Четири поредни години народните представители замразяваха увеличението на заплатите си. Този път забравиха. В резултат възнагражденията им се увеличиха автоматично с 354 лева, което ще струва на данъкоплатците 1 019 520 лeва за 2014 г.
Защо се получи така? В последния ден от януари - на 31-и, нямаше внесен проект за решение, както се прави от 2010-а насам, за замразяване на депутатските заплати на ниво от 2196 лева.
Това означава да не бъдат индексирани както е по закон, и да отговарят на три средни заплати за страната.
Депутатите от БСП и ДПС не виждат причини заплатите им да стоят замразени. Пред bTV двама от тях - Румен Гечев и Йордан Цонев, коментират увеличението така: "... Тенденцията е да се размразяват доходите и да се повишават. Защо депутатите да са изключение?" и "Може би ви се струва, че мързелуваме? Аз лично работя по 12 часа."
И в другите страни от ЕС съотношението е такова
Депутатските възнаграждения в България се формират на база три средни работни заплати в обществения сектор. Но ако си мислите, че само у нас е така, погледнете инфографиките за съотношението заплата на депутат/заплата на евродепутат/средна работна заплата в страните от ЕС. (Данните са на Die Presse).
В повечето страни от общността съотношението е 1:3 на СРЗ към депутатско възнаграждение - в Белгия например, а някъде е и по-голямо. В Португалия то е приблизително такова, в Испания е 1:2.5, във Великобритания депутатите вземат близо 3.5 пъти над СРД, но в Ирландия и Гърция възнагражденията на избраниците надхвърлят четири пъти средната работна заплата, както и в Холандия, а във Франция увеличението е близо петкратно по-голямо.
Във Франция депутатите вземат повече от колегите си в ЕП
Достатъчно е да погледнем инфографиките, за да разберем, че за Нова Европа да си евродепутат е значително по-доходоносно. Разликите в заплащането на депутатите от националните парламенти и ЕП варира в пъти в полза на Брюксел.
Българските евродепутати започнаха да получават възнаграждение като на останалите в ЕП в мандата, който започна през 2009-а и приключва в края на май, когато ще са следващите евроизбори. Допреди 2009 г. сумите се равняваха на тези на колегите им в националните парламенти.
Именно в приключващия сега мандат се наложи ЕП да възприеме нова практика относно сътрудниците на депутатите. Въведена беше нова система на сключване на договорите и заплащането, при която парите се дават на асистентите директно от бюджета на парламента и не минават през евродепутатите.
Преди парите се даваха на депутатите, което доведе до скандални разкрития, при които беше установено, че някои от тях са назначавали свои роднини или са заявявали по-голям брой асистенти и са прибирали част от парите.
Над 21 хиляди евро получава депутат за заплати за асистенти и консултации на година, като средствата вече имат таван и не могат да бъдат надскачани. Отделно ЕП покрива и пътуванията със самолет бизнес класа или влак първа класа, плаща командировъчни за хотел и храна и др.
За депутатите от Югоизточна Европа това са добри пари, но не така изглеждат нещата за останалите им колеги. В Ирландия например депутатите вземат повече от колегите си в Европарламента. Разликата не е особено голяма - в рамките на 600 евро, но е далеч по-малка от тази във Франция. Там народните избраници получават с над 5000 евро повече от получилите мандат в ЕП.
Същата е и ситуацията в Германия, където разликата е 4500 евро - депутат в Бундестага там е със заплата от 12 536 евро срещу около 8000 евро в ЕП.
В Холандия разликата е малко над 2000 евро в полза на избраните в националния парламент.