Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Деймън Линделоф за "Пазителите" на HBO и борбата му за одобрението на Алън Мур

Създателят на хитовия сериал говори за него пред Мариета Мелроуз дни преди финала на 16 декември (на снимката: Джеръми Айрънс в сцена от "Пазителите") Снимка: HBO
Създателят на хитовия сериал говори за него пред Мариета Мелроуз дни преди финала на 16 декември (на снимката: Джеръми Айрънс в сцена от "Пазителите")
Деймън Линделоф за "Пазителите" на HBO и борбата му за одобрението на Алън Мур  Снимка: HBO

Ако сте фенове на сериала на HBO "Останалите", то със сигурност сте запознати с работата на Деймън Линделоф.  Думите му и начина, по който взима решения, когато има вътрешни съмнения,  се запечатаха в паметта ми. Деймън има редкия талант да изгражда в работата си емоционална наситеност и резонанс.

След финалния сезон на "Останалите" през 2017-та HBO са сигурни, че отново искат да работят с него и само две години по-късно излиза новият му сериал. Деймън използва страстта си по оригиналния графичен роман "Пазителите" (Watchmen), създаден и илюстриран от Дейв Гибънс. В него маскирани герои, борещи се за справедливост са третирани като разбойници.

Деймън определя работата си по сериала като "ремикс" и споделя, че новата история "вибрира със сеизмичността на своите собствени тектонни плочи".

Остават само два епизода до финала и последователи, фенове и зрители силно се вълнуват от последния епизод. Очакванията са големи, а възможността да не се оправдаят – също, но с Деймън Линделоф, Никол Касел като режисьор, носителката на „Оскар" Реджина Кинг,  Дон Джонсън и Джереми Айрънс, от екипа на HBO са сигурни, че желаният успех е сигурен.


Деймън Линделоф. Снимки: HBO

Правилно ли сме останали с впечатлението от епизодите дотук, че превръщате полицията в жертва като много често виждаме точно обратните обстоятелства в истинския живот?

Преди около 4-5 години започнах активно да трупам знания по темата. Началото беше книгата "The Burning". Тогава научих повече относно "Black Wall Street".  Първите години на XX в. афро-американската общност в Тулса е една от най-бързо развиващите се с луксозни магазини, ресторанти и библиотеки. Кръвопрoлитна битка през 1921 г., предизвикана от бял гангстер, оставя десетки хиляди чернокожи мъртви и техните домове разрушени. Замислих се как това събитие се асоциира с Америка през 2019-та година - това, разбира се, е расовата дискриминация и полицията.

Един от аспектите, който харесвам от комикса, е , че читателят няма идея кои от събитията са исторически достоверни и кое е художествена измислица. Какво се опитваме да кажем и защо дадохме живот на този проект? Темите, разбира се, са противоречиви и ние бяхме наясно с материята, с която се захващаме, и конфликтността, която може да предизвика, защото няма лесни отговори и разрешения на проблемите около тази тематика.

В традиционния филмов формат за супергерои, когато добрите победят извънземните, те се завръщат на планетата, от която са дошли, и всички са победители. Но в нашата история расизмът не може да бъде победен. Расизмът няма да изчезне, но беше добър враг и проблем, срещу, който да се борим. Правилата, които сме създали са различни от света, в който живеем. "Пазителите" няма за цел да покаже кои от героите са на страната на закона и кои срещу, а по-скоро да разгледа ролята на институциите, културата и политиката, както и какво влияе на общественото мнение.

Сигурна съм, че много от феновете на (бел. ред. комикса) "Пазителите" гледат версията Ви и правят сравнения. Как Ви повлия очакването в началото на проекта?

Обожавам оригинала и със сигурност нямаше да бъда тук, ако тази история не беше написана и разказана. Изпитвам огромно уважение и имам висока оценка за комикса и лично минах през много интензивен период на страх да не прецакам историята и дори все още не съм сигурен, че съм излязъл напълно от този тунел на негативни мисли. Уважението ми към материала обаче не трябваше да става пречка и да ме спре да си свърша добре работата. Трябваше да разкажа история, която да има смисъл за мен и екипа ми. Трябваше да спра да придавам толкова много значение на оригиналната история, тъй като ми пречеше да поемам рискове. Сега, когато сезонът е факт, нямам търпение да излезе и последния епизод и да получа цялостна обратна връзка от феновете.

Имате тенденцията да работите върху истории, които имат огромен брой последователи и фенове по целия свят. Мислите ли, че силата е в ръцете на феновете да контролират режисьори, сценаристи и студия върху какво да работят и кои истории заслужават да бъдат разказани?

Това е много добър въпрос, на който нямам конкретен отговор. На тази среща днес се събираме като професионалисти, но и фенове. Когато феновете се надигнат, чуваме коментари като "последният сезон на Game of Thrones или на Lost беше ужасен" и се стартират подписки по случая. Нека да не забравяме, че това е мнението само на част от феновете. Живеем в култура, в която медиите също лесно могат да контролират всеобщото мнение с един коментар в социалните мрежи като Instagram и Twitter и моментално да има хиляди споделяния.

От "Изгубени" (бел.ред. Lost) научих, че феновете имат изисквания. Имаше сюжетни линии, които зрителите искаха да се случат, и в същото време искаха да бъдат изненадани. Това обаче е доста противоречиво, не мислите ли? Аз лично съм объркан от термина "задоволяване на феновете". Моята работа е да създам сериал, който да удовлетворява мен и хората, с които го правя. Ако всяка сутрин се събуждах с мисълта "трябва да взимам творчески решения спрямо това кое ще направи феновете щастливи", не мисля, че ще бъда успешен в това начинание.

Като фен на оригиналния комикс "Пазителите", както и създател на Ваши оригинални истории, как се чувствахте от факта, че Алън Мур е много против всякакви адаптации на негови произведения?

Все още не съм се помирил с този факт. И това е начинът, по който Алън би искал да се чувствам. Това ще бъде непрестанна борба. Алън Мур за мен е гений, най-великият автор в света на комиксите и може би един от най-талантливите писатели въобще. Ясно показа, че не иска да бъде асоцииран с новата версия по какъвто и да било начин. Също така да не използваме името му, за да привлечем повече хора да гледат сериала, и аз уважавам молбата му. Лично направих няколко опита да се свържа с него, за да му разкажа за идеите и концепциите, които развиваме в процеса на работа, и стана ясно, че той не иска да говори с мен и аз уважавам неговата позиция.

Имам сложни взаимоотношения с баща си и през годините винаги съм се опитвал да му се докажа, дори и до ден днешен; сега Алън Мур му става заместник. Мисля, че духът на този гений е в стил пънк рок и ако някой беше казал на Алън през 1984-та "нямаш право да развиваш тази идея, тъй като създателят на Спайдър-мен не иска и има много против", той би отвърнал с "Майната ви, ще го направя въпреки мнението ви". И така в стил ала Алън Мур казвам на самия Алън Мур: "Майната ти, правя го без значение какво мислиш".

От отговорите Ви дотук разбирам, че създавате свят със собствени закони. Знам, че Робърт Редфорд е бил президент, но все още съм малко объркана относно йерархията и расовите разделения. Чернокожите са на власт, а белите малцинство? Наравно ли са? Бихте ли могъл да разясните расовия конфликт в сериала?

2019-та в сериала не изглежда много различна по обстоятелства от годината, в която живеем в момента по отношение на брой и съотношение на населението. Робърт Редфорд е президент на Америка и е дошъл на власт още в началото на 90-те. Тъй като са премахнали лимита за брой на политически мандати, няма нови избори. Това е и една от темите, които изследваме и преекспонираме - какво би се случило, ако сложим бял либерален президент с добри намерения за прекалено дълго. Опитваме се да пресъздадем свят, в който хора с позитивни намерения от бялата раса се опитват да направят нещата по-добри. Зрителите ще наблюдават какви са непредвидените последствия от такава политическа развръзка. Разбрахте ли? (смее се)

Нов епизод на "Пазителите" е достъпен всеки понеделник в HBOGO и от 21:00 часа по HBO, а финалът е на 16-ти декември.

Най-четените