Кулата на летище Филаделфия: Полет SWA1380, ще кацнете на писта 27L. В момента има само един друг самолет пред вас, който е от Southwest Airlines, сигурен съм, че ще освободи място, ако се наложи да се приземите.
SWA1380: Да, една част от самолета липсва, затова ще се наложи да се забавим малко.
Кулата: Полет SWA1380, вие преценете скоростта, поддържайте височина над 3000 фута. Дайте ми знак само когато стане време за заход и бъдете внимателни над градските райони.
SWA1380: Ще може ли медицинският екип да ни посрещне на пистата? Имаме ранени пасажери.
Кулата: Ранени пасажери, ок. А има ли огън на борда на самолета ви?
SWA1380: Не, самолетът не гори, но една част от него липсва. Казват ми, че се е отворила дупка и един човек е изпаднал.
Кулата: Извинете, казвате, че има дупка и е изпаднал човек?.. Полет SWA1380, няма значение, ще се справим, летището е точно от дясната ви страна.
Ситуацията на борда на полет 1380 на Southwest Airlines e изключително напрегната: авария в един от двигателите чупи прозорец на фюзелажа, а 43-годишна пасажерка е засмукана от декомпресията. Спътниците й едва успяват да я издърпат обратно в кабината, но жената умира вследствие на тежките си наранявания.
Записът от комуникацията между пилотите на самолета и кулата във Филаделфия обаче не издава с нищо тревогата на екипажа при подготовката за аварийно кацане.
Спокойствието, с което командирът на полета - 56-годишната Тами Джо Шулц - се справя с извънредното положение, беше посрещнато с благодарности и похвали от страна на пътниците в повредения Boeing 737.
Шулц е бивш военен пилот, присъединява се към армията през 1985 г., след като завършва висшето си образование по биология и управление на земеделското стопанство. Първоначално отказват да я приемат във Военновъздушните сили, но това не я спира - кандидатства за служба във Военноморските сили.
Тами Джо Шулц е една от първите жени - военни пилоти в САЩ. Служи в звеното за тактическа електронна отбрана VAQ-34 в Пойнт Мугу, Калифорния. Екипът й помага за обученията на корабни екипажи за реакция при евентуална ракетна заплаха от СССР.
Шулц е една от първите жени-пилоти, които се прехвърлят в тактическите военновъздушни сили. По-късно тя става инструктор за обучаващите се пилоти на EA-6B Prowler - палубен самолет, който се използва за блокиране на радарни системи и за събиране на радиоелектронна разузнавателна информация. Шулц тренира и пилоти за F/A-18 - тя е и първата жена, която е летяла на този многоцелеви изтребител.
От 1993 до 2001 г. Шулц е част от резерва на ВМС, след което се пенсионира с чин лейтенант-командир, с два медала за принос към Военноморските сили и с медал за служба на националната отбрана.
Военната подготовка обяснява спокойствието и въздържаността, с която тя описва ситуацията на борда на самолета си, докато се намира на 9000 м височина.
"Военноморските сили правят страхотна подготовка за извънредно положение в симулатор. Живеем на принципа: Лети, навигирай, комуникирай. Първата стъпка при подобни случаи винаги е да се запази контрола върху самолета. Капитан Шулц постига тази задача, като контролира асиметричото ускорение и управлява енергията на машината. След това сменя височината, за да заходи плавно към кацане, докато разговаря ясно със служителя от въздушния контрол. При обучението в армията тренираме извънредни кацания, в които се симулира горящ двигател. След толкова много опити това се превръща във втора природа", разказва военният пилот Артър Ескрибано пред Форбс.
Самолетът се снижава до 3000 м над земята за по-малко от пет минути, за да може да кацне аварийно. Въпреки стремителното спускане на машината при спирането на двигателя, пилотът успява да удържи контрола и да информира пасажерите, че се готви кацане във Филаделфия.
След тежкото кацане Тами Джо Шулц излиза от кабината си и отива при пътниците, за да разговаря с всеки от тях и да ги успокои. 43-годишната Дженифър Риърдън, която понася тежки наранявания при инцидента, умира от раните си. Седем души са приети в болница с по-леки травми. Общо 149 души на борда на авариралия самолет преживяват инцидента.
@SouthwestAir These are the hero’s of SWA 1380 NYC to Dallas We lost an engine mid-flight and they guided back to Philly saved 149 on board pic.twitter.com/RNA8sXRBZA
— Kristopher Johnson (@EMMS_MrJohnson) April 17, 2018
"Тази жена има нерви от стомана. Аплодирам я, ще й пратя картичка за Коледа, ще й купя подарък за това, че ни приземи живи и здрави. Беше прекрасна", казва една от жените, пътували на борда на полет SWA1380.
Самата Тами Джо Шулц и помощник-пилотът Дарън Елисор публикуваха кратко изявление, в което казват: "Ние просто си свършихме работата. От името на целия екипаж, благодарим за подкрепата от обществото и колегите ни, и скърбим за тежката загуба на едно семейство".
Има по света изключителни професионалисти. Браво на тях! Но тук, дори в тази несравнима с отговорността си област - няма. Формално е, но понеже е ежедневие, сигурни ли сте за написаното: ""Военноморските сили правят страхотна подготовка за извънредно положение в симулатор. Живеем на принципа: Лети, навигирай, комуникирай. Първата стъпка при подобни случаи винаги е да се запази контрола върху самолета.""
И така да уточним понятията: 1. Компресор-повишава налягането; 2. Турбина-използува енергията на потока за да завърти компресорът; Най отпред е вентилаторът, после компресор за ниско налягане, компресор за високо налягане, горивна камера, турбина за високо налягане (върти компресорът за високо налягане), турбина за ниско налягане (върти компресорът за ниско налягане), има два вала-единият за частта за високо наляхане, другият за ниско. Вентилаторът е първата степен на компресорът за ниско налягане. На снимката която е цитирана от "каменният отломък" се вижда вдясно/долу на инспектиращият, че липсва лопатка на вентилатора. Частта от двигателя, която се вижда е вентилатора, пред него е така нареченият spinner, който способства за по доброто качество на потока който влиза в двигателя (характеристики на потока).
Като стана дума за инспекция на лопатките на HPT, за какъв вид инспекция става дума на 100 часа, със сваляне на лопатките, или без?
Бороскоп на HPT се прави на 4А чек, което в зависимост от програмата за техническо обслужване на оператора може означава 8 месеца или 800 FH. Поне на класика е така, при NG не вярвам да е по-различно ;)
Ендоскоп на HPT лопатките на диска и на сопловия апарат (входа на първа степен на турбината) за IAE V2500 се прави на 72 месеца, 1200цикъла или 2400полетни часа, което настъпи първо. Няма смисъл да обсъждаме военните спомени на някой, случаят е за граждански самолет, лопатките на вентилатора се инспектират с ултразвук, като има малко апаратче с рамер 50x25x15см с накрайник-това е за корневата част на лопатката там където се съединява със заключващата част. За инспекция на самата заключваща част трябва да се свали лопатката.
Русуфилистични лъйнари са опитват да коментират американски пилотки!
TheRock >А т.нар "ендоскоп" е визуално оглеждане с мини-камера. Разбирачев!< Ендоскоп е медициниският термин за същото оборудване като бороскопа според английската терминология, българската дума е едноскоп, в българският език няма дума бороскоп, това е чуждица. Не ти разбрах замисълът да публикуваш линк към курса за А320 на Луфтханза Техник