Енергия от водорасли вдига самолета

Въздушните полети биха могли да бъдат извършвани с енергия, добита от огромни морета с водорасли, отглеждани до летищата - и това би могло да се случи след не повече от четири години, твърдят учени и авиокомпании, опитващи се да открият "зелено" бъдеще за авиацията.

Гиганти в авиоиндустрията като British Airways и Airbus подкрепят проект на британския университет "Кранфийлд", проучващ способи за отглеждане на водорасли за самолетно гориво в комерсиален мащаб.

Проектът стартира, когато 1500 делегати от правителства и авиационната индустрия напускат Монреал след редовната тригодишна конференция на Международната организация на гражданската авиация (ICAO), която приключи на 8 октомври. На конференцията бяха договорени цели за подобряване на ефективността на горивата до 2050 г., но много от участниците смятат, че организацията действа твърде бавно.

Пътуването по въздуха - по-екологично

Стивън Теби, консултант, работещ с авиационната индустрия за подобряване на екологичните й показатели, изтъква, че най-добрите авиокомпании подобряват ефективността на употреба на горивата с около 1.5% годишно, но като цяло авиационната индустрия има ръст с 4-5 процента всяка година. Необходими са други мерки, включително алтернативни горива с ниско въглеродно съдържание - и икономически стимули, за да се превърне пътуването по въздуха в по-екологично занимание, коментира той.

Изследователите в "Кранфийлд" твърдят, че водораслите са по-добра алтернатива от останалите биогорива, тъй като не заемат място върху сушата, което би могло да се използва за производство на храни. Вече съществуват технологии, позволяващи биогорива да се употребяват в съществуващите самолети, но има трудности с производството им в достатъчно големи количества.

Професор Фиъргъл Бренън от университета "Кранфийлд" заявява, че според него водораслите биха могли да се произвеждат в нужните за търговски цели количества след четири години: "Голямо предимство на водораслите е, че добиви от тях могат да се получават на всеки 7-12 дни, така че реално имате 30 до 50 добива годишно, в сравнение с един добив годишно от традиционните посеви. Реалният сериозен проблем е осигуряването на достатъчно биомаса за нуждите на индустрията, без от това да има негативен ефект."

Плантации от водорасли, близо до летищата

Изследователите също така проучват дали водораслите биха могли да бъдат отглеждани в близост до летищата, за да се предотвратят екологичните щети от превоза на горива по земното кълбо. "Ако се налага да се използват танкери, за да бъдат транспортирани водораслите по света, това не би било екологично решение", коментира Бренън.

Подобно на повечето експерти, Бренън предупреждава, че водораслите - както и всяка друга отделна технология - не бива да бъдат възприемани като универсално решение. "Решението на въпроса с авиационното гориво вероятно ще дойте от различни източници - и това е само един от тях. Ако има един извод от всички форми на възобновяема енергия, той е, че вълшебни решения няма. Постигането на устойчиво развитие е възможно само като не се държат всички яйца в една кошница."

British Airways оповестиха по-рано тази година, че създават фабрика в Източен Лондон, която да преобразува 500 000 тона отпадъци годишно в 16 млн. галона самолетно гориво. Авиокомпанията заяви, че ще използва гориво с ниско въглеродно съдържание за част от самолетите си към 2014 г.

Авиокомпаниите възприемат сериозно биогоривата. Air Transport Action Group, които представляват всички сектори на авиационната индустрия в глобален мащаб, твърдят, че биогоривата биха могли да намалят емисиите с до 80 процета - и по техни думи пет авиокомпании са извършвали тестови полети с биогорива в последните 18 месеца.

Индустрията обаче има по-мащабни цели от биогоривата - да подобрява ефективността на горивата средно с 1.5 процента годишно до 2020 г., да постигне неутрален ръст на производството на въглерод от 2020 г. нататък, и да намали наполовина емисиите към 2050 г. в сравнение с нивото им от 2005 г.

Авиацията - въглеродно най-безвредна

Халдийн Дод от Air Transport Action Group коментира: "Ние сме единствената индустрия в света, постигнала глобално споразумение какво ще прави със своите емисии от въглероден двуокис. Авиацията генерира само 2 процента от дължащите се на дейността на човека емисии. Ние сме малка част от един голям проблем, но смятаме, че е важно да намерим решение."

Дод коментира, че като допълнение към употребата на биогорива, индустрията създава по-ефективни самолети, подобрява дейността си, усъвършенства инфраструктурата и предприема икономически мерки. По негови думи сега пусканите в употреба самолети като Boeing 787 и Airbus 380 използват същото количество гориво на пътник на 100 км, колкото е необходимо на хибриден автомобил.

Според експерта "подобряването на дейността на компаниите означава гарантиране, че всичко на борда е максимално олекотено, от премахване на списанията до изработка на количките за храна и приборите от по-леки материали и пренасянето на по-малки количества вода. Подобряването на инфраструктурата пък означава нови системи за въздушен контрол, които позволяват на самолетите да летят по права линия, вместо да правят зигзагове във въздушното простраство."

Един от спорните аспекти са икономическите мерки - като данъците и системата за търговия с емисии. Европейският съюз предстои да разшири през 2012 г. системата за търговия с емисии, така че тя да включва и авиацията, но някои страни се съпротивляват на подобни мерки.

Бил Хемингс от европейската организация "Транспорт и околна среда", бореща се за екологичен транспорт, твърди, че са необходими доста по-сериозни стъпки: "Авиацията е най-замърсяващата форма на транспорт, но не плаща никакви данъци", твърди той. "Разширяването на европейската система за търговия с емисии и включването в нея на авиацията през 2012 г. би трябвало да бъде приложено в цял свят, но дори това ще струва само 1 цент за литър гориво."

По думите на Хемингс авиоиндустрията едва започва да приема насериозно екологичните си отговорности: "Всички технологични усъвършенствания в производството на самолети през последните 10 години са били насочени към полети по-далеч, по-бързо и с по-голям товар."

Новините

Най-четените