Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Двама напълно непознати и тяхната компания за 12 млрд. долара

Стив Джобс се зарича да унищожи Dropbox, но не успява Снимка: Dropbox.com
Стив Джобс се зарича да унищожи Dropbox, но не успява

Дрю Хюстън сравнява ситуацията в началото на успешния си бизнес с това да имаш само две седмици, за да откриеш напълно непозната, за която да се ожениш.

През 2007-а той е само на 24 години и отчаяно се нуждае от финансиране, за да може да реализира бизнес идеята си за "облачно" съхранение на данни.

Един от най-престижните инвеститори в нови стартъпи – Y Combinator, демонстрират готовност да рискуват с Хюстън и неговия проект Dropbox. Но има една уловка – те настояват той да си намери бизнес партньор.

Според тях новите компании имат много по-голям шанс да успеят, ако имат повече от един основател; повече от един човек да взима решенията и да поема работното натоварване.

Проблемът на Хюстън по това време е, че той работи напълно сам. Поради различни причини никой от неговите приятели не може да се присъедини към бизнеса. Така той изпада в ситуацията да има само две седмици, за да намери напълно непознат, който да стане съосновател на компанията заедно с него.

"Беше като да получиш имейл от любимия си колеж, но срокът за кандидатстване да е в рамките на следващите две седмици и да трябва да се ожениш за това време, не просто да си намериш някого за среща", описва ситуацията си Хюстън.

Той не губи време. Провежда двучасов разговор с 22-годишен студент на име Араш Фердоуси. Той е "приятел на приятел" и Хюстън никога до този момент не го е срещал. Въпреки това успява да го убеди да напусне университета и да се присъедини към него в рисковото бизнес начинание.

Това се случва преди 11 години. Превъртаме лентата до днес, когато базираната в Сан Франциско компания Dropbox е оценена на повече от 12 милиарда долара. Състоянието на Хюстън се оценява на 3 милиарда, а на Фердоуси – 1,3 милиарда долара.

Не е зле за компания, в чийто успех никой не вярва, и за която покойният основател на Apple Стив Джобс се зарича, че ще унищожи.

Вдъхновението за нов бизнес може да дойде отвсякъде. За Хюстън това се случва в един автобус от Бостън за Ню Йорк в края на 2006-а.

Той наскоро се е сдобил с диплома по компютърни науки от Масачузетския технологичен институт (МИТ). Заради това решава да използва шестчасовото пътуване с автобуса, за да поработи върху някои бизнес идеи, които има. Когато обаче сяда на мястото си, той осъзнава, че е забравил флаш паметта, която е съдържала всичките му файлоев.

"Бях толкова гневен, защото имах чувството, че подобни неща ми се случват отново и отново. Не исках никога вече да се сблъсквам с този проблем, така че, тъй като нямах какво да правя... започнах да пиша код (за да намеря решение), без да имам идея какво ще излезе от него", разказва Хюстън.

Така се появява идеята за Dropbox – виртуално място за съхранение на информация, до което потребителите да имат достъп онлайн, където и да се намират. За две седмици той създава прототипа и измисля името.

Само няколко месеца по-късно Y Combinator проявяват интерес, а Хюстън се връща до МИТ, за да се срещне с Ашар Фердоуси, който по това време се опитва да се сдобие с дипломи за електрически инженер и в областта на компютърните науки.

"Срещнахме се в студентския център за час или два, а на следващата седмица Араш напусна университета. Поглеждайки назад, това беше доста лудо. Сигурен съм, че родителите му имаха различен план за него, който включваше това той да завърши колеж", разказва Хюстън.

Но Фердоуси е наистина развълнуван – нищо, че нито един от двамата не знае в какво се забърква.

Двамата се преместват в централата на Y Combinator в Силициевата долина и така през 2008-а Dropbox става реалност.

За да привлече първите си клиенти, компанията подготвя промоционални видеа и ги споделя в сайтове за дискусии като Reddit и Slashdot. Целта е инфлуенсърите в технологичния сектор да започнат да използват услугата, а надеждата е, че след това ще се изкажат ласкаво за продукта и броят на потребителите ще започне да расте.

Това наистина се оказва успешна стратегия – само за няколко дни потребителите на Dropbox нарастват от 5000 на 75 000. След това от 100 000 стават 200 000 души само в рамките на "около десетина дни".

Броят на потребителите започва да расте по-бързо и по-нагоре, когато Хюстън и екипът му измислят стимулиращата система за препращане. Става дума за това, че хората с акаунт в Dropbox могат да се сдобият с още безплатно пространство, ако накарат свой приятел да си направи акаунт. Другият човек също може да се сдобие с още свободно пространство, и т.н.

Така Dropbox привлича милиони нови потребители, както и вниманието на покойния Стив Джобс, който предлага да закупи бизнеса през 2011-а.

Хюстън отказва да коментира този въпрос, но в предходни свои интервюта казва, че Джобс не е приел добре отказа му. Миналата година Business Insider цитира основателя на Dropbox, който казва, че Джобс e заплашил да "убие" компанията, която не успява да придобие.

Apple създават своя собствена услуга за "облачно" съхранение на данни – iCloud. Това става през 2011-а, но не успява да спре растежа на Dropbox.

Днес услугата на Хюстън и Фердоуси има над 500 милиона регистрирани потребители, от които 11,5 милиона плащат годишна такса, за да използват повече пространство от това, което се предлага безплатно. В това число влизат и 300 000 редовно плащащи бизнес клиенти.

Цялостната стойност на всичките акции на компанията в момента е повече от 12 милиарда долара. Приходите й надхвърлят 1 милиард долара годишно, а в нея работят повече от 2000 души.

Има различни причини за успеха на Dropbox, коментира технологичният анализатор Бен Ууд от изследователската група CCS Insight. Сред тях са това, че употребата на услугата като цяло е лесна, както и фактът, че Dropbox позволява на хората "лесно да записват и споделя снимки, видео и други големи файлове, с който имейл сървърите още не могат да се справят".

По думите на Хюстън той и Фердоуси продължават да работят добре заедно. Фердоуси все още е част от основния ръководен екип.

Що се отнася до ролята на самия Хюстън като изпълнителен директор, той посочва, че основният му цел в момента е да подсигури, че служителите няма да се разсеят от растящата стойност на компанията, а вместо това ще продължат да се фокусират върху това "да правят клиентите щастливи".

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените