Хайде, стига вече, писна ни...

"Организаторите" на Гран при на България във Формула 1 се оказват неуморими - дори след завръщането си от "Монца", където нищо не се случи, продължават да тръбят, че Доброславци напредва към календара на световния шампионат.

Обаче не знам дали остана някой, който да им вярва на твърденията. Но все пак има нещо положително - министър Трайков вече може да впише в биографията си, че се е запознал с Бърни Екълстоун. Което не е малко, но някак си не стига.

И за да не се сгъстява допълнително димната завеса, която вече се спуска над проекта "Формула 1 в Доброславци", ето ви няколко причини, поради които Михаел Шумахер, Фернандо Алонсо, Дженсън Бътън и компания няма да стъпят у нас:

1. В България от Формула 1 не може да се печели. Бърни Екълстоун е наясно с това, но пък вече и той може да се похвали, че познава министър Трайчо Трайков. А след като Екълстоун не може да спечели от нещо, то той не участва в него. Същото важи и за проекта на "белгийските специалисти" на пистата, за който говори депутата Румен Петков. От края на миналия век всички нови писти във Формула 1 са проектирани от Херман Тилке, по заръка на Екълстоун. "Белгийските специалисти" нещо не виреят в тази надпревара.

2. Държавата не може да даде гаранции за построяването на пистата и провеждането на старт от Формула 1 на нея. Все пак, у нас има къде по-сериозни проблеми, които изискват държавно финансиране.

3. Големите спонсори и автомобилните производители нямат интерес Формула 1 да дойде в България. Сагата около вкарването на рали "България" в календара на WRC, която продължи почти 20 години е показателен пример за това. И поучителен, но кой да попита...

4. България, както и София не разполагат с инфраструктура, която да позволи провеждането на състезание от Формула 1. Който е ходил на старт от Ф1 е наясно с това. Без значение какво околвръстно шосе ще се построи до Доброславци и дали дотам ще стига метрото.

5. На практика липсва инвеститор за построяването на пистата в Доброславци. Арабските напъни са впечатляващи, но неубедителни. Обаче да не губим надежда - първо беше Катар, после Абу Даби, и така по азбучен ред на Арабския полуостров.

Липсата на инвеститор е лоша новина, защото българският автомобилен спорт има нужда от писта, но това не означава автоматично, че едно такова трасе ще ни вкара във Формула 1. Справка - Чехия, където има писта от 1988, а Формула 1 - още не. А разликата между България и Чехия, не само в автомобилния спорт, е повече от сериозна.

6. Нямаме договор, пък било то и предварителен. Само намерения, опознавателни срещи и т.н. Тези, които имат дори и предварителен договор, веднага го обявяват, при това с основните му параметри, а не го крият като "секретна документация".

7. Формула 1 наистина ще разширява календара си - идеята е да има 20 състезания на сезон, което компенсира забраната за тестове. Но много е важна е посоката, в която ще се развива Ф1 - към големи и ако може - богати държави. САЩ, Индия, още едно състезание в Италия - по улиците на Рим, Русия (стара мечта на Екълстоун) и т.н.

Изброяването може да продължи още много дълго, но икономическата и житейската логика сочи, че България не е дорасла за Формула 1. И едва ли някога ще бъде.

Както каза самият Румен Петков: "Формула 1 е семейство, където не пускат всеки". Само ако знае колко е прав...

И така, господа, хайде, стига вече, че станахте за смях. Че и ние покрай вас, а ние - почитателите на Формула 1 в България, не можем да си го позволим.

Новините

Най-четените