Кулата на летище Филаделфия: Полет SWA1380, ще кацнете на писта 27L. В момента има само един друг самолет пред вас, който е от Southwest Airlines, сигурен съм, че ще освободи място, ако се наложи да се приземите.
SWA1380: Да, една част от самолета липсва, затова ще се наложи да се забавим малко.
Кулата: Полет SWA1380, вие преценете скоростта, поддържайте височина над 3000 фута. Дайте ми знак само когато стане време за заход и бъдете внимателни над градските райони.
SWA1380: Ще може ли медицинският екип да ни посрещне на пистата? Имаме ранени пасажери.
Кулата: Ранени пасажери, ок. А има ли огън на борда на самолета ви?
SWA1380: Не, самолетът не гори, но една част от него липсва. Казват ми, че се е отворила дупка и един човек е изпаднал.
Кулата: Извинете, казвате, че има дупка и е изпаднал човек?.. Полет SWA1380, няма значение, ще се справим, летището е точно от дясната ви страна.
Ситуацията на борда на полет 1380 на Southwest Airlines e изключително напрегната: авария в един от двигателите чупи прозорец на фюзелажа, а 43-годишна пасажерка е засмукана от декомпресията. Спътниците й едва успяват да я издърпат обратно в кабината, но жената умира вследствие на тежките си наранявания.
Записът от комуникацията между пилотите на самолета и кулата във Филаделфия обаче не издава с нищо тревогата на екипажа при подготовката за аварийно кацане.
Спокойствието, с което командирът на полета - 56-годишната Тами Джо Шулц - се справя с извънредното положение, беше посрещнато с благодарности и похвали от страна на пътниците в повредения Boeing 737.
Шулц е бивш военен пилот, присъединява се към армията през 1985 г., след като завършва висшето си образование по биология и управление на земеделското стопанство. Първоначално отказват да я приемат във Военновъздушните сили, но това не я спира - кандидатства за служба във Военноморските сили.
Тами Джо Шулц е една от първите жени - военни пилоти в САЩ. Служи в звеното за тактическа електронна отбрана VAQ-34 в Пойнт Мугу, Калифорния. Екипът й помага за обученията на корабни екипажи за реакция при евентуална ракетна заплаха от СССР.
Шулц е една от първите жени-пилоти, които се прехвърлят в тактическите военновъздушни сили. По-късно тя става инструктор за обучаващите се пилоти на EA-6B Prowler - палубен самолет, който се използва за блокиране на радарни системи и за събиране на радиоелектронна разузнавателна информация. Шулц тренира и пилоти за F/A-18 - тя е и първата жена, която е летяла на този многоцелеви изтребител.
От 1993 до 2001 г. Шулц е част от резерва на ВМС, след което се пенсионира с чин лейтенант-командир, с два медала за принос към Военноморските сили и с медал за служба на националната отбрана.
Военната подготовка обяснява спокойствието и въздържаността, с която тя описва ситуацията на борда на самолета си, докато се намира на 9000 м височина.
"Военноморските сили правят страхотна подготовка за извънредно положение в симулатор. Живеем на принципа: Лети, навигирай, комуникирай. Първата стъпка при подобни случаи винаги е да се запази контрола върху самолета. Капитан Шулц постига тази задача, като контролира асиметричото ускорение и управлява енергията на машината. След това сменя височината, за да заходи плавно към кацане, докато разговаря ясно със служителя от въздушния контрол. При обучението в армията тренираме извънредни кацания, в които се симулира горящ двигател. След толкова много опити това се превръща във втора природа", разказва военният пилот Артър Ескрибано пред Форбс.
Самолетът се снижава до 3000 м над земята за по-малко от пет минути, за да може да кацне аварийно. Въпреки стремителното спускане на машината при спирането на двигателя, пилотът успява да удържи контрола и да информира пасажерите, че се готви кацане във Филаделфия.
След тежкото кацане Тами Джо Шулц излиза от кабината си и отива при пътниците, за да разговаря с всеки от тях и да ги успокои. 43-годишната Дженифър Риърдън, която понася тежки наранявания при инцидента, умира от раните си. Седем души са приети в болница с по-леки травми. Общо 149 души на борда на авариралия самолет преживяват инцидента.
@SouthwestAir These are the hero’s of SWA 1380 NYC to Dallas We lost an engine mid-flight and they guided back to Philly saved 149 on board pic.twitter.com/RNA8sXRBZA
— Kristopher Johnson (@EMMS_MrJohnson) April 17, 2018
"Тази жена има нерви от стомана. Аплодирам я, ще й пратя картичка за Коледа, ще й купя подарък за това, че ни приземи живи и здрави. Беше прекрасна", казва една от жените, пътували на борда на полет SWA1380.
Самата Тами Джо Шулц и помощник-пилотът Дарън Елисор публикуваха кратко изявление, в което казват: "Ние просто си свършихме работата. От името на целия екипаж, благодарим за подкрепата от обществото и колегите ни, и скърбим за тежката загуба на едно семейство".
Желязна е - шапка салям. И Господ малко помогна - ако се беше разхвърчала турбината, а не компресора, и лумнат едни ми ти огньове - уф.
Има по света изключителни професионалисти. Браво на тях! Но тук, дори в тази несравнима с отговорността си област - няма. Формално е, но понеже е ежедневие, сигурни ли сте за написаното: ""Военноморските сили правят страхотна подготовка за извънредно положение в симулатор. Живеем на принципа: Лети, навигирай, комуникирай. Първата стъпка при подобни случаи винаги е да се запази контрола върху самолета.""
"Военната подготовка обяснява спокойствието и въздържаността..." Всъщност нищо не обяснява. Спокойствието по-скоро идва от над 20-годишния и опит в гражданската авиация. Обикновено пилотите на изтребители имат трудности при прехвърляне към пътническите самолети. Военната подготовка им е набила в главите да пилотират изцяло сами, а често и едновременно да стрелят. За разлика от изтребителя пътническият самолет има минимум 2 души екипаж (изключая стюардесите). В по-старите самолети са 3-ма с бордния инженер, а в още по-старите имаше и щурман. В това положение пилотът на изтребител тепърва се учи да командва екипаж, да делегира власт другиму, да отстъпва пилотирането на втория пилот и т.н. Отделно, че при опасност не може да прави резки маневри, нито пък просто да катапултира, а продължава да отговаря за живота на един куп хора. Така че военната подготовка щеше да обяснява действията и, ако е била пилот на голям транспортен самолет. При изтребителите нещата са доста различни. Освен това има достатъчно примери с бивши и настоящи военни пилоти, които са губили хладнокръвие или са правили елементарни грешки. Както и обратното - има примери за граждански пилоти със слаба военна подготовка, които също са действали спокойно и уверено при криза. * * * "... помощник-пилотът Дарън Елисор" Пилотите нямат помощници. Тази длъжност се нарича втори пилот, като думата втори обяснява единствено, че не е командир. Иначе това си е пълноправен пилот, който често пилотира сам, докато спите в салона. Разказът как Шулц контролирала асиметричото ускорение, управлявала двигателите, сменяла височината и едновременно държала радиовръзка показва, че най-вероятно в този момент Елисор е държал щурвала и е пилотирал. Ако Шулц е правила всичко, то това не говори добре за подготовката и.
Бравос на тая жена. Не се е панирала ни за секунда. Как се овладява самолет с работещ само един мотор ми е тъмна индия. Някъде бех чел че тия машини могат да летят и само с един изправен мотор, но направо си е подвиг. По СНН пък попаднах на един коментар на Ричард Куест че подобен инцидент със също такъв двигател е имало и преди две години и че това е много подозрително. Ще трябва да проверяват всички такива мотори произведени и монтирани досега.
MarkModel13 | 19.04.201815:40 Откъснала се е лопатка от турбината.
The Rock Позволи ми да разбирам от тези неща повече от тебе - разрушението е в предната част на двигателя, където е многостъпалния компресор. Ако беше турбина - щяхме да гледаме по-грандиозно огнено шоу и с не толкова добър край.
