Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Новите коли - необичайният дефицит на Русия

Когато търсенето надвишава в пъти предлагането... Снимка: iStock
Когато търсенето надвишава в пъти предлагането...

Русия е изправена пред необичаен проблем - въпреки пандемията, която сериозно сви бюджетите на милиони семейства, държавата може да се сблъска с дефицит на нови автомобили. На руския автомобилен пазар се появява недостиг на някои от най-популярните брандове и модели.

Държавата е свикнала да има дефицит от редица стоки, а с годините международните санкции, наложени заради анексирането на Крим, положението се влошава. Но недостиг на автомобили, при това не от най-евтините марки и конфигурации - това е вече е нещо ново.

Как въобще е възможно да се стигне дотук във времена на коронавирус и финансова криза?

Най-просто казано - така се случва, когато търсенето надвишава предлагането. Заразата затваря вратите на някои от най-големите автомобилни производители.

Както отбелязват от РИА Новости, дори и фабрики, които функционират на територията на Русия, са сериозно затруднени, защото даже и да не са под строги рестрикции и карантина, доставките на части и детайли са силно засегнати.

И след разхлабването на мерките много компании останаха предпазливи и не върнаха всички свои служители по работните им места. Никой не бърза да възстанови напълно работния си капацитет, защото не знае кога пак може да се наложи да затваря отново.

Ето оттук идва проблемът в предлагането. Стоките, които са доставени по магазините отпреди пандемията и карантината, вече се изчерпват, а на тяхно място не идват нови попълнения. И това важи дори и за автомобилите, макар че това е чисто руски феномен.

Европа е далеч по-предпазлива и не се втурва да пазарува така, но в Русия хората с възможности нямат подобни предразсъдъци и харчат парите си много по-смело.

Така по информация на Auto.ru, цитирана от Money.bg, през октомври в складовете в страната има около 27 хил. коли. Преди точно година са били два пъти повече.

С други думи, 90 на сто от големите играчи на пазара с нови коли изпитват дефицит на стока. Дилърите и търговци на автомобили втора ръка също започват да усещат недостиг, макар и в далеч по-слаба степен.

А търсенето, по изчисления на Auto.ru, е нараснало с поне 15-20 процента, затова пазарът не може да отговори адекватно на тези нужди. Налага се клиентите да увещават автокъщите да им запазват автомобили или да дават някаква сума капаро под масата, за да докажат, че намеренията им за закупуване на колата са сериозни.

Причината се корени в обезценяването на рублата. Всеки път, в който националната валута падне, започва почти паническо изкупуване. Така например РИА Новости припомня, че през 2014 г. стойността на рублата пада сериозно и руснаците се втурват да купуват домакински електроуреди като за последно.

Случващото се в момента е сходно. Трябва да се вземе предвид, че автомобилите в Русия са доставени преди или в самото началото от пандемията и следователно цените им са като отпреди осем-девет месеца.

Затова въпреки девалвацията на рублата, голям процент руснаци успяват да си позволят нов автомобил, закупен директно от автокъщите.

Цените на новите партиди коли обаче започват уверено да пълзят нагоре. Кризата, причинена от пандемията, добави около 7-8 процента върху предишните цени. Макар и това да не предизвиква моментален отлив, резултатът от повишението постепенно ще се усети.

За момента обаче Русия е една от малкото държави, в които може да се говори за дефицит не на какво да е, а на чисто нови коли.

Най-четените