Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Когато анорексичната визия се смяташе за престиж и задължение

Поколението Z e напът да върне тази мода Снимка: Getty Images
Поколението Z e напът да върне тази мода

Дженифър Лопес и Бен Афлек отново са заедно. Предстои нов сезон на "Сексът и градът", а дънките с ниска талия отново са на мода, което ще рече, че за Поколението Z имитирането на модата от 90-те вече е затворена страница и интересите им се пренася към следващият период - първите години на 2000-те.

Затова през последните месеци и един тренд, който беше много популярен в началото на миналото десетилетие с пропагандирането и идеологизирането на изключително слабата фигура, отново набира скорост с таговете #Y2K Aesthetic и #Y2K fashion.

Над 405 милиона последователи в Tik Tok следят предложенията от отминалата тенденция, а според съвременните наблюдатели в модата вероятността от повторното възхваляване на изключително слабото тяло е опция, от която цялото общество трябва да се притеснява.

"Виждам как млади момичета отново се обличат по модата на 2000-те години, без да са наясно, че тя предизвика бум на хранителни разстройства като анорексия и булимия. Трябва да им се обясни, че манифестацията на фигура с минимално количество мазнини е вероятно най-лошия опит, останал в модната история", казва Джес Симс, редактор Harper's Bazaar.

Анорексичната визия започва да се налага като идеал за красота през 2001 г., а модната индустрия има ключова роля за нейното световно лансиране.

През това десетилетие средната възраст на моделите, както във висшата мода, така и при потребителските марки, е между 13 г. и 16 г. В същото време групата, към която са ориентирани рекламираните от тях продукти, са зрели жени. Някои от тях - прехвърлили 40-те си години.

Разлиствайки страниците на модните списания обаче, се сблъскват с посланието, че трябва да изглеждат като момиче в пубертета и да поддържат теглото от тийнейджърските си години, колкото се може по-дълго.

Така накратко изгрява Y2K трендът, поставил на пиедестал комбинацията от впити дънки, които очертават формите на бедрата и дупето, както и с изрязано горнище, от което да се вижда плосък корем.

Да, началото на новото хилядолетие вървеше ръка за ръка с много критични подигравки, а не с насърчителни речи за любов към себе си.

Отделно от това, по-закръглените жени трудно може да следват препоръките на модните гурута, чисто и просто защото с телата си нямаше как да се поберат в миниатюрните дрехи, превзели кориците по онова време.

Една от първите аларми, че нещо в това движение не е наред, идва с признанието на близначките Олсън (Мери-Кейт и Алши), че са били в рехабилитационен център за лечение на хранителни разстройства.

В опит се придържа към нереалистичните стандарти за тегло, Мери-Кейт разказва, че е развила булимия, последствията от която вероятно ще продължават през целия ѝ живот.

Попълването на картината за влиянието на т.нар. Y2K култура продължава и през 2009 г. с изнасянето на данни от Световната здравна организация. Те обявяват, че за осемте години, в които трендът се разпространява, случаните на хранителни разстройства в световен мащаб се увеличават с 32%, а на-уязвимата група са жените.

В това число са и немалко знаменитости, които възприемат болезнената слабост и изпъкналите ключици като задължение. Те използват всяка възможност, за да докажат, че килограмите им са под нормалното, и се гордеят с това. 

"Всички си търсехме дебел приятел, до когото да изглеждаме добре. Беше лицемерно, но и ефективно", разказва актрисата Кийра Найтли за The New York Post. 

Снимка: Getty Images

Това са и годините, когато представители на Бионсе трябва да отговарят на медиите на въпроси за теглото ѝ, специфично пояснявайки, че тя не е дебела.

По някаква причина Поколението Z е привлечено от тази мода - на плоските кореми, дупе и бедра. И то при съдържание, което днес насърчава здравословните мерки. 

Може би се дължи на дрехите, а може би е и заради възраждащата се култура от онова време в лицето на филми и сериали, които възкръснаха и напомниха за периода на ранното хилядолетие.

Каквато и да е причината, надеждите са, че тази тенденция няма да се задържи достатъчно дълго и няма да доведе със себе си отново този низ от негативи спрямо възприятията за външния вид. 

"Оптимизмът в мен ме кара да мисля, че младото поколение има дигитален талисман. Тоест, надявам се, че Поколението Z ще използва социалните мрежи като някакъв вид защита, запознавайки се с нашите грешки от миналото, за да не ги повтаря. Това, което аз искам да им кажа е: носете си дънките с ниска талия, но моля ви, не спирайте да обичате себе си", призовава Джес Симс.

 

Най-четените