Министерството на финансите публикува законопроекта за държавния бюджет на Република България за 2025 г. и актуализираната средносрочна бюджетна прогноза (АСБП) за периода 2025-2028 г., която представлява мотивите към законопроекта.
Съобщението пристигна късно във вторник вечерта, като в него се акцентира на новата оценка, която финансовото министерство прави за следващите три години. Самата плансметка на държавата и бюджетната прогноза до 2028 г. можете да намерите тук.
В бюджета е заложен икономически растеж от 2,8% и инфлация от 2,6% в края на годината.
Бюджетното салдо по консолидираната фискална програма (КФП), в която влизат държавният бюджет, бюджетът на Здравната каса (НЗОК) и на Държавното обществено осигуряване (ДОО), всяка година от прогнозния период 2025-2028 г. ще има заложен дефицит.
За 2025 г. той е предвиден в рамките на 3% от БВП, а през 2027 г. и 2028 г. ще намалее съответно на 2,7% и 2,2%.
На база тези анализи се предвижда през 2025 г. държавният дълг да достигне до 59,7 млрд. лв. или 27,7% от БВП на страната за годината.
През следващите няколко години дългът ще продължи да се увеличава. Така през 2026 г. е планирано той да достигне 70,5 млрд. лв. (31% от БВП),, през 2027 г. да е 79,5 млрд. лв. (33,5% от БВП), а през 2028 г. е вече 87 млрд. лв. (35,2% от БВП).
Минималният размер на фискалния резерв към 31.12.2025 г. е предвиден да остане непроменен спрямо заложения в Закона за държавния бюджет на Република България за 2024 г. в размер на 4,5 млрд. лв.
•••
С цел повишаване на приходите в държавния бюджет са предложени мерки в данъчното законодателство, ефектите от които са взети предвид при прогнозиране на приходите от данъци сред тях са:
- Усъвършенстване на фискалния контрол чрез надграждане на информационната система и оптимизиране на анализа на риска.
- Предложен е нов акцизен календар за акцизните ставки на тютюна и тютюневите изделия (ТТИ). Мярката е продължение на практиката за балансирано поетапно увеличаване на акцизните ставки върху тютюна и тютюневите изделия. Свързана е с оптимизиране на бюджетните приходи като подобен подход се прилага и към момента в акцизното законодателство с оглед на значителния дял на постъпленията от акциз върху тютюна и тютюневите изделия от общите данъчни приходи в държавния бюджет. В този смисъл мярката е предложена като продължение на наложената вече практика за осигуряване на прозрачност на процесите, предвидимост за бизнеса и стабилност за потребителите. В тази връзка и доколкото с преразглеждането на Директива 2011/64/ЕС на Съвета се очакват значително по-високи изисквания към минималните нива на данъчно облагане посредством въвеждането на поетапно увеличаване на акциза ще се намали изоставането на страната ни спрямо останалите държави членки в ЕС.
- Изсветляване на сивата икономика в областта на горивата чрез лимитиране на възможността неполучени на бензиностанциите касови бележки да се използват за предоставяне на други субекти с цел издаване на фактури, по които да се приспада неправомерно данъчен кредит по ЗДДС. Предвидената законова промяна намалява възможностите за измами с данък върху добавена стойност, свързани с "търговията" с касови бележки и съответно с източване на ДДС;
- Оптимизиране на процеса по анализ на просрочените задължения чрез насочване на административния ресурс към задълженията с най-голям фискален ефект;
Осигурителната политика за периода 2025-2028 г. предвижда за 2025 г. и за 2026 г. да се запази размерът на осигурителната вноска за фонд "Пенсии" на Държавното обществено осигуряване (ДОО) на нивото от 2024 г. Запазват се и размерите на осигурителните вноски за другите фондове на ДОО, а също и съотношенията между осигурителите и осигурените лица.
Минималният осигурителен доход за самоосигуряващите се лица се увеличава от 1 април 2025 г. на 1 077 лв. и се запазва за целия прогнозен период. Минималният осигурителен доход за земеделските стопани и тютюнопроизводители също се увеличава от 1 април 2025 г. на 1 077 лв. и се запазва за целия прогнозен период.
Осигурителната политика
Предвижда се за 2025 г. и за 2026 г. да се запази размерът на осигурителната вноска за фонд "Пенсии" на Държавното обществено осигуряване (ДОО) на нивото от 2024 г. Запазват се и размерите на осигурителните вноски за другите фондове на ДОО, а също и съотношенията между осигурителите и осигурените лица.
Разходни политики
Разчетите за разходите по проекта на Закон за държавния бюджет на Република България за 2025 г. са изготвени въз основа на действащото законодателство, както и при отчитане на ефектите от отразяване на настъпилите промени в нормативни актове, влизащи в сила от 01.01.2025 г.
- В разчетите за периода 2025-2028 г. е взето предвид увеличението на размера на минималната работна заплата (МРЗ) от 1 януари 2025 г. - от 933 лв. на 1 077 лв., като ефектът в разходите е увеличение от 283,3 млн. лв.;
- Минималният осигурителен доход за самоосигуряващите се лица от 1 април 2025г. е 1 077 лв. и се запазва за целия прогнозен период;
- Предвидено е увеличение на максималния осигурителен доход от 3 750 лв. на 4 130 лв. от 1 април 2025 г., съответно 4 430 лв. от 1 януари 2026 г., 4 730 лв. от 1 януари 2027 г. и 5 030 от 1 януари 2028 г., като ефектът в разходите е увеличение от 33,2 млн. лв.;
- Запазване на размера на обезщетението за отглеждане на дете до двегодишна възраст - 780 лв. за целия период до 2028 г. включително;
- За осъвременяване на пенсиите от 1 юли 2025 година са предвидени допълнителни средства в размер на 617,6 млн. лв.;
- В проектобюджета за 2025 г. е разчетено увеличение на разходите за персонал с 5% за структурите, за които не са предвидени други увеличения в изпълнение на приети нормативни актове и действащи политики, в т.ч. и общинска администрация - увеличение от 283,7 млн. лв.;
- През 2025 г. е запазена политиката за увеличение на възнагражденията на педагогическия персонал в средното образование със 125% от средната брутна работна заплата за 2024 г. (2 284 лв.), като ефектът в разходите е увеличение от 499 млн. лв.
За периода 2025-2027 г. се предвижда продължаване на Инвестиционната програма за общински проекти, като е определен размерът на финансирането за 2025 г.
Инвестиционна политика
В зависимост от ограничения бюджетен ресурс и извършената от ПРБ приоритизация са обособени основните стратегически инвестиционни проекти, които са включени в "Програма за приоритетни стратегически инвестиционни проекти с национално финансиране за периода 2025-2028 г." - приложение към проекта на Закон за държавния бюджет на Република България (ЗДБРБ) за 2025 г.
Срокът на програмата е съобразен с изготвянето на Националния фискално-структурен план на Република България за периода 2025-2028 г.
Приоритетните стратегически инвестиционни проекти са финансово обезпечени, като необходимите средства за тяхната реализация през следващата година са предвидени в рамките на утвърдените капиталови разходи по бюджетите на ПРБ за 2025 г.
За периода 2025-2027 г. се предвижда продължаване на Инвестиционната програма за общински проекти, като е определен размерът на финансирането за 2025 г.