Приключението "Дакар" е отново тук

Рали „Дакар 2016" събира уникални по качество и възможности участници за надпреварата, която стартира утре в Аржентина и за първи път от много години е много трудно да се прогнозира кой ще спечели - при това във всички категории.

Природното явление „Ел Ниньо" нанесе сериозни корекции на маршрута на ралито в Южна Америка, като в крайна сметка етапи ще има само в Аржентина и Боливия. Първоначално част от маршрута трябваше да е и Чили, но местните власти се отказаха заради очакваните наводнения, на мястото на Чили влезе Перу, но малко по-късно и тази страна се оказа.

Предстоят две седмици на изключително тежки изпитания - отчайващо трудни етапи, лошо време, пустинни преследвания и изключително тежък офроуд. Затова и рали „Дакар" е легенда, без значение на кой континент се провежда.

На пръв поглед, при автомобилите прогнозата би трябвало да е много лесна - в последните четири години победата е за екипаж на Mini, а победителят от 2015-а Насер Ал-Атия отново е фаворит.

Освен това, Ал-Атия заяви, че не очаква някои от прототипите на Peugeot да успее да стигне до финала на ралито. През миналата година завръщането на Peugeot в „Дакар" се оказа провал, но сега 2008 DKR е доста променен, а френската компания е събрала невероятни пилоти: Стефан Петерханзел, Силир Депре, Карлос Сайнц и Себастиен Льоб. Льоб е единственият дебютант, другите трима имат общо 17 титли в „Дакар", но пък е с девет световни рали титли.

Армадата на Mini обаче е повече от впечатляваща - 14 заводски подготвени машини - версия 2014, 2015 и 2016 и добавяне на още една рали звезда към тима - Мико Хирвонен, един от малкото равностойни съперници на Льоб през годините.

На фона на тимовете на Mini и Peugeot, отборът на Toyota е повече от скромен, но Жинел де Вилерс продължава да преследва мечтата си да донесе първата победа на японците в „Дакар". Той вече е печелил това състезание, има опитът, скоростта и уменията, за да го направи. Ще му трябва малко късмет.

При мотоциклетистите „Дакар 2016" със сигурност ще има нов победител, след като Марк Кома сложи края на кариерата си и вече е спортен директор на състезанието.

След оттеглянето на Кома ще е интересно да видим кой ще поеме лидерската роля в КТМ - би трябвало това да е Тоби Прайс, но шансове за №1 имат и Жорди Виладомс, Давид Кастьо и Оливие Пен.

И докато се борят помежду си пилотите на КТМ ще трябва да се справят и неминуемата атака на звездите на Honda. През миналата година Кома се оказа единственият, който успя да победи преследвачите от Honda, а Паулу Гонсалвеш е повече от сериозен фаворит за победата, както естествено и съотборникът му Хоан Бареда. В Yamaha също се надяват на място в челото, като лидери тук са Елдер Родригеш и Франс Верховен. В сметките трябва да бъде включен и тимът на Husqvarna, за който кара чилиецът Пабло Куинтанила, който миналата година спечели един от най-трудните етапи като частен пилот на КТМ.

Що се отнася до битката при камионите, тук също ще е много интересно. След оттеглянето на Владимир Чагин и Фирдаус Кабиров, сега в руския тим има трима пилоти с по една победа: Едуард Николаев, Андрей Каргинов и Айрат Мардеев. Всеки един от тях иска да стане двукратен победител.

В опит да предотвратят 14-ата победа на руснаците, двамата най-бързи пилоти извън КАМАЗ - Жерар де Рой и Алеш Лопрайс се събраха в един отбор и ще се състезават с камиони Iveco. Към тях трябва да прибавим и Ханс Стейси, който сега ще стартира с MAN, след като миналата година завърши шести с Iveco, обяви, че слага край на кариерата си, но тестовете с MAN в Африка промениха мнението му.

Рали „Дакар 2016" стартира утре в Буенос Айрес, след което идва 11-километровия пробег до Росарио, там ще е и първата вечер в бивака и от 3 януари започват сериозните етапи. Маршрутът включва 13 специални етапа - 10 на територията на Аржентина и 3 в Боливия. Почивният ден е на 10 януари в Салта, където е и средата на състезанието. Общата дистанция на надпреварата е 9332 км, като 4701 от тях са състезателни.

Финалът е на 16 януари в Росарио, а организаторите прогнозираха, че тези, които ще стигнат до края няма да са много.

Новините

Най-четените