Разследването на полет MH17 е компрометирано

Ако гледаме буквата на правилниците за разследване на авиационни произшествия, разследването на свалянето на полет MH17 е толкова дълбоко компрометирано, колкото не е било друго от подобен мащаб в последните години. Трудно е да се намери нещо, което до момента да е свършено както трябва и изглежда, че нещата няма да влязат в релси скоро. Доколко фатално ще е това за достигане на ясни и категорични изводи за случилото се на 17 юли над Източна Украйна? Всъщност, може да се окаже, че батакът в разследването няма да е чак толкова критичен, освен ако не са положени целенасочени усилия за унищожаване на доказателства.

Черната кутия

Черната кутия на фаталния полет МН17 бе открита още на 18 юли от проруските сепаратисти, които контролират мястото на падане на малайзийския Boeing 777. За близо три дни интригата бе къде ще се озове черната кутия, дали сепаратистите ще я унищожат, предадат на Русия или ще се случи нещо друго. Ситуацията се разви сравнително благоприятно и на 22 юли черната кутия бе предадена на официални малайзийски представители. Още на следващия ден устройството бе вече във Великобритания, където започна източване на данните от двата елемента на кутията - рекордерът на полетни данни и записвачът на разговори в пилотската кабина. Както се оказа, записите са добри и са били източени на 24 юли, след което е започнало тяхното декодиране.

Черната кутия може да даде не малко ценна информация, включително абсолютно точното място на което е поразен малайзийският лайнер, начинът, по който самолетът е повреден от пуснатата по него ракета и последните думи на екипажа, които могат да носят информация.

От къде могат да дойдат проблемите тук? Най-вече от факта, че в продължение на повече от три дни черната кутия се е намирала в несигурна среда, в която никой не може да гарантира за нейното стерилно от въздействие съхраняване. Макар че когато говорим за електроника е трудно да си представим, че има невъзможни неща, фалшифицирането на записите в черната кутия е мисия невъзможна.

Единственото, което е било по силите на проруските бунтовници, е да унищожат кутиите или поне записите в тях, но видимо е проявен достатъчно разум и съвест.

И все пак трите дни, в които черната кутия се намира в ръцете на сепаратистите, дават достатъчно основание на всеки, който не е съгласен с това, което се открие на записите, да оспори, както тяхната достоверност, така и достоверността на разшифрованите данни. Единствено се надяваме, че никоя от замесените страни няма да падне толкова ниско.

Телата

Труповете на 298-те загинали пасажери и екипаж могат да се окажат едни от най-ценните улики. Това е така, защото местата на които са се намирали пасажерите, а и по-голямата част от екипажа, са ясни. В зависимост от нараняванията по телата на загиналите (изгаряния, рани от шрапнели и други) до голяма степен може да се пресъздаде какво се е случило на борда на обречения полет, когато е бил ударен от ракетата „земя-въздух". От това с известна степен на достоверност може да се определи къде е избухнала ракетата спрямо самолета и дори да се предположи нейния тип.

Макар че телата на загиналите седяха на открито в продължение на няколко дни, то тук проблемът е по-скоро от чисто морално естество, тъй като съвременната съдебна медицина е способна на чудеса.

До момента са открити и съхранени 282 тела, като едва 16 човека все още не са открити сред останките. Това вероятно ще бъде достатъчно за провеждане на анализа, посочен по-горе.

Останките

Далеч по-сериозен е въпросът с провеждане на професионално разследване на мястото на падане на самолета. До момента, а това са 11 дни след катастрофата, все още до останките на разбилия се Boeing 777 не са допуснати членове на разследващата комисия. Само по себе си това не е фатално, тъй като самолетни катастрофи са били успешно разследвани, след като останките са престоявали месеци и години на океанското дъно.

По-фатално е това, че има много и безспорни индикации, че останките на самолета са премествани, рязани и дори извозвани от сцената. Излишно е да пишем, че това е явно опорочаване на разследването, чийто мотиви и поръчители не са ясни в момента.

И ако точното местоположение на останките по украинските поля могат да покажат много за начина, по-който се е разпаднал самолетът след ракетния удар, то това не е фатално за отговора на най-важния въпрос - откъде и с какво е стреляно по полет МН17.

Отговори на тези въпроси могат да се дадат при внимателно изследване на парчетата на катастрофиралия самолет и намирането на следи от шрапнели. По техния брой, форма и големина може с много голяма степен на сигурност да се каже каква ракета се е взривила, къде точно се е взривила и много вероятно да се определи от къде е идвала.

И ако разместването на останките е тежък грях, то истинското престъпление би било, ако компрометиращи парчета от самолета са извозени и унищожени. Дали това е така, ще можем да кажем едва след пристигането на разследващата комисия. Кога обаче това ще стане факт, е неясно, след като боевете в Източна Украйна не стихват, а двете враждуващи сили се обвиняват взаимно във възпрепятстване на работата на разследващите.

#1 John Smith 28.07.2014 в 17:24:28

Ясно, сега вече ми се изясни Der Pilot der ukrainischen Su-25, die in der Präsentation des russischen Generalstabs gezeigt wurde, gab gestern zu, das Flugzeug mit seiner Bordkanone flugunfähig geschossen zu haben. Явно пилота лъже, а дупките от картечница са подхвърлени. Снимките също са компрометирани. Самолета пада и гори: http://africanspotlight.com/wp-content/uploads/2014/07/Picture-371.png ...едното му крило е в житна нива, суха като барут, но : http://images.theage.com.au/2014/07/18/5606109/mh17responsible169-408x264.jpg Другото крило пък е в някаква картофена нива Явно сепаратистите, опълченците и терористите разнасят крила, насам-натам, щот си нямат друга работа....наместо почивка...така да се каже

#3 Оня Дето Го Трият 29.07.2014 в 08:40:32

Ако на Сийкър не му изнася, значи не е вярно разследването. Почвайте отначало

#6 Оби Уан 15.06.2015 в 12:00:30

Аз пък попаднах на тази информация: "Разбилият се в Донецка област пътнически самолет с полет MH17 на Malaysia Airlines на 17 юли 2014 година е свален с управляема зенитна ракета от комплекс „Бук-М1". Това съобщиха на пресконференция специалисти от руския концерн „Алмаз-Антей", който е специализиран в производството на комплекси за противовъздушна и противоракетна отбрана. Дружеството е производител също на „Бук" системата. Концернът е провел разследване и анализи, които разкриват, че ракетата е свалена с „Бук", използван от украинската армия. От информацията става ясно, че ракетата е изстреляна от контролирана от правителството територия. Беше установен моделът на системата по време на първата фаза от нашето разследване. Той е „Бук-М1" ( по класификация на НАТО SA-11), ракетата е 9М38-М1, а бойната глава е 9H314 (M)", заяви главният инженер Михаил Малешевски. Руските военни използват ракети „Бук" 9M37. Ракетата 9М38-М1 не се произвежда в Руската федерация от 1999 година - преди създаването на „Алмаз-Антей", отбелязват от компанията. Украйна е разполагала с 991 ракети 9М38-М1. От анализа на компанията става ясно още, че само ракетата 9M38M1, която вече не се произвежда и е използвана само от Украйна, може да нанесе такива щети върху фюзелажа на самолета. Според Малешевски компанията е готова да продължи разследването с независими експерти, за да се потвърдят откритията. Главната особеност на ракетата 9М38-М1 - създава особена зона, която е под формата на "скалпел". Тя е перпендикулярна на движението на ракетата, с над 40% от тежестта на масата от осколките. Тази особеност е специално проектирана, каза той. Именно този „скалпел" е оставил следи по обшивката на самолета, той позволява определяне на траекторията на ракетата, добави инженерът. По думите му ракетата е изстреляна от района на Зарощенское. Експертите добавиха, че американски сателити са летели над зоната на този ден. Те смятат, че изнасянето на информацията ще помогне на разследването."

Новините

Най-четените