Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Коя е най-съблазнителната тенисистка и българската следа в мистерията от 70-те

Коя е най-съблазнителната тенисистка и българската следа в мистерията от 70-те

Към края на 70-те години от този плакат са продадени милиони копия по целия свят и безброй тийнейджъри растат, гледайки очарователното момиче с ракета в ръка, вървящо към мрежата. Прост и ясен сюжет. Ако не е един съществен детайл - тенисистката е повдигнала рокличката си с лявата си ръка, а под нея няма бельо...

Снимката е представена за първи път в календара на издателство Athena през 1977 г. по повод 25-годишнината от възкачването на кралица Елизабет II на трона. Любопитното е, че в същата година британката Вирджиния Уейд печели Уимбълдън, а година по-късно издателството започва да печата плакати, които се продават по 2 паунда.

Разглеждайки тази снимка, най-логичният въпрос, който изниква в съзнанието, е коя е тенисистката? В продължение на много години любителите на играта (и не само) се опитват безуспешно да разбулят мистерията. Докато авторът на фотографията Мартин Елиът не разкрива истината. Или поне част от нея.

По думите му през септември 1976 г. в ролята на модел за кадъра влиза 18-годишната му приятелка Фиона Бътлър, а той е запечатен на кортовете на университета в Бирмингам.

Роклята е ушита от тяхна позната на ръка, а от нея взимат назаем и ракетата и топките. Снимката е толкова популярна в тенис средите, че и до днес някои фотографи се опитват да я повторят, но в реална ситуация с истински спортисти.

Има и доста инсценирани копия и пародии на този кадър. Като на австралиеца Пат Кеш, шампион от Уимбълдън през 1987-а.

Голяма почитателка на най-еротичния миг в аристократичния спорт е и австралийската поп дива Кайли Миноуг.

Феновете на филмовата сага "Междузвездни войни" пък бяха зарадвани от плакат, изобразяваща принцеса Лея като тенисистка с бластер в ръка вместо ракета.

Твърди се, че фотографът Елиът е спечелил 250 000 британски лири от снимката, което е колосална сума за онези години. Монетата обаче има и обратна страна. Много издатели се отказват да работят с Мартин заради известността му и високия му хонорар.

През 2010 г. Елиът си отива от рак, а в годините на борба с болестта е в тежко финансово състояние.

Приятелката на Фиона Бътлър, която ушива роклята, също получава своя дял. В деня на финала на Уимбълдън 2014 при жените се провежда търг, на който тази дреха е продадена за 15 хиляди лири. Единствената, която не получава нищо за този исторически кадър, е самата Фиона. Три години след сесията на корта в университета в Бирмингам, тя се разделя с фотографа, омъжва се за милионер и сега работи като илюстратор на свободна практика в известно издателство. "Бях наивна и не получих нито пени за снимката, която се превърна в една от най-продаваните във Великобритания и в чужбина. Но всеки път, когато я погледна, не мога да не се усмихна, спомняйки си онези безгрижни и щастливи години."

Повече от 30 години след публикуването на снимката, фигурата на Фиона Бътлър не се е променила много. През 2011 г. скулпторът Бен Дирни беше натоварен със задачата да направи статуя на Tennis Girl и той покани самата Бътлър за модел: "Това е фантастично! На практика тя си е в същата форма. Наложихме гипс и направихме няколко отливки. Разбира се, трябваше да се направят малко корекции, но като цяло скулптурата не се различава много от оригинала", твърди Дирни. Статуята от фибростъкло на "тенисистката" пътува до галерии из Обединеното кралство и Европа.

От появата на снимката изтече много вода и светът тотално се промени. В края на 70-те плакатът е сензация и се продават милиони, но през 2018-а компания, която произвежда чаени бисквитки и реши да използва кадъра в рекламата си, беше обществено порицана за "безотговорност и унижаване на женското достойнство". Рекламата беше забранена.

Но това съвсем не е цялата история на най-известната тенис снимка. Преди няколко години британецът Питър Аткинсън излезе с твърдението, че на кадъра не е Фиона Бътлър, а бившата му съпруга. Като доказателство той представи две снимки: на едната - същия известен кадър, а на другата - близка версия, датираща от 1974 г., тоест две години преди фотосесията с Фиона. Всъщност става въпрос за календар на Българския спортен тотализатор отпреди 47 години.

Дали пък Елиът умишлено не е заблуждавал света?

Според Аткинсън преди смъртта си фотографът е искал да признае всичко, но болестта го е покосила и е попречила това да се случи.

И до днес плакатът може да се купи от колекционери в интернет, а цената му е 20-25 лв.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените