като обикновено е насочена към артистичния директор на театъра Сергей Филин. Негова е последната дума при разпределянето на главните роли в представленията.
Това дори бе споменато като един от възможните мотиви за атаката над него от 17 януари. В същата вечер маскиран мъж го пресреща пред жилищната кооперация, в която живее, и го залива със сярна киселина в лицето, причинявайки сериозни изгарания и увреждания на зрението му, което все още е застрашено.
От болничното си легло Филин споделя пред журналистите, че атаката действително има връзка с работата му и се дължи на завистта и отмъстителността в театъра. Трудно е да си представим, че подобно престъпление би имало такива незначителни мотиви.
Като се има предвид историята на саботажите в Болшой - счупени стъкла в балетните пантофки, хвърляне на котки по време на представление и хомоеротични снимки, качвани онлайн - сярната киселина изглежда твърде лишена от оригиналност. Вероятно става въпрос за нещо повече от скандал за кастинга на някоя постановка.
Ала според полицията все пак това е основният мотив. На 5 март властите арестуваха Павел Дмитриченко, с когото Воронцова живее на семейни начала, също звезда в балета на Болшой. Източници от полицията заявяват пред журналистите, че вероятно 29-годишният мъж е искал да отмъсти на Филин заради това, че спъва кариерата на приятелката му.
В деня след ареста руските телевизионни канали излъчиха репортаж с него, на който той изглежда изтормозен, но спокоен пред полицията. "Аз поръчах нападението," заяви Дмитриченко пред камерите. Двама от неговите съучастници - шофьор и бивш затворник, който вероятно е лиснал киселината в лицето на Филин, също са подписали признанията си.
Поне това обяснява московската полиция, откъдето съобщават, че случаят вече е приключен. "Мотивът за престъплението е лична враждебност, свързана с професионалната им работа," според официалното изявление на полицията.
И все пак тази враждебност е с много по-широки проявления. Дори и самопризнанията на Дмитриченко да доведат до присъда, все още не е ясно дали напрежението в трупата ще стихне.
На репетицията от 6 февруари - точно един месец преди признанието на партньора си, Воронцова обяснява, че корените на това напрежение се крият във враждата между нейния учител и ръководството на Болшой театър.
Звездният танцьор и телевизионна знаменитост Николай Цискаридзе взема Воронцова под опеката си, след като тя се завръща в Болшой през 2009 г. Тя учи балет в провинциалния Воронеж, където е и родена. Макар и талантът й да е неоспорим, споделя, че не е лесно да се впишеш в снобарията и конкуренцията, типични за отношенията в Болшой.
"Не бях необходима на никого, освен на Коля," разкрива тя. "Той видя нещо в начина, по който танцувам". Ала Цискаридзе не е идеалният наставник за една балерина, надяваща се да заслужи най-престижните роли в Болшой.
От години насам той е в, меко казано, не особено добри отношения с ръководството на театъра. Вероятно това се дължи на факта, че Цискаридзе многократно е критикувал Болшой в медиите за опетняването на класическия репертоар на прочутия театър със съвременни чуждестранни постановки, за неефективното осъществяване на последните реновации на театъра, както и за масово привилегироване на някои танцьори и лошия вкус на институцията като цяло.
В резултат на безкрайните му критики, твърди Цискаридзе, на него и учениците му масово се отказват роли, забавят се заплатите им и като цяло се спъва кариерата им. На репетицията от миналия месец, когато Воронцова завършва безупречното си солово изпълнение, той се обръща на стола си и възмутено казва: "Видяхте ли това? Ето това са танцьорите, на които Болшой плаща унизително ниски заплати и не допуска до големи роли".
Все още задъхана, Воронцова кима толкова силно, че дрехите й се разтреперват
Нейната мечта е да танцува Одет, "принцесата лебед", в класическата постановка на Чайковски "Лебедово езеро". Ала коя балерина не мечтае за това? А и защо Филин е трябвало да се чувства задължен да й даде ролята, когато тя я е поискала през декември?
Прессекретарката на Болшой Катерина Новикова коментира, че Филин просто й казал, че все още не е готова. "Той предложи на Воронцова да репетира с друг наставник - по възможност жена, защото все пак ролята си е женска," коментира Новикова.
Воронцова и учителят й обаче си спомнят случката по малко по-различен начин. Те твърдят, че през декември Филин предложил да я включи в "Лебедово езеро" в ролята на принцесата лебед при условие, че се съгласи да се откаже от менторството на Цискаридзе.
Тя споделя, че е отказала предложението заради лоялността си. "Той е гений," казва тя за учителя си след репетицията. "Готова съм да страдам много за честта да работя с него".
Ала каквато и да е причината на Филин да й откаже ролята, скоро след това той става жертва на цялостна кампания, насочена срещу него
В края на декември той започва да получава фалшиви телефонни обаждания през нощта. Освен това имейл акаунтът му е хакнат, а в навечерието на нападението със сярна киселина някой раздира гумите на колата му.
Полицейското разследване сочи, че Дмитриченко най-вероятно е мъстял за жена си. Не е ясно дали е действал сам - дали Воронцова или Цискаридзе са били наясно с неговите планове, макар и двамата да отричат да имат нещо общо с атаката.
От ареста на партньора й насам, Воронцова е напълно недостъпна за медиите. На 6 март - денят, в който Дмитриченко направи официалното си самопризнание, тя танцуваше в една от продукциите на Болшой. След това обаче прессекретарят на театъра заяви, че балерината няма да дава интервюта и отказва да коментира емоционалното си състояние. На този етап шансовете й за главната роля в "Лебедово езеро" не изглеждат никак, ама никак обещаващи...