Нерви от стомана: Да спасиш 149 души от аварирал Boeing 737

Кулата на летище Филаделфия: Полет SWA1380, ще кацнете на писта 27L. В момента има само един друг самолет пред вас, който е от Southwest Airlines, сигурен съм, че ще освободи място, ако се наложи да се приземите.

SWA1380: Да, една част от самолета липсва, затова ще се наложи да се забавим малко.

Кулата: Полет SWA1380, вие преценете скоростта, поддържайте височина над 3000 фута. Дайте ми знак само когато стане време за заход и бъдете внимателни над градските райони.

SWA1380: Ще може ли медицинският екип да ни посрещне на пистата? Имаме ранени пасажери.

Кулата: Ранени пасажери, ок. А има ли огън на борда на самолета ви?

SWA1380: Не, самолетът не гори, но една част от него липсва. Казват ми, че се е отворила дупка и един човек е изпаднал.

Кулата: Извинете, казвате, че има дупка и е изпаднал човек?.. Полет SWA1380, няма значение, ще се справим, летището е точно от дясната ви страна.


Ситуацията на борда на полет 1380 на Southwest Airlines e изключително напрегната: авария в един от двигателите чупи прозорец на фюзелажа, а 43-годишна пасажерка е засмукана от декомпресията. Спътниците й едва успяват да я издърпат обратно в кабината, но жената умира вследствие на тежките си наранявания.

Записът от комуникацията между пилотите на самолета и кулата във Филаделфия обаче не издава с нищо тревогата на екипажа при подготовката за аварийно кацане.

Спокойствието, с което командирът на полета - 56-годишната Тами Джо Шулц - се справя с извънредното положение, беше посрещнато с благодарности и похвали от страна на пътниците в повредения Boeing 737.

Шулц е бивш военен пилот, присъединява се към армията през 1985 г., след като завършва висшето си образование по биология и управление на земеделското стопанство. Първоначално отказват да я приемат във Военновъздушните сили, но това не я спира - кандидатства за служба във Военноморските сили.

Тами Джо Шулц е една от първите жени - военни пилоти в САЩ. Служи в звеното за тактическа електронна отбрана VAQ-34 в Пойнт Мугу, Калифорния. Екипът й помага за обученията на корабни екипажи за реакция при евентуална ракетна заплаха от СССР.

Шулц е една от първите жени-пилоти, които се прехвърлят в тактическите военновъздушни сили. По-късно тя става инструктор за обучаващите се пилоти на EA-6B Prowler - палубен самолет, който се използва за блокиране на радарни системи и за събиране на радиоелектронна разузнавателна информация. Шулц тренира и пилоти за F/A-18 - тя е и първата жена, която е летяла на този многоцелеви изтребител.

От 1993 до 2001 г. Шулц е част от резерва на ВМС, след което се пенсионира с чин лейтенант-командир, с два медала за принос към Военноморските сили и с медал за служба на националната отбрана.

Военната подготовка обяснява спокойствието и въздържаността, с която тя описва ситуацията на борда на самолета си, докато се намира на 9000 м височина.

"Военноморските сили правят страхотна подготовка за извънредно положение в симулатор. Живеем на принципа: Лети, навигирай, комуникирай. Първата стъпка при подобни случаи винаги е да се запази контрола върху самолета. Капитан Шулц постига тази задача, като контролира асиметричото ускорение и управлява енергията на машината. След това сменя височината, за да заходи плавно към кацане, докато разговаря ясно със служителя от въздушния контрол. При обучението в армията тренираме извънредни кацания, в които се симулира горящ двигател. След толкова много опити това се превръща във втора природа", разказва военният пилот Артър Ескрибано пред Форбс.

Самолетът се снижава до 3000 м над земята за по-малко от пет минути, за да може да кацне аварийно. Въпреки стремителното спускане на машината при спирането на двигателя, пилотът успява да удържи контрола и да информира пасажерите, че се готви кацане във Филаделфия.

След тежкото кацане Тами Джо Шулц излиза от кабината си и отива при пътниците, за да разговаря с всеки от тях и да ги успокои. 43-годишната Дженифър Риърдън, която понася тежки наранявания при инцидента, умира от раните си. Седем души са приети в болница с по-леки травми. Общо 149 души на борда на авариралия самолет преживяват инцидента.

