Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Комплексът на малката... кола

Докога хем някои ще си избиват комплексите с големи коли, хем комплексите им ще избиват хора Снимка: iStock
Докога хем някои ще си избиват комплексите с големи коли, хем комплексите им ще избиват хора

19.04.2020 г. - "Милен Цветков е загинал при катастрофа с джип в София"

06.07.2022 г. - "Две жени загинаха, пометени от джип в София, шофьорът е избягал"

15.07.2022 г. - "Джип помете възрастен мъж пред болница в София"

* * * 

Към края на дивите ми гимназиални години се оказах в Швейцария и по-точно в Алпите, а престоят ми беше при едно меко казано богато семейство.

Представете си учудването ми, когато собствениците на тризонет насред Гщаад*, ме качиха в скромен Голф четворка, за да отидем на вечеря из града. До Голфа се мъдреше внушителен черен джип, за който ми беше обяснено, че се пази само и единствено за извънградските пътешествия на фамилията.

Убедена съм, че и до днес в това семейство голямата мощна кола е само за пътувания извън красивия планински град, защото не страда от "комплекса на малката кола".

Това е онази непреодолима жажда задължително да си зад волана на автомобил с размерите на малък танк.

Терминът идва от САЩ и описва онези шофьори, които презират по-малките коли и карат само и единствено коли от клас SUV и нагоре.

В Страната на неограничените възможности всичко е голямо - хамбургерите, хладилниците, супермаркетите и, не на последно място, автомобилите. И въпреки че именно американците са дали име на обсесията по джиповете, при тях въпросната страст е напълно разбираема заради огромните разстояния и евтиното гориво.

Не е ясно как манията по огромните коли тръгва от САЩ, прескача кажи-речи цяла Западна Европа и се настанява трайно в България - страна с 111 хил. кв. километра площ и сравнително слаб вътрешен интерес към планинския туризъм.

Защо някой има нужда от кола с около и над 300 конски сили, за да скокне до Слънчака или до близкия супермаркет за "черно Джони" и фъстъци остава загадка. Е, тази загадка не е напълно необяснима за държава, в която на компактните градски автомобили викат "женски коли".

Подобно пренебрежение иде да рече, че е въпрос на престиж да караш нещо голямо, мощно и... доста опасно.

Да си зад волана на джип в България не е особено опасно. Да си му на пътя обаче става все по-застрашаващо живота, защото все по-често IQ-то на задкормилното устройство е някакво кратно на конските му сили. Този горчив урок ни беше жестоко преподаден на един Великден, на който загубихме Милен Цветков.

Беше ни припомнен още десетки пъти, включително и в късните часове на 5 юли, и насред бял ден на 15 юли тази година.

Че джипове карат и редица умни, успели, съвестни хора - факт е.

Но докато връзката между престъпно безотговорните шофьори, които помитат всичко по пътя си, и джиповете трудно може да бъде доказана, в обществото все по-трайно се настанява усещането, че зад волана на големите автомобили са хора с IQ, кратно на конските сили на колата.

Затова както в САЩ се говори за "комплекса на малката кола", така и у нас може да се заговори за "комплекса на малката... кола".

Щеше да е много хубаво, ако беше като в Америка, където този комплекс причинява единствено ядове на природозащитниците.

Само че в България не е като в Америка И по този показател и комплексите, подтикващи българите да си купуват джипове, костват човешки животи и разбити съдби.

Остава да виси чуденето докога хем някои ще си избиват комплексите, хем комплексите им ще избиват хора...

___

*Гщаад е сред най-скъпите алпийски градове, където вили имат Роджър Федерер, Приянка Чопра и други.

   

Най-четените