Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Иво Димчев като машина за изява

Иво Димчев единствен знае как да балансира между Сашка Васева и Джорджано в името на съвременното изкуство Снимка: Facebook.com/ivo.dimchev
Иво Димчев единствен знае как да балансира между Сашка Васева и Джорджано в името на съвременното изкуство
38-годишният българин е ходеща реклама на така нареченото "съвременно" изкуство Снимка: Facebook.com/ivo.dimchev
38-годишният българин е ходеща реклама на така нареченото "съвременно" изкуство
Сцена от постановката P-project Снимка: Facebook.com/ivo.dimchev
Сцена от постановката P-project

Ако не сте чували името Иво Димчев досега, значи сте изпуснали основна част от случващото се в областта на сценичните и визуални изкуства в последните години.

38-годишният българин е ходеща реклама на онова, което в най-добрия случай ви изненадва, а в най-лошия - не разбирате, а именно - така нареченото съвременно изкуство. Иво Димчев е сред малкото хора в света, които могат да си сложат етикета "артист" и това да има покритие - той предоставя цял куп възможности за среща със себе си.

И колкото повече възможности представя, толкова по-"скандален" изглежда.

Познат в България доскоро като "пърформанс артист", Димчев всъщност с лекота плува между различните видове традиционни изкуства, при това оставяйки навсякъде по нещо от себе си - певец, актьор, художник, фотограф, създател на инсталации, проекти, видеа, сценичен "хореограф" и режисьор (но само на собствения си живот, защото не обича да използва тази дума за работата си).

С една дума: той е машина за изява, призната в целия свят: от Сао Паоло, през Брюксел, до Виена.

И съвсем отскоро (и още недостатъчно добре) в родната България.

Ако следите неговата лична фейсбук страница или тази на създаденото от него арт-пространство за изява на съвременни творци MOZEI (място, което е толкова "OFF", че за него не се предлагат билети в нито един билетен център, който продава "българска култура"), ще забележите, че Иво представлява

истинска експлозия от творчески идеи сред иначе скучноватата българска театрална и визуална сцена.

"В София, като тръгнеш по "Раковска" и леко можеш да се депресираш, докато стигнеш края й", е краткото и лаконично обобщение на Иво по случая "български театър", с което той смята въпроса за приключен.

Само за месец юни, докато традиционните театри са във ваканция, в МОZEI Иво Димчев организира и участва общо в 10 събития, които основно се събраха във втората половина на месеца.

Отделно от това, пак през юни, той изнесе две представления в Йерусалим, четири последователни представления на постановката I-cure в Берлин и на 9 юни участва с експерименталната опера "Опервил" на фестивала "Варненско лято".

Затова е повече от естествено, че когато се срещаме, той е доста уморен и признава, че вече му идва "малко нанагорно".

От няколко часа Иво репетира за своя LIVE концерт от авторски парчета (състоя се на 26-ти юни в MOZEI).

Димчев предствя остатъка от програмата за месец юни и заедно обсъждаме двете най-последни "провокации" - както много хора определят организирания от него концерт на Джорджано (който ще се проведе на 28-ми юни) и предстоящия оперен концерт на дивата от зората на попфолка Сашка Васева, която ще пее в MOZEI на 29-ти, понеделник.

"Джорджано е сериозен артист, на него нещата му се получават, защото той си има собствен вкус за абсолютно всичко", уверява Димчев за качествата на нашумялата YouTube знаменитост.

"Той сам си пише текстовете, сам си монтира клиповете, записва си ги и ги качва в интернет. Той не зависи от никого и точно това е проблемът, който хората подсъзнателно имат с него. Те полудяват от факта, че някой, който зависи единствено и само от себе си, е толкова популярен" , обяснява Димчев, който сам е поразен от славата на старозагорската звезда.

"MOZEI е перфектното място за един такъв човек, отхвърлен от снобарията в изкуството".

Всъщност темата за стойността в изкуството винаги е занимавала Иво Димчев, още от "Лили Хендел" - постановката, в която той продава кръвта си на публиката.

"Когато срещна някоя група от хора по света, която казва: "Този е стойностен, а този - не", тогава аз започвам да имам проблем. И си казвам: ок, ако някой събужда толкова дебати по отношение на стойността си, то тогава той е един чудесен съвременен артист и има място в MOZEI".

Дори по-любопитен от изявата на Джорджано, се очертава оперният концерт на Сашка Васева на сцената за съвременно изкуство, където тя ще изпълни части от оперети, опери и свои любими италиански канцонети.

На въпроса как му е хрумнала идеята да организира концерт на Сашка Васева, той казва:

"Събирането на неща, които по принцип не си принадлежат или са несъвместими има голямо значение за мен. Затова един ден, просто дадох пример, че ако Сашка Васева има репертоар от класически арии, то аз веднага ще я поканя да ги изпълни в MOZEI. И, не знам защо, наскоро реших да й пиша и да я питам какво мисли. Тя каза да й се обадя и аз я разпитах дали знае арии и опери - с идеята най-"долното" в изкуството да се срещне с най-"висшето" (и двете, естествено, са в категориите на снобите). Предстоящият концерт ще е резултатът".

Провокациите не Иво Димчев ще продължат до 15 юли, когато той заминава за Виена, където ще е жури на един от най-престижните световни фестивали за танцово изкуство. В австрийската столица ще има и уъркшоп, както и ще играе соло-вариант на нашумелия си Фейсбук-театър.

Докато отсъства, Иво смята да остави MOZEI на грижите на някой друг артист.

"Важното е нещата да се случват. София има нужда от подобни пространства - пространства-мутанти, като това, което не е нито галерия, нито театър, нито бар, а всичко заедно. Естестиката, която упражнявам, очевидно е необходима на някои хора. Не може без ОFF-сцени".

 

Най-четените