Стига сме опитомявали ромите

Спомняте ли си Кортеза? Детето, което роди дете. 11-годишната Кортеза отскочи в сватбения си ден до родилното, даде живот на момиченце и постави българския рекорд за най-млада майка. Седмица по-късно излезе от болницата с бебето и тъй като все още имаше вид на момиченце, което не разбира какво се е случило, попитах я: Ти не знаеше ли как стават бебетата, не учите ли в училище?

"Учи се - отговори ми Кортеза, - ама в пети клас, а аз съм четвърти." Това е положението - по отношение на ромите ние винаги сме поне с една година назад. И в представите, и в теориите си, и в мерките.

Училищата ще бъдат задължени да приемат определен процент ромчета и деца от други етноси. За приобщаването на тези ученици са заделени близо 20 млн. лева от европейските фондове.

Първите 7 млн. лв. ще бъдат дадени още следващия месец на училища, спечелили проекти за интеграция, съобщиха неотдавна медии. Ето, това е мярка, с която не сме само с една година назад, а с доста повече години, отколкото са годините на Кортеза.

Тази мярка чука на възможно най-отворената врата. Никой никога никъде не е забранявал на никое училище да приема ромски деца. И да не бъдат задължавани, училищата ще се борят (из страната те вече го правят) за ромски ученици по чисто демографски причини.

Проекти от години разнасят със специални автобуси ромчета до престижни училища, проекти хранят ромски деца със закуски, проекти купуват на ромски деца ранички и тетрадки и т.н. имитации по формулата "Има тук едни пари за усвояване". От това ромските деца не станаха по-ученолюбиви, а родителите им не качиха образованието на по-горно стъпало в ценностната си стълбица.

Никой не знае колко са ромските деца, които не ходят на училище,

най-конкретното число до този момент е "преобладаващата част от общо 200 000 изпаднали от училището деца". Новата мярка не предлага нищо по-различно.

Ромската неграмотност е най-тежкият проблем, който се задава откъм бъдещето. Той ще се стовари върху България с неподозирана мощ. По чисто демографски причини това е бъдещата работна сила - неграмотна, неквалифицирана, деградирала, обречена да избира между престъпност и просия.

От този омагьосан кръг може да се излезе само ако ромите го поискат, а българите го приемат. Нито е възможно, нито е нужно всички роми да го направят едновременно. Но за онези, които поискат да напуснат блатото на гетото, трябва да има шанс. Българската формула как да се случи това все още не е изобретена. Ето две успешни формули от две доста отдалечени по много признаци държави - Индия и САЩ.

През 1974 г. населението на Индия достига 500 милиона, правителството на Индира Ганди предприема крайни мерки. В страната са създадени "вазектомни лагери" и съгласно новия закон мъжете с по три живи деца трябва да се явят там, за да бъдат стерилизирани.

Онези, които не отидат "доброволно", ще бъдат арестувани и откарани насила. Като принудителна мярка полицията задържа купоните за храна и шофьорските книжки или отказва медицинско лечение. Само за една година са стерилизирани над 8 милиона души.

След яростни протести правителството спира програмата. Населението продължава да се увеличава. То се увеличава и днес - навсякъде, освен в една провинция, наречена индийското социално чудо. Керала. Без бруталност, без принуда тук е постигнато онова, което останалата Индия не успя да направи. В стопанско и социално отношение Керала е като другите. Отглеждат ориз, чай, подправки. Средният жител на провинцията печели 70 пъти по-малко от средния американец.

Онова, което прави Керала различна, е просветата. Не просветата за контрола на раждаемостта и семейното планиране, а обикновената - четене, писане, смятане, особено на жените. В края на 80-те години правителството на щата, подпомагано от неправителствени организации, провежда масова кампания за ликвидиране на неграмотността.

Буквално десетки хиляди доброволци кръстосват провинцията и регистрират 150 000 неграмотни, две трети от тях жени. Малка армия от преподаватели доброволци се заема да ги учи на елементарна грамотност. "Часовете се водеха в оборите, под открито небе, в дворовете", разказва един от ръководителите на кампанията.

Три години по-късно, през 1991 г.,

ООН обявяват Керала за единственото място със 100% грамотно население.

Днес икономистите и социолозите са съгласни, че именно образованието на жените е сътворило разликата. Чудото на Керала илюстрира ярка социална каскада, задействана от вид поведение, който става толкова по-привлекателен, колкото повече хора го практикуват. Преодоляна е една бариера и сега щатът е от другата страна. Образованието е свързало индивидите в нова, самоподдържаща се социална схема.

