Приликите между изчезналия самолет на AirAsia и MH370

Изчезването на полета на AirAsia между Индонезия и Сингапур вероятно неизбежно предизвика сравнения и аналогии с така и останалия неизяснен случай с изчезналия полет 370 на Malaysia Airlines.

Полет MH370 изчезна безследно на 8 март, докато превозваше 239 души от Куала Лумпур към Пекин.

Международната операция за откриване на отломките от него край западния бряг на Австралия не даде резултат, като не бе открита дори и една отломка.

След 4-месечна пауза, търсенето продължи на 4 октомври с ново, по-сложно оборудване. Издирването продължава и до този момент, и все още няма отговори.

Властите първоначално изключиха хипотезата за тероризъм, но конспиративните теории какво се е случило със самолета не изчезнаха

Въпреки че подробностите на последната криза, сполетяла азиатски полет, все още се изясняват, вече изглежда има доста аналогии между двата инцидента, отвъд факта, че и двата включват малайзийски авиолинии.

Пилоти, които коментират случая с полет QZ8501 на AirAsia в онлайн форуми, изтъкват изминалото време между момента, в който самолетът е изгубил контакт с центъра за контрол на полетите и обявяването на кризисна ситуация.

Airbus A320-200 е излетял от Сурабая, втория по големина град в Индонезия, в 5:31 часа местно време и последните комуникации между пилота и центъра за контрол на полетите в Джакарта са били в 6.13 часа.

Всякакъв контакт със самолета е бил изгубени около 6.18 часа, като само преглед на плана на полета е оставал на екрана на радарите.

В 7.08 часа, центърът за контрол на полетите е обявил "INCERFA", което означава, че местоположението на самолета е несигурно.

В 7.29 е разпратено известие за евентуален проблем, а в 7.55 центърът за контрол на полетите е съобщил за "критично кризисно издирване".

Преди почти 10 месаца, едва след изминаването на четири часа на безплодни опити да бъде открит MH370 (MAS370), властите задействаха официално процедурата по издирване на самолета.

Пилот, представящ се във форуми под името Hempy, коментирайки полета на AirAsia, твърди, че има видими "аспекти на случая с MAS370", като според него "INCERFA би била обявена към 06.26 в която и да е западна държава".

Районът, в който самолетът на AirAsia е изчезнал, не е далеч от индонезийската островна военна база в Бангка Белитунг.

Тепърва предстои да се разбере дали това ще даде повод за спекулации като тези след изчезването на MH370, който според една от конспиративните теории "кацнал в Диего Гарсия", контролиран от Великобритания остров в Индийския океан, където се намира голяма американска военна база.

Американските власти отрекоха изчезналият авиолайнер да е кацал там, но не всички им повярваха.

Има и бизнес отношения между компаниите, които стоят зад двата изчезнали самолета

През 2011, AirAsia и конкурентът й Malaysian Airline System са се договорили за сделка с размяна на акции, която според очакванията им е трябвало да подобри позициите им на борсата.

Tune Air, компанията-майка на AirAsia, е трябвало да обмени 10% от акциите на AirAsia срещу 20.5% от акциите на MAS.

Двата авиопревозвача също така са оповестили, че ще си сътрудничат в области като покупка на самолети и лансиране на нови летателни маршрути.

Договореността за сделката обаче просъществува за кратко: девет месеца по-късно, компаниите изоставят идеята за предложената размяна на акции под натиска на профсъюза на служителите на MAS, който се е опасявал, че подобно сътрудничество може да доведе до загуба на работни места.

С намаляването на вероятността да бъдат открити живи пътниците на полет QZ8501, сега роднините им се молят съдбата им да не повтори тази на хората, изчезнали с MH370.

Новините

Най-четените