Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Мюсюлмански сестри

Когато мъжете са в затвора, съпругите и дъщерите им протестират. Срещу Морси или срещу военните, които го свалиха Снимка: Getty Images
Когато мъжете са в затвора, съпругите и дъщерите им протестират. Срещу Морси или срещу военните, които го свалиха

Уафаа Хефни даже не е била родена, когато дядо й, основателят на „Мюсюлмански братя" Хасан ал-Банна, е убит, докато чака такси на 12 февруари 1949 г. Въпреки това, подобно на много други консервативни мюсюлмани, университетската преподавателка по английска литература Хефни е силно повлияна от идеите на ал-Бана.

След като военните свалиха от власт президента Мохамед Морси и възобновиха преследването на „Мюсюлмански братя" и първите редици на членовете му бяха хвърлени в затвора, организацията все повече и повече разчита на жени. Без традиционно ръководство, това е неизбежна и парадоксална роля в консервативното „братство". „Ние сме много силни жени и поемаме ролята на мъжете", казва Хефни.

В момента се смята, че стотици активисти на организацията са в затвора. Преди месец Кайро стана обект на международни критики, след като осъди 21 жени на различна възраст (в т.ч. и непълнолетни) за участие в протестите. В крайна сметка натискът доведе до освобождаването им.

В Египет мюсюлманите са мнозинство и жените - даже добре образованите, най-често си стоят вкъщи. Сега те се борят със силите за сигурност, водят демонстрации, организират протесни акции и използват социалните мрежи, за да разпространяват информация за опитите на военните да им запушат устата.

Стройна организация

Хефни преподава в университета „Ал Азхар", който е бастион на недоволните от управлението на армията. Някои от възпитаниците на ВУЗ-а стигнаха до там да нарекат свалилия Морси генерал Абдел Фатах ал-Сиси „предател".

В борбата с властта се включват както студентки, така и тинейджърки. Според Хода Абдел Монием Абдул-Азиз, лидер на политическото крило на „Мюсюлмански братя", в партията членуват около 3000 жени. „Това не е нещо ново. От началото на революцията, жените имат значително участие. Те винаги са били част от братството", казва тя.

След революцията от 25 януари 2011 г., свалила Хосни Мубарак от власт, жените придобиха по-голямо обществено значение. „Сестрите" се събираха на емблематичния пл."Тахрир" в Кайро, част от тях действително влязоха в листите на Партията на свободата и справедливостта. „Нашата кръв е по улиците, членове на нашата организация бяха убити. Минахме през най-лошото. Не се страхуваме от полицията, докато държим на принципите си", казва Абдул-Азиз.

Не е само символично

Критиците твърдят, че жените имат символична роля в организацията и все още не вземат решенията в нея. Според неназован египетски дипломат, ролята на нежния пол по време на демонстрациите е по-скоро да пазят иситнските активисти от полицията, тъй като е по-малко вероятно да бъдат арестувани.

„Тактиката е жените да са най-отпред, защото има по-малък шанс да ги набият или отведат", обяснява той и прави сравнение с Палестина, където лице в лице с израелските сили за сигурност застават момичета и техните майки, докато отзад младежи мятат камъни и коктейли „Молотов".

В Кайро Уафаа Хефни определено не е съгласна с подобни аналогии. По думите й ролята на жените в „братството" е както историческа, така и наложителна. „Жените правят това, за което са подготвени. Това е различен вид джихад. Този път врагът е в домовете ни. Когато той дойде при теб, ти трябва да отвърнеш", казва тя.

Според внучката на ал-Банна, много от участничките в протестите са се решили да излязат по улиците, след като други домакини са били убивани или арестувани в домовете си: „Това е положението. Мъжете не могат да ни кажат да си стоим вкъщи, когато полицаите влизат там. Жените трябва да излязат навън".

Има ги от отдавна

Всъщност „Мюсюлмански сестри" не е нещо ново, просто малцина на Запад знаят за тях. Основана от Хасан ал-Банна 6 години след братството, той искал да кръсти организацията „Група на мюсюлманските сестри" с идеята да има отделно ръководство и да помага на обществото.

Вътрешните боричкания между дамите в крайна сметка принуждават ал-Банна да постави „сестрите" в подчинение на централното ръководство на „Мюсюлмански братя". Макар това да намалява чисто политическата им тежест, те продължават да са важни за организацията.

По думите на Уафаа Хефни, ислямът не е сексистки и самото съществуване на мъжката и женската организации го доказва. „Наследството на дядо ми е просто. Той вярваше, че сме на тази земя с мисията да донесем справедливост. А справедливостта не се разпространява, докато думата на Аллах не се разпространява", казва Хефни. В същото време, тя подчертава, че основателят на „Мюсюлмански братя" се е борел за по-голяма роля на жените в обществото.

Вдъхновението

Жените в Египет получиха право да гласуват през 1975 г. с помощта на не твърде известната днес активистка Дориа Шафик, която нахлула в парламента на страната през 1951 г. 5 години по-късно тя получава тежко наказание за действията си - поставена е под домашен арест. Шафик няма право да напуска дома си цели 18 години - до 1975 г., когато се самоубива - хвърля се от балкона.

По време на протестите на „Тахрир" през 2011 г. историята й вдъхновяваше младите жени на площада.

Продължението

Има много силни египтянки като Хефни и Шафик, но все още нежният пол е далеч от водещите позиции в политическия живот на страната. Дали по-голямото им участие в „Мюсюлмански братя" ще им даде повече възможности да влияят на случващото се в Близкия Изток? „Не е нещо ново... През 1994 г. „Мюсюлмански братя" подкрепиха влизането на жени в парламента. Те могат да заемат всеки пост освен президентския", обяснява изследователят Шади Хамид.

Според него полицейските преследвания правят минаването на следващо ниво още по-наложително. Към момента много жени са се доказали като добри организатори на местно равнище. Въпреки това, Хамид посочва, че има и проблеми - в настоящия формат на организацията, жените нямат пълно право на глас.

В същото време, един от най-близките съветници на сваления президент Мохамед Морси беше Пакинам Шаркави, експерт по Иран от Университета в Кайро. Тя никога даже не е членувала в „Мюсюлмански братя", но това не й пречеше да е много високо в йерархията. Хамид е категоричен, че от теологическа гледна точка, не съществуват пречки - важното е да се споделят ценностите на „братството".

Уафаа Хефни смята, че жените и мъжете в Египет тепърва имат много да се борят за истинска демокрация. „Движението е успешно. Готови сме и няма да направим и стъпка назад, докато страната ни не реализира потенциала си и не се изчисти от корупцията. Духът излезе от бутилката и не можеш да го върнеш там".

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените