Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Историята на Mitre - най-старата марка за футболна екипировка

Двувековната история е това, което отличава Mitre от многото други марки, които се опитват да налагат стандартите в производството на спортни стоки.
Двувековната история е това, което отличава Mitre от многото други марки, които се опитват да налагат стандартите в производството на спортни стоки.

Когато чуете името Хъдърсфийлд, вероятно го свързвате с едноименния футболен отбор, който преди няколко месеца изпадна от Висшата лига. Но през 1817 г. след основаването на една малка кожена фабрика започва и историята на Mitre - най-стария производител на футболна екипировка в света.

Кожарът Бенджамин Крук е близък приятел с епископа на Хъдърсфийлд и използва названието на церемониалната корона (митра) за своята марка. С течение на времето фабриката започва да прави футболни топки, а през 1888 г. Mitre, заедно с друг производител на кожени изделия, Thomlison’s of Glasgow, започват масово производство. Най-важното за топките е телешката кожа, от която са изработени и която им позволява да запазят дълго своята форма и шевове за разлика от гумата.

През 1959 г. компанията от Хъдърсфийлд разширява производството си и в допълнение към топките започва да произвежда спортни чанти и екипировка за тенис, крикет, голф и бадминтон.

Началото на златното време за марката съвпада с най-големия триумф на английския футбол - домакинството на световното първенство през 1966 г. и съответно спечелената титла от "трите лъва". Mitre е избран за официалния бранд на Футболната асоциация и официална топка на финала за ФА къп през следващите 40 години.

Две години по-рано, първото официално лице на марката пък става Денис Лоу, легендата на Манчестър Юнайтед, който има четири сезона в Хъдърсфийлд и е първият в Англия, който преминава шестцифрената трансферна сума (116 хиляди паунда, платени от Юнайтед през 1962-ра).

През 1978 г. важно събитие, което не е свързано с футбола, е битката на Мохамед Али с екипировка на Mitre срещу Леон Спинкс.

Мачът в Ню Орлиънс е реванш, след като шест месеца преди това Спинкс печели сензационно във Вегас. 63 хиляди зрители в залата (рекорд по онова време) и 90 милиона по телевизията виждат успеха на Али след съдийско решение.

Премиършип през 90-те.

Ерик Кантона с емблематичната си якичка, (не)летящият холандец Денис Бергкамп, Sharp и JVC на екипите (със сигурност има още домакинства с телевизор в кухнята на една от тези марки), току-що пристигналият от Япония Арсен Венгер, който се зае да промени алкохолните навици на Тони Адамс... И брандът Mitre, който беше официален партньор на Висшата лига от 1992 до 2000 г., когато се появи американският гигант Nike.

Но споменът за топките е от неизбледняващите и списание FourFourTwo ги отбеляза в класацията си "90 неща от футбола на 90-те, които ни липсват", заедно с екипа на Иван Саморано с номер 1+8 на гърба, гениалния отбор на Парма, както и Динамо Киев с Шевченко и Ребров.

В началото на сътрудничеството на Mitre с Лигата, синтетичните материи сменят кожата. Така в периода 1992-1995-а звездите ритаха Mitre Pro Max, а след това се появи и Mitre Ultimax.

През 2000 г. британската марка проби в Аржентина, ставайки партньор на Нюелс Олд Бойс, точно когато 13-годишният Лео Меси се премести оттам в Барселона.

Друга неевропейска история около бранда е доста по-неприятна. През 2008 г. документалният филм "Real Sports" на HBO показа как в Индия се експлоатират деца. Показаното беше нелицеприятно. В бедняшките квартали на Джаландхара и Мерата 6-годишни шиеха топки за пет цента на час на ръка, за да изплащат дълговете на родителите си. Британците подадоха съдебен иск за клевета и загубиха през 2015 г. след дълъг процес.

Сега Nike и Adidas се редуват като кралските марки на футбола.

Първата работи с топ лигите, а втората с FIFA и UEFA и обслужва световните и европейските първенства.  Но ако сте гледали по Netflix документалния филм за Съндърланд, няма да видите топки на тези две марки. Не само Чемпиъншип, а и Лига 1 и Лига 2 продължават да си сътрудничат с митичната британска марка.

През 2007-а бе пусната в производство топката Mitre Revolve и всеки клуб от втория и третия английски ешелон и Висшата лига на Шотландия имаше за домакинствата си топки с клубните цветове и емблема.

Mitre Delta, с която се игра в Купата на лигата през кампания 2017/18 пък бе критикувана от Пеп Гуардиола.

След измъчената победа над Уулвърхемптън след дузпи (редовното и допълнителното време завършиха при нулево равенство), мениджърът нарече топката "неподходяща за турнир от подобни ниво". "Тя е търде лека и е невъзможно да се вкара гол с такава топка", заяви каталунският специалист.

Думите му обаче не попречиха на Mitre да сключи нов тригодишен договор с Футболната асоциация през август 2018 г. В новите топки към традиционния дизайн бяха добавени графики с Купата на лигата с панделки. С топката Delta Max пък се игра финалът между Манчестър Сити и Челси, в който вратарят на лондончани Кепа не пожела да бъде сменен.

Любопитното е, че Mitre е на трето място в света по производство на футболни топки след гигантите Nike и Adidas, въпреки факта, че мащабите на компаниите не може да бъде сравняван: годишните приходи на Mitre са окол 9 милиона долара, на Nik и adidas съответно 39 и 30 милиарда...

Но Mitre, както и други спортни марки, популярни през 90-те години на миналия век (Umbro, Fila), се опитват да се върнат в голямата игра. Сега на уебсайта на компанията можете да си купите топка на "Междузвездни войни" или "Марвъл", както и да добавите името си или някакъв слоган на кълбото.

В допълнение, от Mitre се активизират и на новия американски пазар. През 2017 г. компанията участва в изложението "Project" в Лас Вегас и представи есенната колекция, вдъхновена от края на 80-те и началото на 90-те години. Освен спортното облекло имаше и якета, суичъри и панталони.

През същата година британските топки започнаха да се използват във второто ниво на американската футболна лига (UWS). Според творческия директор Ектор Естрада, целта на компанията е да стане "национален шампион" на футбола в САЩ и да облича феновете не само на стадиона, но и извън него.

Двувековната история е това, което отличава Mitre от многото други марки, които се опитват да налагат стандартите в производството на спортни стоки. "В днешния свят можете да бъдете най-добрият дизайнер с най-добрите идеи и най-добрите материали, но наследството и историята се трупат само посредством времето", казва Естрада.

А британците обичат да си спомнят славните години, от които Mitre е неизменна част.

 

Най-четените