"Тази жена има нерви от стомана. Аплодирам я, ще й пратя картичка за Коледа, ще й купя подарък за това, че ни приземи живи и здрави. Беше прекрасна", казва една от жените, пътували на борда на полет SWA1380.

Самата Тами Джо Шулц и помощник-пилотът Дарън Елисор публикуваха кратко изявление, в което казват: "Ние просто си свършихме работата. От името на целия екипаж, благодарим за подкрепата от обществото и колегите ни, и скърбим за тежката загуба на едно семейство".

#1 MarkModel13 19.04.2018 в 15:40:39

Желязна е - шапка салям. И Господ малко помогна - ако се беше разхвърчала турбината, а не компресора, и лумнат едни ми ти огньове - уф.

#2 паяка 19.04.2018 в 16:08:34

Има по света изключителни професионалисти. Браво на тях! Но тук, дори в тази несравнима с отговорността си област - няма. Формално е, но понеже е ежедневие, сигурни ли сте за написаното: ""Военноморските сили правят страхотна подготовка за извънредно положение в симулатор. Живеем на принципа: Лети, навигирай, комуникирай. Първата стъпка при подобни случаи винаги е да се запази контрола върху самолета.""

#3 e-mil 19.04.2018 в 21:28:48

"Военната подготовка обяснява спокойствието и въздържаността..." Всъщност нищо не обяснява. Спокойствието по-скоро идва от над 20-годишния и опит в гражданската авиация. Обикновено пилотите на изтребители имат трудности при прехвърляне към пътническите самолети. Военната подготовка им е набила в главите да пилотират изцяло сами, а често и едновременно да стрелят. За разлика от изтребителя пътническият самолет има минимум 2 души екипаж (изключая стюардесите). В по-старите самолети са 3-ма с бордния инженер, а в още по-старите имаше и щурман. В това положение пилотът на изтребител тепърва се учи да командва екипаж, да делегира власт другиму, да отстъпва пилотирането на втория пилот и т.н. Отделно, че при опасност не може да прави резки маневри, нито пък просто да катапултира, а продължава да отговаря за живота на един куп хора. Така че военната подготовка щеше да обяснява действията и, ако е била пилот на голям транспортен самолет. При изтребителите нещата са доста различни. Освен това има достатъчно примери с бивши и настоящи военни пилоти, които са губили хладнокръвие или са правили елементарни грешки. Както и обратното - има примери за граждански пилоти със слаба военна подготовка, които също са действали спокойно и уверено при криза. * * * "... помощник-пилотът Дарън Елисор" Пилотите нямат помощници. Тази длъжност се нарича втори пилот, като думата втори обяснява единствено, че не е командир. Иначе това си е пълноправен пилот, който често пилотира сам, докато спите в салона. Разказът как Шулц контролирала асиметричото ускорение, управлявала двигателите, сменяла височината и едновременно държала радиовръзка показва, че най-вероятно в този момент Елисор е държал щурвала и е пилотирал. Ако Шулц е правила всичко, то това не говори добре за подготовката и.

#5 Nikkor 20.04.2018 в 00:33:20

Бравос на тая жена. Не се е панирала ни за секунда. Как се овладява самолет с работещ само един мотор ми е тъмна индия. Някъде бех чел че тия машини могат да летят и само с един изправен мотор, но направо си е подвиг. По СНН пък попаднах на един коментар на Ричард Куест че подобен инцидент със също такъв двигател е имало и преди две години и че това е много подозрително. Ще трябва да проверяват всички такива мотори произведени и монтирани досега.

#6 TheRock 20.04.2018 в 02:24:07

MarkModel13 | 19.04.201815:40 Откъснала се е лопатка от турбината.

#7 MarkModel13 20.04.2018 в 17:22:29

The Rock Позволи ми да разбирам от тези неща повече от тебе - разрушението е в предната част на двигателя, където е многостъпалния компресор. Ако беше турбина - щяхме да гледаме по-грандиозно огнено шоу и с не толкова добър край.

