Да се коментира реакцията на премиера Бойко Борисов, който обяви 16 юни за ден за национален траур заради жертвите в катастрофата на магистрала "Тракия", е твърде деликатно.
Но, хайде да бъдем честни – дали в деня за вот на недоверие към правителството заради провала на антикризисната му политика това не е твърде истеричен PR и спекулация с човешкото нещастие.
От БСП побързаха с контрапредложение дебатите по вота да бъдат отложени. Но председателят на Народното събрание Цецка Цачева заяви, че е цинично обвързването на предварително приетата програма за работата на парламента с този нещастен случай.
Също такъв цинизъм обаче е да обявиш за ден на печал дата, за която политиците са наострили циничните си езици. Шах за вота.
Защото в крайна сметка траурът задава един доста по-кротък тон на толкова важен дебат. Както и на много други.
Всички ще сме в траур, това е ясно. Осем души загинаха, а десетки са ранени при катастрофата тази нощ. Но това ли е необходимо, за да бъде спряно смъртоносното безхаберие по пътищата.
След инцидента справка на агенция "Фокус" напомни по-тежките пътни инциденти с автобуси в страната от последните няколко години: от тази на 4 април 2004 г., при която 12 деца загинаха след като български автобус падна в придошлите води на река Лим до инцидента на 28 май 2009 г., когато 16 души бяха премазани, след като автобус се преобърна край връх Бакаджик.
Проблем, който не е отсега, винаги предизвиква въпроси за законодателни промени. Шефът на парламентарната транспортна комисия Иван Вълков обаче каза, че "законодателството за автобусите от обществения превоз е много добро и не бива след всеки инцидент да говорим за промени в него."
"Какво законодателство може да спре например 10 000 души, които шофират след употребата на алкохол", зададе Вълков въпрос на въпроса дали са необходими законодателни изменения, за да се ограничат катастрофи подобни на тази на магистрала "Тракия".
Никакво наистина. От години от законодателната власт у нас не зависи почти нищо (или се ползва най-вече за PR трикове от политиците) при условие, че човешкият живот виси на клоните на изпълнителната и съдебната. Така че въпросът на Вълков съдържа отговор.
Вакханалията по магистралите може да бъде спряна само с коректно спазване на законите, включително повече контрол при техническите прегледи на превозните средства, и истинско правораздаване. Затова обявяването на национален траур е просто димна завеса.
Поредният ден, в който пасивно ще се оплачем колко нелепо умираме, вместо критично да се замислим как да живеем по-добре. А през това време в парламента пак само ще си говорят без полза.