В САЩ шансът на бедните да извървят пътя от дъното на гетото до върха на образованието се нарича KIPP (Knowledge is Power Program). Програма "Знанието е сила". Програмата е зачената с убеждението, че времето има решаващо значение в образованието.

До този извод стигнали американските психолози, които си поставили за цел да разберат защо децата от бедни семейства от афро- и латиноамериканската общност изостават. След дълги и обстойни изследвания те стигат до извода, че тези деца изостават не в процеса на обучението, а в свободните часове, дни и през ваканциите. Вечерите, съботите, неделите, лятото - там е теренът на изоставането, а не в класната стая.

Следователно: ако бедните деца от гетото искат да бъдат толкова добри, че не само да продължат в колеж, но и да заслужат стипендия, те трябва да учат повече време, да положат повече усилия. Изходът е да се появи училище, което ще предложи на бедните чернокожи семейства следната сделка: "Ние ви предлагаме детето ви да бъде първото от семейството, което ще завърши колеж, при това с успех, който ще му гарантира стипендия. Но вие трябва да знаете, че то ще прекарва в нашето училище много време и ще учи упорито.

"Имаме ли сделка?"

След което наистина се сключва договор.

Първото такова училище е основано от учителите Дейв Левин и Майк Финберг през 1994 г. в Хюстън. Да се основе училище в САЩ не е необичайно. Вече в 41 американски щата има закони за т.нар. чартърни училища - това са публични институции, които се финансират от държавата, но са се откъснали от нейните регулации и имат свободата сами да определят начина на обучение, съдържанието на програмата, квалификацията на учителите.

За чартърните училища е по-важно постигането на конкретни, специфични, понякога местни цели и резултати, записани в хартата на училището (charter - харта, оттам и името). KIPP училищата са чартърни, в тяхната харта целта е с повече време и повече усилия да осигурят шанс за постъпване в колеж на деца от бедни семейства. Да бъдат училища, в чиито класни стаи губещите се превръщат в победители.

Учебният ден в тези училища започва в 7.30 и приключва в 17 часа. Това не е време за писане на домашни. Домашните се пишат вечер вкъщи и отнемат от два до четири часа допълнително. Два пъти в месеца се учи и в съботните дни - от 8.30 до 13.30.

Лятната ваканция започва три седмици по-късно, отколкото за обикновените училища. Така единственият свободен летен месец е август. В крайна сметка децата учат 60% повече от връстниците си в обикновеното училище.

Шестнайсет години по-късно KIPP училищата са вече 99 в 20 щата. 24 от тях са начални, до четвърти клас. 60 са от 5-и до 8-и клас, най-масово търсените. 15 са от 9-и до 12-и клас. Децата могат да изберат една, две или и трите от тези степени. В момента в тях учат 27 000 деца.

До този момент в американското общество има една-единствена критика към училищата от веригата "Знанието е сила" и тя е, че там изтощават учениците. Но организаторите не отстъпват. Те твърдят, че това честно е било заявено при сключването на сделката. Броят на училищата продължава да расте.

България трябва да сътвори своята формула. И тя трябва да е не просто политически коректна, а работеща. Новата мярка на просветното министерство е политкоректна и нищо повече от това. За нас интеграцията се свежда до това - ромското дете да ходи в едно училище заедно с българските деца, а не да знае и може, да се състезава, да си сътрудничи и по този начин интеграцията да се случи естествено и необратимо.

www.segabg.com

#1 Shash 13.07.2011 в 14:02:16

Много хубава статия. За съжаление, при нас въпросният модел на превъзпитаване на децата няма да се случи, защото те трябва да просят по цял ден, за да може дъртия циганин да се напие вечерта. Иначе ще ги бие. Ама той и като се напие, ги бие...

#3 Haha 13.07.2011 в 15:02:59

Само едно въпросче - кой ще финансира такива училища - няма да е държавата (тя и държавните не ще да финансира), в Европа такива практики се считат за спорни (пък и половин Европа фалира - очевидно няма и оттам да дойдат парите), нашенските дарители са стисливи (освен що се отнася до закупуване на чадъри от МВР)... Тъй че откъде??? Второ въпросче - на нашенските цигани им е тотално неизгодно да сключват такива сделки, щото хлапетата им работят от невръсна възраст, а в най-добрия случай продават/купуват момиченца за разплод (ще рече майчински, детски и прочие помощи)... Как ще ги стимулираме да се откажат от един постоянен източник на доходи днес, за сметка на евентуално по-добрия живот на въпросния източник някога си??? Въобще теоритичните размисли и страсти някак трябва да се съотнасят с нашата действителност, а не да се базират на това как е било в Америка/Индия през миналия век...

#5 Чарли Шийн 13.07.2011 в 17:29:35

ДА СЕ СПРАТ ДЕТСКИТЕ ПОМОЩИ! Толкова ли е трудно? Преди няколко дена в градския транспорт слушах циганки да си обясняват трикове - как се вземат помощи за много деца. ОТВРАТ! Никой грамотен човек няма да има проблем със спирането на помощите. Или помощи само за семейства със средно обрзование.

#6 Vaya 13.07.2011 в 18:07:54

Съгласявам се с написаното в статията и искам да допълня един пример - с Франция. Една от най-социалните държави в Европа (дори и с шумноот екстрадиране на ромите миналата година). Та, примерът е следният: във Франция, както и в цяла Европа роми много. Повечето от тях получават помощи от държавата - за безработни, за социално слаби, на бройка деца и т.н. Нашите роми също получват помощи и това е редно. Във френското законодателство обаче има калуза, която казва, че ако не си пратиш детето в училище и не му доставиш минимума диплома (ако не се лъжа минимумът е 10ти клас), тогава не получаваш и помощи за това дете. Като се има предвид, че добавките във Франция не са малки, ромите имат стимул. Ако се направи подобна промяна и в нашия Закон за семейни помощи за деца, си мисля, че след 10 години образованите роми ще имат работа и по-малко челяд!

#7 stg 13.07.2011 в 18:17:09

Чарли Шийн , поздравления, лошото е че много българи не разбират, че това ще е от полза за всички нас, защото тия средства отиват над 70 процента за цигани

#8 iii_krv 13.07.2011 в 18:33:43

Ш' ма извинявате, ама днешните деца не са глупави! Те виждат, че в нашето общество в момента прогресират тъпи, нахакани връзкари без образование или с купени дипломи. Как да имат стимул за учене?!

#9 axyaxy 13.07.2011 в 18:37:27

ако американци правят програмата значи е обречена на провал капиталист и социалност 1во наистина е нужно образование.. но в момента образователната система те прави още по -прост ;) как човек да израсни с граматика ? тез тъпаци не спряха с граматиката.. там едни хора уредени по роднинска, приятелска и секс връзка се научиха да пишат, станаха директори чрез връзки и за да изпъкнат над физици, химици, инженери, казват че граматиката е най-важното за излизане от кризата.. демек така да могат да са властово над инженерите и да печелят повече.. на кво ще учат циганите?? да правят МОРФОЛОГИЧЕН РАЗБОР ЛИ ? и като се научат на това ще правят по малко деца и ще почнат да строят космически кораби ли ? е те значи учителите по граматика са най-умните хора в сета, защото над 50% от учените в НАСА не могат да правят МОРФОЛОГИЧЕН РАЗБОР циганите трябва да се научат да пишат но без да учат тия тъпотии като синтаксис, сказуемо, предлог, и прочие, защото никъде няма да са им нужни и само ще ги натоварват с излишно учене.. тия неща са важни за писатели, не за инженери, земеделци и подобни ;) Другото което е.. учи се история някви връзкарчета наизустиха ИСТОРИЯТА и сега казват че след граматика тя е най-важна, щото нищо не разбират от физика, и така да могат да изпъкнат пред физиците и да имат по-голяма власт и пари.. нали знаете че физиката е материал с мислене, а историята трябва да се наизустява.. в историята няма задачи, размишления.. просто са се случили некви неща, който никой не знае колко са истина и чий интерес обслужват, но в история няма смятане, няма проекти, няма размишления за гравитации и прочие.. Другия предмет е ЛИТЕРАТУРА в която се учи за Вазов, а сме 21 век 21 век учат за селския живот на хората от 19 век е после що хората били деградирали няма ли писатели от 21 век които пишат за живота на 21 век??? обаче тия писатели като Вазов и Яворов, са добре за МАФИЯТА защото отклоняват вниманието от действителността и пращат хората в едни стари времена и така правят мозъците им остарели и заблудени.. Вместо да четеш нещо модерно, ти четеш как няква Баба стояла и си търкала гащите в дървена кофа докато дядото доял кравите ебахти и прогреса ще имат младите хора на 21 век с тези книги Ако се махни граматика след изучаване на буквите, беез тия морфологии и прочие.. ако се махни история.. ако се махнат старите писатели от литература.. и ако се учи повече георгафия, химия, физика, и подобни, тогава циганите и другите ще прогресират.. ДОКАТО НИ РАЗБИВАТ МОЗЪЦИТЕ С МОРФОЛОГИЯ, ВАЗОВ, И ИСТОРИЯ, ДОТОГАВА НЯМА ПРОГРЕС ;) ТОВА ОБСЛУЖВА ИНТЕРЕСА НА МАФИЯТА И ОНИЯ УРЕДЕНИТЕ С ВРЪЗКИ В МИНИСТЕРСТВО НА ОБРАЗОАНИЕ, КОИТО СЕ НАУЧИЛИ ДА ПИшАТ, НАИЗУСТИЛИ ИСТОРИЯ, И ИЗПОЛЗВАТ СТАРА ЛИТЕРАТУРА ЗАщОТО НЕ СА ЧЕЛИ НОВА И ГИ МЪРЗИ ДА ЧЕТАТ, И ЗАРАДИ ТЯХ ХОРАТА СИ УВРЕЖДАТ ПСИХИКАТА.. ЛОшОТО Е ЧЕ РОДИТЕЛИТЕ СА ОВЦЕ И ВМЕСТО ДА СЕ БОРЯТ, ОСТАВЯТ ДА УЧАТ ДЕЦАТА ИМ НА ТЪПОТИИ, ЗА ДА МОГАТ ТИЯ ДРИСЛЬОВЦИ ДА СЕ ПРАВЯТ НА ПО-ВЕЛИКИ ОТ ФИЗИЦИ И ХИМИЦИ, ЗАщОТО МОРФОЛОГИЯ, ИСТОРИЯ И ВАЗОВ БИЛИ ПО ВАЖНИ ОТ ТОВА ДА ЗНАЕш ХИМИЧНИЯ СЪСТАВ НА ХЛЯБА, ИЛИ ПЪК ДА ЗНАЕш ЗА АЕРОДИНАМИКАТА НА САМОЛЕТА .. ДОКАТО НАРОДА СА ОВЦЕ, НЯМА ОПРАВИЯ.. българите може да знаят да пишат, но за разлика от тях са също толкова глупави и ниско класифицирани като циганите ;) като могат да пишат българите, да не би да са станали космонавти?? циганите не могат да пишат, ама умеят да строят сгради.. много българи могат да пишат, ама не знаят една крушка да завинтят ;) не граматика да учат, а наука им трябва ;)

#10 pueblo 13.07.2011 в 18:52:22

ами тогава не използвайте думата "роми",а си ги наричайте цигани,каквито всъщност са си,да го уеба.....в противен случай заглавието е пълен нонсенс

#11 Vaya 13.07.2011 в 18:58:18

Именно хуманитарните дисциплини, които axyaxy определя като ненужни - литература и история, са тези, които разширяват общата култура и могат да произведат интелигенти хора. За Баба Илийца съм съгласна, но не и за Вазов. Цял свят си учи класиците, а пък българското средно образование е едно от малкото, които ти предлагат национални и световни (в България най-вече европейски и руски, америкаснката литература не е силно застъпена) класици, както и автори от края на XX век. Така е, произведения от последните 20-30 години не се изучават, но няма как една книга да влезе в учебниците година след издаването си?! И последно: за българския език и морфологията. Сигурна съм, че ако човек не познава и владее собствения си език, той няма как да го направи и с чуждите. Защото ако не знаеш както в морфема, трудно ще си обясниш деленото на думите в немския език, например. Но спор няма, че образователната ни система плаче за актуализация, особено в методите на преподаване...

#13 Vaya 13.07.2011 в 19:59:07

Ioan, имаше такъв виц, но за негрите: Какво имате против черните?!?! А, нищо! Само напалм. Но това са смешки.

#14 axyaxy 13.07.2011 в 20:04:43

Ioan Yordanov | 13.07.2011 19:35 Циклон Б трябва и за теб защото хем си грозен, хем прост и ненужен като циганите Vaya | 13.07.2011 18:58 само глупаците са съгласни хората да говорят на различни езици ;) нали знаеш "РАЗДЕЛЯЙ И ВЛАДЕЙ" ;) когато народите говорят на различен език, те са лесна плячка за организираната световна мафия ;) мафията говори на 1 език, а народите на различни.. така че, аз съм напълно против различните езици ;) Мофрологията е тоталната простотия ненужна на учениците които няма да са писатели ;) Това е все 1 литератур да учи ПОДРОБНО квантова физика.. ОТ КЪВ ЧЕП ?? Вазов въобще не е актуален за днешните времена.. абсолютно ненужен, дори и вреден ;) 1 книга може да влези до 2-3 години след публикуването и в образователната система, ако има кой да я прочете и внедри... но тия дето правят образователната система, така ги мързи да четат и да правят реформи, че като чуят за такива неща почват да пищят.. в образователната система са назначени хора само с връзки, които са адски прости, и нямащи какво ново да предложат, затова ни казват, че Вазов е истината, щото ги мързи да измислят нещо ново.. е докога ще се учи Вазов ??? до 50 век ли ??? или докато свят светува хората след 30 години ще имат роботски тела, те ще учат за битовизмите на Вазовите герои Историята е тотална глупост и манипулация обслужваща интереса на мафията ;) в историята всичко е нагласено според интереса на мафията ;)

#19 Bobby_gBG 14.07.2011 в 07:59:33

Еми така трябва да бъде - обвързване на парите за детски с образованието, и намаляне на парите за бройка деца, както и пълното им спиране ако няма такова. Само че в парламента явно нямат достатъчно мозък и воля, защото още не са достатъчно узрели за да направят нещо подобно. А и все пак избори идат, никой не иска да разсърди "основния електорат"...

#21 Оня Дето Го Трият 14.07.2011 в 09:48:51

Циганския електорат е железен по време на избори, а българите умуват ли тука умуват.....умуват ли умуват... Да сме ги пращали на училище, да сме им спирали помощите... Адски дразнещо ми е как всички коментиращи надолу знаят какво трябвало да се направи с циганите, пълни са с идеи като лайно с витамини, обаче като дойдат избори мислят и гласуват буквално с оная си работа /"мъжкара" ББ кой и по какво го избра?/ Съжалявам, НИКОГА няма да се оправят нещата по циганския въпрос, НИКОГА! Щото който пипне нещо автоматично получава половин милион избиратели против себе си и на странатана опонента! Кой е луд да се занимава? Тия дето се имат за интелигентни българи по-добре да внимават по време на избори, вместо после да леят теории тук какво и как трябвало да се направи! Всъщност това важи и по други проблеми, не само по циганския...

#23 lele male 14.07.2011 в 10:24:33

Някъде бях чела статия, с много интересна концепция – интеграцията на циганите да мине през дезинтеграция. Авторът даваше идеята да се създадат няколко етнически чисти града, населени само с цигани, в които да се събере цялото население от този етнос. Тези градове да се управляват от местна власт, съставена от цигани. И когато лека полека циганите се научат да живеят сами, произвеждайки нещо, а не паразитирайки върху обществото, тогава ще стане възможно и да се интегрират в самото общество. Колкото и налудничаво да звучи, лично според мен идеята не е лоша, защото озлоблението на циганите спрямо българите, и обратното, е повече от очевиден факт! И определено при толкова висока степен на взаимна омраза е лудост да се говори за обединяване на различни етноси в едно общество. А иначе спирането на детските помощи при повече от 5 неизвинени отсъствия, както и при „N” (не знам колко точно) броя извинени отсъствия е заложено в закона, но като гледам „файда нема”...

#25 dedogo6 14.07.2011 в 11:35:11

Само мозък тече , като гледам коментарите.... Да ви кажа ли на година колко струват на държавата циганите ( роми са само онези ,образованите) във вид на детски и помощи за ток, дърва и прочие? 800 милиона лева..... .Познайте сега от къде идват тези пари - ами от нашите ( на образованите и работещи хора) данъци.Каква интеграция , кви пет лева бе?Те живеят като скотове, парите които им се дават , се изпиват и изяждат, плащат им тока и дървата - е кой е луд - този който дава баницата или този който я яде?!?! Всеки път , като видя някой репортаж по телевизията , за някое от гетата, и как се обясняват "нема работа бе бате" , направо ми идва.... , ама айде.А като им речеш - идете копайте земята, отглеждайте нещо, ще ви го изкупуваме - не искат нали... , най добре им е с по 10 чавета и да зимат помощите и по цял ден иху ихи... Е писна ми! Никаква интеграция няма да стане без желязна ръка, спиране на помощи, ако не иска да работи каквото му се предложи, и не си праща децата на училище. До тогава ще ги хрантутим, те ще ни крадат, и ако някой, защитавайки собствеността си пребие някой мангал, ще го дават по телевизията, и ще го вкарват в затвора, а мангала ще се хили отстрани....

Новините

Най-четените