В много страни по света момчетата се справят по-добре по математика и имат по-добри резултати отколкото момичетата.
И ако години наред учени са търсили и откривали причините за това в биологията, в последно време икономисти дават различно обяснение.
"Алтернативното обяснение е, че има културни възгледи, които влияят върху начина, по който момчетата и момичетата са отглеждани", казва Паола Сапиенца, професор по финанси от колежа Kellog. Заедно с колегите си тя открива, че пропастта между уменията на двата пола варира в различни части на света, а момичетата се справят дори по-добре от момчетата в общества, където е постигнато по-голямо равенство между половете.
Според учените от екипа й интересът към определени учебни предмети започва още у дома. Досега обаче никой не е правил систематично проучване, което да провери до каква степен разбиранията и предпочитанията на родителите по отношение на социалната роля на жените влияят върху постиженията на децата. Именно такова изследване правят Сапиенца и колегите й и установяват, че родителите прехвърлят върху дъщерите си предразсъдъците си за социалните роли на половете. Според традиционното виждане математиката е за момчетата, което се отразява върху резултатите на момичетата в училище.
''Това е първото мащабно проучване, в което се вижда как разбиранията на родителите могат да повлияят на резултатите на децата", казва Паола Сапиенца.
Учените анализират данни за раждаемостта в различни семейства, за да проверят в кои семейства е преобладавало желанието да се сдобият с момче. Те установяват, че момичетата, отгледани в семейства, които предпочитат момчета, се справят по-зле по математика в периода между трети и десети клас, в сравнение с момичета, които не са били изложени на подобни полови предразсъдъци у дома. Оказва се, че има разлика и между децата на майки, завършили училище и такива, които са отпаднали от образователната система.
Става ясно и че е налице силна връзка между разбиранията на майката за социалната роля на момичетата и техните резултати. Втори анализ потвърждава предположението, че дъщерите в семейства, които приоритизират момчетата, момичетата се справят по-зле по математика.
Учените са използвали данни за близо 1.6 милиона деца, родени между 1994 и 2002 година, като са проучили и информацията за оценките им в училище, използвайки архиви на департамента по здравеопазване и образование на Флорида. Те са проверили резултатите на децата на стандартизиран тест по математика и данните за семейството - включително състав и социално-икономически му статус. Така те установяват, че семейства в които момичетата са първи деца, често имат повече деца, отколкото тези, в които първо е момчето.
Учените са взели предвид и други фактори като възраст, раса, доходи и дали детето има специални образователни потребности. На база всичко това те установяват, че в семействата, в които момчетата са на почит, момичетата имат по-ниски оценки по математика.
Разликата е по-осезаема при по-заможните и образованите семейства.
Сапиенца посочва, че по-заможните родители могат да си позволят да инвестират повече средства в децата си. Въпреки това те избират как да изразходват ресурсите си - например да плащат за уроци по математика на момчетата и да ги пращат на лагери за бъдещи инженери, докато за дъщерите си запазват уроците по танци.
По-бедните семейства от друга страна нямат финансовата възможност да отделят средства за извънкласни дейности и по тази причина техните разбирания имат по-малко отражение върху резултатите на децата. Оказва се и че в семейства, в които момичетата са с приоритет, няма разлика между резултатите на двата пола.
Изследването обаче не посочва родителите като единствена причина за различните резултати на момичетата и момчетата в сферата на точните науки. Обществените нагласи също имат роля - социалната норма може да накара момичетата да мислят, че имат по-малки шансове да успеят в традиционно мъжки дисциплини.
Същевременно с предразсъдъците в семейството е трудно да се борим, посочва Сапиенца, защото всеки от нас има различни виждания за света, които пренася у дома.
Чувал съм за една крева - "къдрицата на Мария Анеси". За друг принос не знам.
Математиката е формална наука. Да си добър математик - просто означава да си добър слуга.
Видяла жабата, че подковават вола, и тя вдигнала крак
Ей, Гешев е избран за главен прокурор. Вие още ли люпите семки?
deowin | 24.10.201916:51 >не съм чувал за афганистански математици Сходно, аз пък не съм чувал за уругвайски пристанищни хамали. Разликата между нас двамата е, че не го взимам за доказателство, че такива не съществува... ............ deowin | 25.10.201900:00 И, да, идва ми доста смешно, когато някакво спортистче, възпитаник на НСА, почне да говори дълбокомислено за математика и логика. ________________
Четете, четете! Върховен бисер от форума (виж най-накрая): "Математиката е формална наука. Да си добър математик - просто означава да си добър слуга." Яко, нали!