Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Сделано в СССР: Най-любопитните комунистически суперколи

Те са странни откъм иновации, често учудващи откъм дизайн, но винаги интересни и куриозни.

В галерията събрахме цели осем от най-любопитните комунистически суперколи: Снимка: iStock
Те са странни откъм иновации, често учудващи откъм дизайн, но винаги интересни и куриозни.

В галерията събрахме цели осем от най-любопитните комунистически суперколи:
 Melkus RS 1000 
Тази кола е наричана „комунистическото Ferrari” и още на пръв поглед става ясно защо. Всъщност родината на Melkus е Източна Германия, която явно се е вдъхновила от италианските си колеги - вратите на RS 1000 дори се отварят нагоре, а не настрани. Автомобилите са кръстени на автомобилния състезател Хайнц Мелкус, под чието ръководство са произведени точно 101 такива модела.

Представянето на пътя на Melkus RS 1000 обаче далеч не е особено спортно - той разполага със 70 конски сили и може да вдигне до 170 км/ч (трудно). През 2009 г. е направен опит за възраждане на бранда като в автомобила е монтиран двигател от Toyota, но нито инвеститори, нито купувачи проявяват особен интерес. Снимка: Wikipedia
Melkus RS 1000

Тази кола е наричана „комунистическото Ferrari” и още на пръв поглед става ясно защо. Всъщност родината на Melkus е Източна Германия, която явно се е вдъхновила от италианските си колеги - вратите на RS 1000 дори се отварят нагоре, а не настрани. Автомобилите са кръстени на автомобилния състезател Хайнц Мелкус, под чието ръководство са произведени точно 101 такива модела.

Представянето на пътя на Melkus RS 1000 обаче далеч не е особено спортно - той разполага със 70 конски сили и може да вдигне до 170 км/ч (трудно). През 2009 г. е направен опит за възраждане на бранда като в автомобила е монтиран двигател от Toyota, но нито инвеститори, нито купувачи проявяват особен интерес.
ЗиЛ-112 Спортс 
Това е първата и може би единствена спортна кола, която заводът в Москва успява да създаде и изкара от поточните линии. 112 Sports, който подозрително прилича на Shelby Cobra, излиза на пазара през 1961 г. и просъществува до 1969 г. Този ЗиЛ обаче се смята за един от най-успешните съветски автомобили във високоскоростния сегмент.

Колата може да се похвали с ергономичен дизайн, леко купе, което тежи 1330 кг, и максимална скорост от 230 км/ч. Постижението е доказано при демонстрация покрай соленото езеро Баскунчак и можеше да е още по-впечатляващо, но метеорологичните условия са били кошмарни. В момента един такъв ЗиЛ-112 Sports може да се види в музей в Рига, а един е в частна колекция на ценител от Швейцария. Снимка: Wikipedia
ЗиЛ-112 Спортс

Това е първата и може би единствена спортна кола, която заводът в Москва успява да създаде и изкара от поточните линии. 112 Sports, който подозрително прилича на Shelby Cobra, излиза на пазара през 1961 г. и просъществува до 1969 г. Този ЗиЛ обаче се смята за един от най-успешните съветски автомобили във високоскоростния сегмент.

Колата може да се похвали с ергономичен дизайн, леко купе, което тежи 1330 кг, и максимална скорост от 230 км/ч. Постижението е доказано при демонстрация покрай соленото езеро Баскунчак и можеше да е още по-впечатляващо, но метеорологичните условия са били кошмарни. В момента един такъв ЗиЛ-112 Sports може да се види в музей в Рига, а един е в частна колекция на ценител от Швейцария.
Москвич 408 Турист 
Кабриолет версията на Москвич идва на бял свят през 1964 г., но така и не стига до серийно производство. Една от причините е, че колата е впечатляваща, само че крайно непрактична. Покривът, например, се състои от цяло парче пластмаса, което трябва да бъде сгъвано и разгъвано на ръка. Автомобилът задължително трябва да бъде съхраняван в гараж, отново заради покрива.

Въпреки това Москвич 408 Турист е можел да бъде успешен с дизайна си и подвижния си гюрук. Има иновативна технология за електронно впръскване на горивото и немалко от частите му са изработени от алуминий, което го прави по-лек. По това време обаче заводите в Москва работят над капацитета си, за да изпълняват поредната петилетка, и за този кабриолет просто не остава време. Снимка: Wikipedia
Москвич 408 Турист

Кабриолет версията на Москвич идва на бял свят през 1964 г., но така и не стига до серийно производство. Една от причините е, че колата е впечатляваща, само че крайно непрактична. Покривът, например, се състои от цяло парче пластмаса, което трябва да бъде сгъвано и разгъвано на ръка. Автомобилът задължително трябва да бъде съхраняван в гараж, отново заради покрива.

Въпреки това Москвич 408 Турист е можел да бъде успешен с дизайна си и подвижния си гюрук. Има иновативна технология за електронно впръскване на горивото и немалко от частите му са изработени от алуминий, което го прави по-лек. По това време обаче заводите в Москва работят над капацитета си, за да изпълняват поредната петилетка, и за този кабриолет просто не остава време.
Tatra 603 
Тази Tatra е с такъв дизайн, че просто не може да остане незабелязана. Родината ѝ е комунистическа Чехословакия и по-точно - Копршивнице, област Моравия. Автомобилът се води в свръхлуксозен за времето си клас и е достъпен най-вече за партийни величия и техните най-близки приятели. 

Tatra 603 има няколко модификации, само че уловката е, че понякога не можете да разберете коя точно от тях е пред очите ви. Фабриката прибира най-старите автомобили, подменя износените им части, променя леко дизайна и ги пуска отново в обращение, което е олицетворение на комунистическия гений в действие. Снимка: Wikipedia
Tatra 603

Тази Tatra е с такъв дизайн, че просто не може да остане незабелязана. Родината ѝ е комунистическа Чехословакия и по-точно - Копршивнице, област Моравия. Автомобилът се води в свръхлуксозен за времето си клас и е достъпен най-вече за партийни величия и техните най-близки приятели.

Tatra 603 има няколко модификации, само че уловката е, че понякога не можете да разберете коя точно от тях е пред очите ви. Фабриката прибира най-старите автомобили, подменя износените им части, променя леко дизайна и ги пуска отново в обращение, което е олицетворение на комунистическия гений в действие.
Волга ГАЗ-21 
ГАЗ-21 е замислен като пряк наследник на успешната ГАЗ-М20 Победа, но с по-иновативен и прогресивен дизайн, дело на автомобилния завод „Горки“ в Нижни Новгород в Приволжието. В сърцето на руснаците тази Волга заема същото място, каквото заема Renault Deux Chevaux, тоест има статут на легенда. 

Колата няма кой знае колко забележително представяне на пътя, но се радва на популярност, която ѝ осигурява цели три серии на производство. Да притежаваш такава кола в Съветския блок през 60-те и 70-те години на XX век е било символ на успех и престиж, защото това е сред най-луксозните автомобили, продавани на частни клиенти. Снимка: Wikipedia
Волга ГАЗ-21

ГАЗ-21 е замислен като пряк наследник на успешната ГАЗ-М20 Победа, но с по-иновативен и прогресивен дизайн, дело на автомобилния завод „Горки“ в Нижни Новгород в Приволжието. В сърцето на руснаците тази Волга заема същото място, каквото заема Renault Deux Chevaux, тоест има статут на легенда.

Колата няма кой знае колко забележително представяне на пътя, но се радва на популярност, която ѝ осигурява цели три серии на производство. Да притежаваш такава кола в Съветския блок през 60-те и 70-те години на XX век е било символ на успех и престиж, защото това е сред най-луксозните автомобили, продавани на частни клиенти.
Lada Niva 
Някои мило я наричат „съветския Land Rover” и има защо. Всеки, който е сядал зад волана на Lada Niva, знае, че за тази кола почти няма невъзможен терен. На места, където прехвалени високопроходими автомобили се задъхват, Niva се справя без особени засечки. Това до голяма степен се дължи на стегната конструкция и предно окачване, които я правят една не-спортна суперкола. 

Колата започва производството си през 1977 г. и се произвежда до ден днешен в завода АвтоВАЗ в Толиати, Самара. Тъй като руснаците познават добре собствените си продукти, Lada Niva пристига при купувачите си с комплект за ремонти по автомобила. Снимка: Wikipedia
Lada Niva

Някои мило я наричат „съветския Land Rover” и има защо. Всеки, който е сядал зад волана на Lada Niva, знае, че за тази кола почти няма невъзможен терен. На места, където прехвалени високопроходими автомобили се задъхват, Niva се справя без особени засечки. Това до голяма степен се дължи на стегната конструкция и предно окачване, които я правят една не-спортна суперкола.

Колата започва производството си през 1977 г. и се произвежда до ден днешен в завода АвтоВАЗ в Толиати, Самара. Тъй като руснаците познават добре собствените си продукти, Lada Niva пристига при купувачите си с комплект за ремонти по автомобила.
УАЗ "Ягуар" 
Подобно на Lada Niva, за УАЗ-ките невъзможни пътища няма и затова се радват на популярност из целия Източен блок, особено сред военните и спецчастите. Тази разновидност на УАЗ, наречена кодово "Ягуар", е представена от Уляновския завод през 1971 г. и въпреки че не е предназначена за масово производство и шофиране, тя е нищо по-малко от суперкола.

Автомобилът има претенциите да е амфибия и да покорява не само високите терени, но и водата. Това се случва благодарение на две витла, монтирани отпред и отзад по оста. Във вода „Ягуар“ развива до 8 км/ч, а по суша - до 100 км/ч. Заради редица непреодолими препятствия пред дизайна и производството, колата си остава на ниво прототип. Снимка: Wikipedia
УАЗ "Ягуар"

Подобно на Lada Niva, за УАЗ-ките невъзможни пътища няма и затова се радват на популярност из целия Източен блок, особено сред военните и спецчастите. Тази разновидност на УАЗ, наречена кодово "Ягуар", е представена от Уляновския завод през 1971 г. и въпреки че не е предназначена за масово производство и шофиране, тя е нищо по-малко от суперкола.

Автомобилът има претенциите да е амфибия и да покорява не само високите терени, но и водата. Това се случва благодарение на две витла, монтирани отпред и отзад по оста. Във вода „Ягуар“ развива до 8 км/ч, а по суша - до 100 км/ч. Заради редица непреодолими препятствия пред дизайна и производството, колата си остава на ниво прототип.
 УАЗ "Ягуар" в действие като кола-амфибия Снимка: Wikipedia
УАЗ "Ягуар" в действие като кола-амфибия

Trabant 
Trabant е направен от странна формалдехидна смола, макар че до ден-днешен мнозина вярват, че е изработен от картон. Тежи от 600 до 700 кг и има двигател, който издава странни звуци и допринася сериозно за повишаването на въглеродните емисии. Въпреки това производството му просъществува до 90-те, а някои оцелели екземпляри се движат и до днес, макар и тунинговани. Дали мястото му е при комунистическите суперколи? Разбира се! Снимка: Getty Images
Trabant

Trabant е направен от странна формалдехидна смола, макар че до ден-днешен мнозина вярват, че е изработен от картон. Тежи от 600 до 700 кг и има двигател, който издава странни звуци и допринася сериозно за повишаването на въглеродните емисии. Въпреки това производството му просъществува до 90-те, а някои оцелели екземпляри се движат и до днес, макар и тунинговани. Дали мястото му е при комунистическите суперколи? Разбира се!

Още от началото трябва да признаем, че част от тези коли не са правени в Съветския съюз, но влиянието на Москва се усеща силно във всички тях. 

Това са били времена на вечна надпревара на полето на изобретенията и автомобилното производство просто е нямало как да изостане от това неравно състезание със Запада.

Така се появяват куп интересни суперколи, някои от които са почти непознати на широката публика.

Разбира се, понятието суперкола тогава е включвало различни показатели. Сега под тази дума разбираме свръхскоростни спортни зверове, които ускоряват от 0 до 100 км/ч, докато премигнем с очи, и които крият притеснително много коне под капака си.

Комунистическите суперколи не са били задължително бързи и мощни, но пък са били впечатляващи по друг начин. В тях са вложени необичайни за времето иновации, някои полезни и готини, други - напълно излишни. Дизайнът им също често е меко казано учудващ.

Цели осем от най-любопитните комунистически суперколи събрахме за вас в галерията горе.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените