За турския президент Реджеп Ердоган това е сбъдната мечта. Когато представи преди няколко години проекта за огромен висящ мост над Дарданелите, съпроводен със серия инфраструктурни промени, мнозина обявиха идеята му за налудничава.
Предупреждаваше се, че проектът е прекалено скъп, а изграждането му, освен че ще е бреме за финансите на градските власти, създава и риск за непоправими вреди върху околната среда.
Няколко години по-късно обаче конструкцията е реалност и с официалното си откриване от турския президент Реджеп Ердоган висящият мост на Дарданелите се класира като най-дългия мост в света.
Съоръжението свързва европейското и азиатското крайбрежие и носи името "1915 Чанаккале". Построен е от турски и южнокорейски компании с инвестиция от 2,5 милиарда евро. Централният размах на моста е 2023 метра, а общата му височина достига 318 метра.
"Този проект ще носи печалба на държавата с години. И има голям дял за поставянето на страната ни на предни позиции в инвестирането, работната сила и износа", заяви Ердоган при откриването на моста.
Името на новата забележителност в Истанбул е взето от историческата битка при Чанаккале през 1915 г., а всяка от техническите му особености носи скрит смисъл.
318-те метра височина на опорните колони отразяват датата 18 март, а разстоянието между опорните части от 2023 метра символизира 2023 г., когато ще се отбележат 100 години от основаването на републиката.
Мостът "1915 Чанаккале" свързва градовете Лапсеки и Гелиболу, чийто транспортна връзка до скоро се осъществяваше само с ферибот. Пътуването по моста ще отнема 6 минути, а таксата за преминаване е 200 лира, или приблизително 25 лева.
Висящият мост над Дарданелите е само стъпка от огромните проекти, които правителството на Реджеп Ердоган е предвидило за Истанбул.
Перлата в короната се очаква да е т.нар. "Турски панамски канал", който предвижда изграждането на проток за свързване на Черно море с Мраморно море.
Целта на канала е да облекчи натоварването по Босфора. Някои критици обаче са на мнение, че изграждането му ще доведе до нови икономически проблеми за Турция, тъй като инвестицията му е солена - 15 милиарда евро, отделно от загубата на милиони квадратни метра гори и земеделски земи.