#8 TheRock 21.04.2018 в 11:13:16

Разрушена е предната част на двигателя където е турбината: https://www.seattletimes.com/business/boeing-aerospace/southwest-airlines-sought-more-time-for-inspections-before-boeing-737s-engine-exploded/ На тази снимка се вижда липсващата лопатка от турбината. А ето ти схема на двигателя: https://www.google.bg/imgres?imgurl=http://www.pw.utc.com/Content/PW400094_Engine/img/B-1-4-1_pw400094_cutaway_high.jpg&imgrefurl=http://www.pw.utc.com/PW400094_Engine&h=1058&w=1296&tbnid=JWSvq5xsduxhTM:&tbnh=163&tbnw=200&usg=__9AnPpT6Joy5USBB0yriEOFPXqRk%3D&vet=10ahUKEwivxYvr9craAhWza5oKHZKWB9sQ_B0IwQEwCg..i&docid=CSAffGfZwS6xqM&itg=1&sa=X&ved=0ahUKEwivxYvr9craAhWza5oKHZKWB9sQ_B0IwQEwCg В синьо са оцветени лопатките на многостъпалния компресор. Като не разбираш не се напъвай.

#9 TheRock 21.04.2018 в 11:16:09

Ето ти и снимка с означения за разбирачи като теб! В предната част е турбината или "вентилатора"(fan). https://www.google.bg/imgres?imgurl=http://www.pw.utc.com/Content/PW400094_Engine/img/B-1-4-1_pw400094_cutaway_high.jpg&imgrefurl=http://www.pw.utc.com/PW400094_Engine&h=1058&w=1296&tbnid=JWSvq5xsduxhTM:&tbnh=163&tbnw=200&usg=__9AnPpT6Joy5USBB0yriEOFPXqRk%3D&vet=10ahUKEwivxYvr9craAhWza5oKHZKWB9sQ_B0IwQEwCg..i&docid=CSAffGfZwS6xqM&itg=1&sa=X&ved=0ahUKEwivxYvr9craAhWza5oKHZKWB9sQ_B0IwQEwCg#h=1058&imgdii=AQQTZ4ACDgadZM:&tbnh=163&tbnw=200&vet=10ahUKEwivxYvr9craAhWza5oKHZKWB9sQ_B0IwQEwCg..i&w=1296

#10 TheRock 21.04.2018 в 11:18:25

https://blackhawkputter.files.wordpress.com/2013/01/pw4000.jpg Предния линк не се зарежда! И повече няма да се правиш на разбирач!

#12 TheRock 21.04.2018 в 13:31:00

Големите лопатки, в предната част на двигателя, това е турбината за ниско налягане или вентилатор, неговата задача е да вкара в двигателя колкото се може повече въздух, защото въздухът е основната част от работната смес, след това (в синьо) е многостепенният компресор, неговата задача е да копресира въздуха под високо налягане, след това сгъстеният въздух постъпва в горивните камери, където се впръсква горивото и изгаря, изгорелите газове отиват в турбината за високо налягане (в червено) там изгорелите газове създават реактивната тяга и въртят целият мотор.

#13 TheRock 21.04.2018 в 13:35:33

Всяка част има различни изисквания, частите на турбината за ниско налягане или вентилатор работят при едни условия, на многостепенният компресор при други а на турбината за високо налягане при трети, затова са с различен цвят, в бяло - турбината за ниско налягане, в синьо-на компресора и в червено на турбината за високо налягане. И бъди благодарен, че все пак се намират хора като мен да ти ги обяснят тия работи.

#14 TheRock 21.04.2018 в 13:37:14

Mako | 21.04.201812:27 И не ми "подсказвай", защото колкото цветни дефектоскопии съм направил на лопатките на ТВН ти толкова косми нямаш по главата си!

#16 TheRock 21.04.2018 в 15:49:54

Всички елементи на двигателя са прикрепени към един общ вал, мовеш да го водош ясно на схемата. Така че лопатките на турбината за ниско налягане т.нар. вентилатор е част от двигателя и то много важна, обясних защо. Не знам обаче, как имам търпение да обяснявам нещо на технически неграмотно лице като тебе?!

#17 TheRock 21.04.2018 в 15:52:11

Mako | 21.04.201815:34 Обясних ясно ролята на всяка част от системата на двигателя. Ти явно си доста неграмотен. Не бъди нахален да ми обясняваш нещо, което ти самият не разбираш.

#19 TheRock 21.04.2018 в 17:44:50

Турбината за ниско налягане, работи с изгорелите газове от горивните камери. А турбината за ниско налягане в предната част на двигателя вкарва въздух в двигателя и нейните лопатки са под друг ъгъл, и за да се прави разлика се нарича "вентилатор'. Ти си обикновен лаик , Мако! Изгубих си времето да обяснявам на поредният образован от вестниците и интернет илитерат.

Новините

Най-четените