Разрушена е предната част на двигателя където е турбината: https://www.seattletimes.com/business/boeing-aerospace/southwest-airlines-sought-more-time-for-inspections-before-boeing-737s-engine-exploded/ На тази снимка се вижда липсващата лопатка от турбината. А ето ти схема на двигателя: https://www.google.bg/imgres?imgurl=http://www.pw.utc.com/Content/PW400094_Engine/img/B-1-4-1_pw400094_cutaway_high.jpg&imgrefurl=http://www.pw.utc.com/PW400094_Engine&h=1058&w=1296&tbnid=JWSvq5xsduxhTM:&tbnh=163&tbnw=200&usg=__9AnPpT6Joy5USBB0yriEOFPXqRk%3D&vet=10ahUKEwivxYvr9craAhWza5oKHZKWB9sQ_B0IwQEwCg..i&docid=CSAffGfZwS6xqM&itg=1&sa=X&ved=0ahUKEwivxYvr9craAhWza5oKHZKWB9sQ_B0IwQEwCg В синьо са оцветени лопатките на многостъпалния компресор. Като не разбираш не се напъвай.
Ето ти и снимка с означения за разбирачи като теб! В предната част е турбината или "вентилатора"(fan). https://www.google.bg/imgres?imgurl=http://www.pw.utc.com/Content/PW400094_Engine/img/B-1-4-1_pw400094_cutaway_high.jpg&imgrefurl=http://www.pw.utc.com/PW400094_Engine&h=1058&w=1296&tbnid=JWSvq5xsduxhTM:&tbnh=163&tbnw=200&usg=__9AnPpT6Joy5USBB0yriEOFPXqRk%3D&vet=10ahUKEwivxYvr9craAhWza5oKHZKWB9sQ_B0IwQEwCg..i&docid=CSAffGfZwS6xqM&itg=1&sa=X&ved=0ahUKEwivxYvr9craAhWza5oKHZKWB9sQ_B0IwQEwCg#h=1058&imgdii=AQQTZ4ACDgadZM:&tbnh=163&tbnw=200&vet=10ahUKEwivxYvr9craAhWza5oKHZKWB9sQ_B0IwQEwCg..i&w=1296
https://blackhawkputter.files.wordpress.com/2013/01/pw4000.jpg Предния линк не се зарежда! И повече няма да се правиш на разбирач!
Големите лопатки, в предната част на двигателя, това е турбината за ниско налягане или вентилатор, неговата задача е да вкара в двигателя колкото се може повече въздух, защото въздухът е основната част от работната смес, след това (в синьо) е многостепенният компресор, неговата задача е да копресира въздуха под високо налягане, след това сгъстеният въздух постъпва в горивните камери, където се впръсква горивото и изгаря, изгорелите газове отиват в турбината за високо налягане (в червено) там изгорелите газове създават реактивната тяга и въртят целият мотор.
Всяка част има различни изисквания, частите на турбината за ниско налягане или вентилатор работят при едни условия, на многостепенният компресор при други а на турбината за високо налягане при трети, затова са с различен цвят, в бяло - турбината за ниско налягане, в синьо-на компресора и в червено на турбината за високо налягане. И бъди благодарен, че все пак се намират хора като мен да ти ги обяснят тия работи.
Mako | 21.04.201812:27 И не ми "подсказвай", защото колкото цветни дефектоскопии съм направил на лопатките на ТВН ти толкова косми нямаш по главата си!
Всички елементи на двигателя са прикрепени към един общ вал, мовеш да го водош ясно на схемата. Така че лопатките на турбината за ниско налягане т.нар. вентилатор е част от двигателя и то много важна, обясних защо. Не знам обаче, как имам търпение да обяснявам нещо на технически неграмотно лице като тебе?!
Mako | 21.04.201815:34 Обясних ясно ролята на всяка част от системата на двигателя. Ти явно си доста неграмотен. Не бъди нахален да ми обясняваш нещо, което ти самият не разбираш.
Турбината за ниско налягане, работи с изгорелите газове от горивните камери. А турбината за ниско налягане в предната част на двигателя вкарва въздух в двигателя и нейните лопатки са под друг ъгъл, и за да се прави разлика се нарича "вентилатор'. Ти си обикновен лаик , Мако! Изгубих си времето да обяснявам на поредният образован от вестниците и интернет илитерат.