Мария Каролина Виейра е родена в Бразилия. Като дете тренира художествена гимнастика. Завърша специалности по танц и театър.
Освен че танцува - с поразителна пластика и финес, тя пее и пише.
През 2012 става част от легендарната белгийска компания за танцов театър Peeping Tom.
Сравнявани с „Пикасо на съвременния танц", артистите, водени от хореографите Габриела Каризо и Франк Шартие, са семейство от различни поколения, националности и емоционалности.
Броени дни преди в Пловдив да гледаме ДЕТЕ, най-новия спектакъл на компанията за откриването на ONE DANCE WEEK 2019, Мария Каролина дава първо интервю за български медия.
Фотограф: Таня Дечева
Ти танцуваш удивително - видяхме в МАЙКА на ONE DANCE WEEK 2017 - и доказваш на сцената, че тялото може много повече, отколкото си мислим. Как преодоляваш лимитите на тялото?
За мен ограниченията на човешкото тяло са на три нива. Първото ниво е физическото. Това са физическите възможности, като гъвкавост, сила и форма. Целта е да събориш максимално представата за тялото и начина, по който дежурно гледаме на него. Второто ниво е намерението. Можеш да изпълниш едно и също движение по няколко начина, с различни намерения. Това е изключително важно, смятам, за да създадеш плътност на движението. Третото ниво е емоцията. Тя е близка до намерението, но също така е много далечна, тъй като през повечето време двете са в опозиция.
Това създава напрежение, амплитуда и добавя ниво на сложност на движението, което изпълняваш. Емоцията е лепилото между всички тези нива, между желанието и физическите възможности.
Тренирала си художествена гимнастика и си участвала на Олимпиадата в Сидни през 2000-а година с отбора на Бразилия. Това е красив, но също много сложен и конкурентен спорт. Кое е най-голямото предизвикателство на съвременната танцова сцена от гледна точка на артиста?
Едно от най-големите предизвикателства е да докоснеш хората чрез изкуството на движението, което не винаги е лесно да се разбере. Това изкуство изисква активно участие от двете страни. И артистите, и публиката придават значение на това, което се случва на сцената. Няма един-единствен и правилен прочит. Понякога интерпретациите на публиката и на артистите могат доста да се различават. Този парадокс обяснява защо предизвикателството е толкова голямо. От една страна, ние искаме да провокираме публиката, но същевременно искаме да й покажем нещо познато и близко, което да попие.
Участваш и в трите части на трилогията на Peeping Tom, посветена на семейните отношения - БАЩА, МАЙКА и ДЕТЕ. Можеш ли да опишеш трите спектакъла с по една дума?
Да: БАЩА е съжаление, МАЙКА e скръб, ДЕТЕ е диво.
Какви стереотипи за семейството ще бъдат изобличени в спектакъла ДЕТЕ?
ДЕТЕ показва връзката между родителя и детето, но в смисъла на навлизането, на нахлуването на света на възрастните в детския свят и на трудностите, които този процес поражда.
Има ли връзка между спектакъла и твоето детство? Спомен? История? Или определен човек?
В елементите от спектакъла аз използвам уменията, които научих в моето детство. В първата сцена, например, изпитвам същото чувство, едно героично чувство, изпълващо моите детски мечти. Исках да бъда смела и да преживявам приключения.
Как се свързваш с публиката, когато си на сцената?
В ДЕТЕ се свързвам с публиката чрез изпълнение на екстремни действия, чрез улавяне на емоциите, които едно дете може да преживее и да изрази. Придавам форма на чувствата и на нещата, позволени на децата, но не и на възрастните, възрастните трябва ги да крият навътре.
Фотограф: Таня Дечева
Да танцуваш означава?
Просто... да танцуваш.
Критиците казват толкова ласкави думи за творбите на Peeping Tom. Какво е за теб компанията?
За мен Peeping Tom означава да мечтаеш с реалността.
Кой е най-ценният урок, който си научила досега. И кой е урокът, който искаш да предадеш на младите поколения танцови артисти?
Задачата ми като преподавател е да прокарам индивидуалната връзка между отделния човек и това, което твори или учи. Независимо дали създаваш конкретно движение или учиш дадена хореография, ти можеш да добавиш толкова много от себе си. Стига да бъдеш отворен, да се съгласиш да оставиш своето тълкувание, своите чувства, себе си в това, което правиш. За мен е изключително важно, че артистите имаме този шанс - да бъдем в съкровена връзка с нашите творби.
Гледайте ДЕТЕ на 20 и 21 септември в Дом на културата „Борис Христов" - Пловдив. Билети за спектакъла може да намерите онлайн в системата на ЕpayGo.bg, както и на касите на Easypay. ONE DANCE WEEK се организира от Фондация ЕДНО за култура и изкуства и е част от програмата на Пловдив - Европейска столица на културата 2019.