Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Карл Айкън срещу McDonald's - една битка за свинското в бургерите

Инвеститорът активист се опитва да извие ръцете на гиганта в сферата на бързото хранене за по-хуманно отношение към свинете Снимка: Getty Images
Инвеститорът активист се опитва да извие ръцете на гиганта в сферата на бързото хранене за по-хуманно отношение към свинете

Когато Карл Айкън си постави цел, той е свикнал да я постига, ако ще и заради това да фалират компании.

Инвеститорът активист е известен с това, че купува дялове в публични компании, които според него се управляват неправилно, след което оказва натиск върху бордовете им да направят промени или да продадат бизнеса си.

А новата му цел е глобалната верига за ресторанти за бързо хранене McDonald's и по-специално тяхното отношение към прасетата.

Миналата седмица той отправи предупреждение към компанията, че възнамерява да започне прокси битка срещу тях, освен ако не се спрат договорите си с доставчици на свинско месо, които държат бременни прасета в малки клетки със седмици наред, съобщава Bloomberg.

В неделя той предприе и първите крачки към това. След като закупи 200 акции в McDonald's, той номинира двама нови директори в управителния борд на компанията, които да се погрижат за хуманното отношение към прасетата сред фирмите подизпълнители, с които гигантът в бързото хранене работи.

Айкън е отправил призив към Лесли Самюелрич и Мейси Ганцлер да се кандидатират за избори на годишната среща през 2022 г.

Самюълрич е президент на Green Century Capital Management - инвестиционен фонд с фокус върху устойчивата енергия, докато Гензлър е главен директор по стратегията и марките в Bon Appétit Management Company.

Айкън вярва, че чрез участието на двете жени в управлението на McDonald's, компанията ще поеме ангажименти да гарантира, че приема месо само от свине майки, които не са държани в жестоки условия в гестационни клетки по време на бременността си, предава Ройтерс.

Въпросните клетки служат за настаняване на бременни прасета, но множество защитници на правата на животните ги смятат за крайно нехуманни.

Клетките са широки по-малко от метър и се използват от доставчиците на свинско месо за настаняване на бременни свине. Пространството в тях е толкова малко, че животните дори не могат да се обърнат, което им носи редица здравословни проблеми.

Самият факт, че животните трябва да стоят или да лежат принудително на подова настилка, върху която има остатъчни изпражнения и урина, може да ги докара до сърдечно-съдови проблеми, инфекции на пикочните пътища, нарушения по краката и стъпалата, както и редица други.

През 2012 г. веригата се ангажира постепенно да преустанови използването на свинско месо от подизпълнители с гестационни клетки за своите прасета в рамките на 10 години. Оттогава насам обаче само около една трета от доставчиците на свинско месо в САЩ са преминали от тези клетки към групови системи за настаняване на бременните свине.

Той подема кампанията, вдъхновен от дъщеря си, която е вегетарианка и защитник на животните, след като тя му разказва за лошото отношение спрямо животните.

На практика, според Айкън, както и според други активисти като неправителствената организация Humane Society, проблемите в случая са два.

Единият е, че McDonald's не изпълнява обещанието си за 10-годишен срок да се откаже от месо, за отглеждането на което са били използвани клетките за бременни свине, а другият е, че една немалка част от подизпълнителите на компанията преместват свинете майки, едва след като изминат четири до шест седмици от 16-седмичната си бременност.

Той и Humane Society обясняват пред Wall Street Journal, че имат съмнения относно ангажимента на компанията да се справи с този въпрос наистина. Затова и Айкън е решил да търси лостове за оказване на влияние вътре в самия управителен съвет на гиганта в сферата на ресторантите за бързо хранене.

И инвеститорът е готов да се впусне в сериозна битка, за да изпълни целите си.

Според проф. Мак Юен Тийн от Национaлния университет на Сингапур самият профил на Айкън е достатъчно висок, че в McDonald's да чувстват нуждата да му отговорят, въпреки че неговият дял е толкова малък. И намесата му като активист може да извие ръцете на компанията.

От McDonald's обаче обясняват, че нещата не са толкова прости. Сега, след като достигна крайния си срок от десетилетие, за да въведе тези промени, гарантиращи по-хуманно отношение към свинете, веригата за бургери заяви, че се нуждае от удължаване с две години, за да довърши прехода.

Оттам посочват като причини за забавянето глобалната криза с коронавируса, както и бумът на свинска чума в последните няколко години. Компанията си е поставила нов срок, за да завърши договореното - 2024 г.

От McDonald's не пропуснаха обаче да "захапят" и самия Айкън, като според тях милиардерът притежава компанията в Илинойс Viskase, която произвежда и доставя пакетирано свинско и пилешко месо.

"Заслужава да се отбележи, че Айкън не е призовавал публично Viskase да поеме ангажименти", каквито McDonald"s е поел за доставките на прасета", коментират от компанията.

"McDonald's се снабдява с едва 1% от цялото производство на свинско месо в САЩ и не притежава свине майки, не произвежда и не опакова свинско месо в страната. До края на тази година McDonald's очаква да добива 85-90% от свинското си месо в САЩ от свине майки, които не са настанени в такива клетки по време на бременността. А до края на 2024 г. компанията очаква цялото свинско месо в САЩ да се добива от свине майки, които по време на бременността са настанени в групови клетки", пишат в изявлението си от гиганта в сферата на бързото хранене.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените