Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Не съм си купил кола, за да ходя пеша!"

Или защо българинът отказва да слезе от автомобила си Снимка: iStock
Или защо българинът отказва да слезе от автомобила си

В България обичаме да се возим на коли, най-вече собствени.

Нищо не е в състояние да ни откаже - нито мръсният въздух, който произвеждаме с 20-годишните си дизеляци, нито побъркващите задръствания, които си спретваме ежедневно, нито липсата на места за паркиране, нито цената на горивата, нито безкрайните ремонти на бричките ни, нито лихвите по кредитите, които теглим за колата.

Нито дори синята зона. Нищо.

Ще рече човек, че живеем в Америка или някакво подобно необятно място без обществен транспорт, в което без кола не можеш и един хляб да си купиш. А не на малка територийка, на която всичко е на до километър, който - по правило - трябва да бъде взет на четири колела.

В семейната йерархия колата е някъде между домашния любимец и първородния син и още от соц времената гаечният ключ и хобито "висене под колата в събота следобед" се предават от поколение на поколение.

И след целия този леко провинциален култ към символа на успеха и просперитета - автомобила, естествено, на всяко посягане на шофьорските права и еко-био дивотии се гледа като на опит за отнемане на изконното.

Да посегнеш на достъпа до центъра за коли или да вдигнеш цената на платеното паркиране е като да наложиш с тежки данъци чесъна или шкембето.

Защо обаче ни е толкова трудно да се разделим с колите си, дори когато реално не са ни нужни? И защо разстояния, които само преди 20-тина години беше нормално да се вземат пеша, сега са немислими без автомобил?

Градският транспорт е за лузъри

В обществения транспорт се возят само бедняци, жени, чиито мъже нямат пари да им купят кола, и пенсионери.

Никой не иска да се числи към тази презряна група - ползването на градски транспорт е под достойнството на истинския мъж и априори го слага няколко нива под останалите - все едно да ходи с рокля или в дрипи.

Затова и вместо да ползва метрото за 20-тина минути, класическият българин и софиянец ще твърди, че с колата му е по-удобно.

Нищо, че само пътят с кола му отнема двойно повече време заради задръстванията, които той и себеподобните му създават, плюс още толкова за паркиране. Освен това спирката на метрото е на цели пет минути ходене пеша, което е недопустимо за собственик на автомобил.

Не съм я купил, за да ходя пеша

Така де - тази инвестиция трябва да се изплати. След като първоначално българинът е вложил няколко хилядарки - на кредит и с безумна лихва, а след това още толкова за ремонт на кола втора ръка от Италия, плюс поддръжката, гумите, застраховката и маслото - е просто немислимо да не си избие инвестицията.

Той не може да проумее защо трябва да се ходи пеша, след като има под ръка кола, с която ще стигне по-бързо и без да се мори излишно.

По същата причина е немислимо да паркира далеч от входа на блока - смисълът на колата е да не ходиш, затова е по-добре да направиш 5-6 кръгчета около блока, докато се освободи мястото точно отпред, отколкото да зарежеш автомобила без надзор на цели 200 метра по-нататък.

Да я покажа

Кой нормален човек ще блъска като животно 9 месеца по строежите в Германия, ще кара на евтини вурстове и сух хляб, за да си купи 15-годишно BMW, и после да не го покаже?

Смисълът да притежаваш BMW не е да му робуваш на поддръжката с нови 9 месеца блъскане в Германия, а да надуеш Галена, да смъкнеш прозореца на  Бавареца, да извадиш лакът на прозореца и да минеш бавно през центъра. Поне два пъти. За да умрат от завист тъпаците с голфовете.

Освен това привлича жените.

Защото мога

Какво като е скъп бензина - нали не е минал цената на кило свинско?

Какво като ходенето на работа ми излиза три пъти по-скъпо с колата, отколкото с градски транспорт - нали за това работя, за да си осигурявам удобства! Ако не излезе сметката, ще спра зеленчуците и готово - кой се е нахранил с гарнитура? А и никъде не пише, че е забранено, нали?

Българските градове са най-авто френдли градовете в цял свят, няма велоалеи, няма пешеходни улици, почти и бус ленти няма - идеални са за коли - как да не се възползва човек? А ако някога тези тъпаци от общината решат да спрат достъпа до центъра на коли с двигатели Евро 1, ще протестирам за правата си, защото съм беден и не мога да си позволя по-нова кола.

С дете съм

Българските деца са единствените деца в света, направени от захарен памук, и се топят при излагане на каквито и да било атмосферни условия. Затова не бива да бъдат подлагани и на хилядите опасности на обществения транспорт.

Служат като чудесно оправдание за родителите си да се придвижват семейно единствено и само с автомобил, включително и ако се налага да идат до съседния блок.

Децата у нас не могат да ходят, затова задължително трябва да бъдат откарани на градина и училище не просто с кола, а с кола, която да спре на забранено за целта място, но пък точно пред входа на училището, и в никакъв случай на 20 метра встрани.

А ако случайно това се наложи - защото пред училището вече има 60 коли и няма къде, двигателят на колата трябва да работи, докато детето се изпроводи до входа, защото е студено и няма да мръзнем излишно. А може и да не запали после.

Защото е мръсно

Парадоксално, но това също е легитимна причина за много хора, особено в София, да отказват да се разделят с личното возило точно в дните с най-мръсен въздух.

Как така ще дишат отровата, докато чакат градски транспорт цели 5 минути, че и да стигнат до спирката, като могат далеч по-безопасно да се скрият в колата на чисто и приятно? Ако са сменили филтрите де.

Мръсотията, която ще създадат, не ги касае - нея ще я дишат лузърите без коли.

 

Най-четените