Да доведеш героите на Game of Thrones в България

Какво е общото между комиксите, гейминга, молекулярната биология и 2Cellos? Трудно ще намерите логическа връзка. Но има един човек, който умело успява да съчетае всичко това. Голяма част от неговия живот е работата му, а основният му житейски и професионален принцип е, че трябва винаги да си искрен с хората и да си държиш на думата, ако искаш да спечелиш доверието и уважението им.

Климент Йончев е основател на KEY Events & Communication. Това е агенцията, която стои зад комуникацията на едни от най-големите музикални и културни събития у нас за последните няколко години - Spirit of Burgas (2012-2015), Sofia Rocks 2013, SOLAR Events, Hills of Rock, A to JazZ Festival. Климент завършва молекулярна биология, след което заради хобито си - гейминга - поема ръководството на българския филиал на ESL България - лига за електронни спортове, която обединява хора, желаещи да се занимават аматьорски и професионално с този спорт.

Като най-значимото събитие, организирано от него и екипа му, Климент определя ARMIN Only Intense*, което се случва през недалечната 2014 г. и след което, заради големия успех на събитието и добрата работа на агенцията, KEY Events поемат всички събития на YALTA CLUB, SOLAR и Armin в региона.

Armin Only Intense - Sofia

Климент открива страстта си към събитийния мениджмънт 3 години по-рано, по време на първото издание на фестивала Elevation през 2011 г.

„Открих интереса си към събитията на първия фестивал, на който бях - Elevation. Красивата гледка над Разлог, сцената и фонът със залеза, безкрайната шир и всички хора на поляната, които се забавляваха и пееха, преди да отменят втория ден, ме накараха да осъзная, че искам да се занимавам точно с такъв тип събития и да съм част от този бизнес. С всичките му предизвикателства."

В същата година Климент вече е зает с подготовката на фестивала ON! Fest, с който и до днес много хора го свързват. В действителност Климент не е част от организационния екип от 2013 г. насам, а причините за това са всестранни.

„Имахме различия за това как трябва да бъде продължен концептуално фестивалът, как да се управлява бюджетът и т.н. Получи се сложен диалог, в който реших, че нямам сили да се впускам и оставих друг екип да се занимава с него. Изчаквах да дойде моментът, в който ще мога да направя нещо по-голямо, както вярвам, че трябва да се случи. Това голямо нещо е Comic Con."

С Климент се срещаме в парка на Военната академия, за да си поговорим за Comic Con - първото по рода си голямо събитие в България, което предстои да се случи на 9 и 10 септември в Inter Expo Center и за което сили обединяват екипът на Климент и досегашните организатори на фестивала Aniventure, който има 11-годишна история у нас. Климент е уверен, че събитието ще има добра посещаемост, като тайничко се надява броят на феновете по време на двата дни от събитието да надмине 10 000.

Какво представлява Comic Con и как се роди идеята за фестивала?

Реално идеята за Comic Con в България се роди преди доста време. Това е международен фестивал, който предоставя възможност на феновете на сериали и комикси да се срещнат със своите герои, с актьори и художници на комикси, да си поговорят с тях и да обменят опит. С други думи, да изживеят няколко дни в атмосфера на себеподобни.

Аудиторията на това събитие са предимно младежи и хора, които обичат да играят електронни игри, да гледат сериали и анимета, да рисуват, да четат комикси, да слушат K-Pop. Друг тип култура. Такива събития, специално създадени за тях, са рядкост, особено в България, затова фестивалът е много приятен повод да се съберат на едно място. От много време виждах такава ниша, която може да се запълни. Правят се по-малки подобни събития, но в България до момента няма събитие с такъв мащаб.

Познат ли е Comic Con като формат в България?

Смятам, че да. Подобно събитие в България досега е било Aniventure, но то беше с по-малък мащаб. Първото издание на Aniventure е било посетено от 200-300 човека, а миналата година - от над 4 000, тоест, наблюдава се ръст и засилен интерес от страна на хората към формата. Слагайки този интерес като база, сега се опитваме да надградим нещата и да сме полезни с това, което имаме ние - опит, контакти, продукция, актьори и т.н.

По време на Aniventure Comic Con 2017 за първи път в България ще имаме възможност да видим актьори и художници от световна класа. Фестивалът ще е истинско удоволствие за феновете на Game of Thrones, тъй като негови специални участници ще бъдат Том Влашиха, Даниел Портман и Кийша Касъл-Хюз. Ще видим и Майкъл Маларки от емблематичния сериал „Дневниците на вампира". Това не са първостепенни герои, но техните персонажи са достатъчно интересни, за да привлекат вниманието, споделя Климент и допълва:

„Идеята на първото издание е да бъде един вид тест за пазара. От опит знам, че минимумът посещаемост на събитието ще бъде 5 000 човека, но искам да видя колко хора над тази бройка можем да доведем и в какъв мащаб да се работи за следващите издания. Това е много важно за всеки, който иска да прави събития в България - да знае границите си и да има реална оценка на пазара."

Освен с много актьори, любителите на комикси ще могат да се срещнат и с интересни комикс художници, някои от които тепърва ще бъдат обявени. Няма да липсва и традиционният Euro Cosplay конкурс, който се случва всяка година. И когато към тези две се добавят специална гейминг зона, ателиета, Q&A панели и графити зона, първото издание на Aniventure Comic Con в България изглежда обещаващо.

Толкова много различни сфери, обединени в едно, всъщност помагат за създаването на събитие с голяма добавена стойност. Защото, както Климент разказва, това, което посетителите ще получат, няма да е само забавление.

„По време на подобен тип събития се запознаваш с много нови хора и научаваш много неща, за съществуването на някои от които дори не предполагаш. Ако, например, си геймър и решаваш да посетиш събитието заради голямата League of Legends зона, която правим със създателите на играта, то със сигурност ще се забавляваш там, но и ще научиш и видиш куп други неща. Ще видиш актьори от екрана, ще срещнеш Cosplay звезди, ще минеш през графити зоната и уъркшопите. Ако нещо ти стане интересно, можеш да започнеш да се занимаваш и с него. Това е странната концепция за този вид събития: отиваш за едно, но получаваш много повече."

Всъщност Климент и екипът му се стремят всяко от събитията, което правят, да има някаква добавена стойност. Сред предстоящите им проекти са традиционния SOLAR Summer от края на юли до 19 август, концертите на Стинг на 16 септември, Андонис Ремос през ноември и на 2Cellos през декември, където агенцията е ангажирана не само със събитието в София, но и с участието на дуото в Румъния.

„Стремим се да излизаме извън границите на България. Нещо, което не сме обявявали, е че, най-вероятно български екип ще обслужва почти цялото европейско турне на Лара Фабиан през 2018, а ние ще се грижим за комуникацията на концертите в Германия, Швейцария, Италия, включително и един концерт в София през март 2018, който вече е обявен."

Неминуемо един от най-важните и най-интересните проекти за KEY Events и Климент е филмът „Възвишение", който зрителите и любителите на българското кино могат да очакват на големия екран през ноември. През септември пък предстои да излезе и финалният трейлър на филма.

Какво представлява „Възвишение" и каква е вашата роля като агенция в проекта?

„Това е проект по изключителния роман на Милен Русков. По този проект са ангажирани едни от най-добрите имена в киноиндустрията у нас - продуцентът Иван Дойков, (продуцент на„Мисия Лондон"), Виктор Божинов (режисьор на „Под прикритие") и Нели Димитрова (сценаристът на Love.net.), а самият Милен Русков е съсценарист. От кадрите, които виждам от постпродукцията, вярвам, че това ще бъде, ако не най-гледаният, то поне в топ три на най-гледаните български филми за всички времена. А нашата роля в случая е да се погрижим за комуникационното обезпечаване на филма и да накараме хората да повярват, че може да има и качествено българско кино и да посетят киносалоните от 10 ноември."

Сцена от филма "Възвишение", снимка: Симон Варсано

Работата на Климент и екипът му не е никак лесна. За да вкараш хората в киносалоните, да доведеш световни имена в страната и в същото време да удовлетвориш очакванията на аудиторията, се изискват както много опит, така и много дисциплина. Това, което трябва да знаеш за гостуването на чуждестранен изпълнител, например, е, как да преговяраш за хонорара му и при какви обстоятелства изобщо имаш шанс да го докараш в страната. А един от интересните, но увенчани с известна доза горчивина, случаи в работата на Климент до момента е участието на Роби Уилямс на SPIRIT of Burgas през 2015 г., след което фестивалът на практика фалира и спира да се провежда.

Разкажи ни повече за Spirit of Burgas и работата с Роби Уилямс.

Преговорите на промоутъра с Роби Уилямс започнаха около година по-рано. Първоначалното им предложение беше за концерт в София на стадион „Васил Левски", но Роби отказваше упорито и искаше участие на интересна локация, по възможност част от фестивал. Това ни даде сили да повярваме, че можем да възродим SPIRIT of Burgas. Последваха обаче серия от неблагоприятни стечения на обстоятелства, които ни попречиха да осъществим идеите си и макар този фестивал да се случи, със сигурност не бяхме доволни от резултата. Преглътнахме горчивия хап, но пък той ни донесе изключително ценен опит."

Задължително е да познаваш и възможностите на пазара и покупателната способност на хората, които, както Климент споделя, обикновено са склонни да платят за голям концерт между 70 и 100 лв. Понякога има и изключения, като спрямо величината на артиста и локацията цените могат да хвръкнат и до 200-300 лв. и пак да се продадат. А годишно се купуват между 600 000 и 800 000 билета за концерти и фестивали, като от няколко години насам стават все по-популярни събитията със свободен достъп.

„Това, че достъпът до събития като фестивалите е безплатен, прави първата крачка много лесна. Второто е да покажеш на хората начините, по които могат да се забавляват освен да слушат музика. Да дойдат със семейството, с кучето и т.н., да си направят уикенд и заедно с това да послушат музика от носители на Грами. Целият този микс води до добър резултат, ако е забъркан правилно.", споделя Климент.

„Но като цяло в България трудно може да се говори за фестивална история, защото има една пропаст между промоутърите и аудиторията. Хората възприемат фестивалите като концерти. Двата най-чести въпроса, които задават хората, са „Мога ли да си взема билет само за хедлайнера" и „От колко часа започва хедлайнера, аз искам само за него.". Промоутърите започват да се тръшкат защо изобщо правят фестивал, хората постоянно искат невъзможно ниски цени на билетите, защото идвали за 1 група и така се къса връзката между организаторите и публиката.

Точно заради тази скъсаната връзка между организаторите и публиката, идва момент, в който Климент се замисля дали да се откаже да комуникира фестивали в България. Но Hills of Rock връща обратно ентусиазма му.

За Hills of Rock 2017 Климент разказва като за най-успешния истински фестивал в България досега, с положителен отзвук от над 90%. Hills of Rock се подготвя от същия маркетингов екип, който е отговарял и за SPIRIT of Burgas 2012 и 2013.

Hills of Rock 2017, гр. Пловдив

„Hills of Rock показа, че има шанс за фестивалите в България. Започна се от нулата, стъпихме на здрава основа, благодарение на местната подкрепа и на Пловдив 2019, направихме първата крачка много внимателно и знаехме какъв е таргетът ни. Ако си искрен с хората, не ги лъжеш на дребно, те ще възприемат събитието ти и теб добре."

При Hills of Rock нещата имат щастлива развръзка. Климент споделя, че вече се готвят за следващото издание на фестивала и въпреки че все още няма обявени дати, нито пък изпълнители, над 500 човека са закупили билетите си за 2018-та съвсем на сляпо.

„Това е фестивалната култура, която искаме да изградим. Хората вече са запленени от идеята за Hills of Rock, споделят ни че са открили нови групи, събитието им е харесало и ние трябва да се отнасяме с уважение към тези хора и 60-те лева, които те отсега са инвестирали в билет за следващото издание. Именно това се стремим да постигнем - хората да започнат да вярват във фестивалите и да ги възприемат в истинската им същност, да няма пропаст между организаторите и публиката, а връзка, изградена на взаимното доверие."

*ARMIN Only Intense Sofia 2014 e най-голямото събитие, организирано в България за феновете на електронната музика, посетено от над 12 000 човека.


Новините

Най-четените