Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

TikTok обожава пищните жени... само че предпочита да трие видеата им

Социалната платформа разгневи потребителките си с повече извивки Снимка: Instagram @ humidityistheenemy
Социалната платформа разгневи потребителките си с повече извивки

Последната година беше трудна за мнозина, но за нюйоркчанката Реми Бадер тя е направо кошмарна.

25-годишната жена губи работата си в рекламна агенция заради пандемията, а от седенето у дома качва почти 20 килограма. Единствената ѝ утеха се оказват социалните мрежи и по-точно - TikTok.

Така постепенно Реми открива новото си хоби - да се оплаква онлайн, че не може да си намери голям размер дрехи в Ню Йорк.

В TikTok тя успява да натрупа над 800 хил. последователи, на които показва трудностите си да открие облекла, които хем ѝ стават, хем ѝ стоят добре.

Бадер например снима как обикаля 15 различни магазина в квартал Сохо и там най-големият размер дрехи, който вижда, е 10-12, което отговаря на 38-40 по европейската номерация. Реми, която възприема себе си като жена с извивки, а не като жена със свръхтегло, носи размер 14-16.

В друг свой експеримент Бадер поръчва от разнообразни и доста популярни сайтове за дамски дрехи, след което показва в социалните платформи, че почти нищо не е като на снимките. Причината е, че всички облекла са снимани със слаби жени и когато ги пробва някой като Реми, далеч не изглеждат толкова добре.

Усилията на нюйоркчанката да разобличи големите модни брандове и тенденцията да не правят дрехи в достатъчно богата гама размери и кройки стигат дори до страниците на Vogue. "Модната Библия" възхвалява старанието на Реми и нейната неизчерпаема енергия да пробва всичко пред камерите - от бански и бельо до рокли на знаменитости от червения килим.

Неприятностите за Бадер започват през декември, когато се оказва, че един неин клип е премахнат от TikTok заради "непристойно съдържание за възрастни".

В разговор за "Си Ен Ен" тя обяснява, че видеото е показвало как пробва твърде тесни панталони и в усилията си да се напъха в тях, въпреки че би трябвало да са нейният размер, се вижда голият ѝ ханш. Затова съдържанието е премахнато от модераторите, макар че Реми е силно озадачена от подобно престараване на тема цензура.

След известно ровене из социалната платформа, Бадер осъзнава, че далеч не е единствената потребителка с по-пищни форми, която се е сблъсквала с такава модерация на видеата. 29-годишната Джулия Кондратник описва себе си като жена с нормална фигура "с всички характерни за едно женско тяло извивки".

Подобно на Реми, Джулия също няма притеснения да се разхожда по бельо или по бански пред камера и пред десетки зрители. И така, отново през декември 2020 г., Кондратник забелязва, че неин клип, в който демонстрира яркосин изрязан бански, липсва от TikTok. Аргументът отново е съдържание, неподходящо за стандартите на платформата.

Джулия обаче е в шок, защото не намира нищо кой знае колко скандално във видеото си. В крайна сметка тя не е напълно гола, а и сайтът е пълен с клипове на момичета по бански, някои от които са далеч по-изрязани от нейния.

Единствената разлика, която Кондратник забелязва, е, че въпросните момичета са по-слаби от нея.

С подобно противоречиво отношение се сблъскват десетки потребителки с фигура като на Реми и Джулия. Дори и бегъл поглед из съдържанието на TikTok показва куп млади жени, които демонстрират телата си в предизвикателни облекла, затова по-закръглените дами няма как да не се запитат дали пък пищните им форми не са причината за двойния стандарт.

И нещо повече - дали това е грешка на алгоритмите на сайта, или е умишлено модерация от жив човек?

Пред "Си Ен Ен" Бадер не крие, че не я интересува как точно са изтрити клиповете ѝ. Бясна е, защото вижда, че по-слабите момичета не страдат от подобен род модериране на съдържанието. Разбира се, в разговор с медията от TikTok категорично отричат да трият видеа на база на това колко килограма са жените в тях.

От платформата заявяват, че работят усилено в насока насърчаване на разнообразието, независимо дали става въпрос за тегло, раса, сексуална ориентация или друг признак. "Ние сме силни застъпници на позитивното отношение към тялото и приемането му такова, каквото е", казват говорителите на платформата в интервюто си за "Си Ен Ен".

Последвалите обяснения на TikTok обаче звучат объркващо и едновременно потвърждават, че има нередна модерация на съдържание, но и обвиняват за нея най-вече алгоритмите си.

От една страна от социалната мрежа заявяват, че действително са премахвали клипове на по-пищни потребителки, само че това било с цел да ги предпазят от онлайн тормоз и обиди. Реми Бадер смята, че подобна модерация е недопустима.

Тя се е сблъсквала не веднъж и два пъти с нападки спрямо извивките си и предпочита да отнесе някоя и друга обида, отколкото целият ѝ клип, зад който стои немалко време и труд, да бъде изтрит.

Джулия Кондратник е на абсолютно същото мнение. За да не се среща с унизителната модерация на TikTok обаче, тя постепенно се преориентира към конкурентни платформи като Twitter и Instagram.

И тук идва другото оправдание на социалната мрежа - че алгоритмите ѝ и изкуственият интелект зад тях понякога правят грешки. Това се превръща в любим аргумент, когато платформите не се справят ефективно с модерацията. Facebook, Instagram и други онлайн платформи често обвиняват алгоритмите си, когато нямат други оправдания под ръка.

Но докато TikTok се чуди как да се извини на разгневените си потребителки, последните обмислят да напуснат сайта завинаги.

Реми заявява, че ако види още едно свое видео, премахнато заради уж неприлично съдържание, ще изтрие целия си профил и ще разчита на други социални медии. А Джулия е още по-близо до бутона за изтриване, защото се радва на все по-голяма популярност в другите си акаунти в интернет.

И двете жени не могат да се начудят как така една платформа хем насърчава жените да са такива, каквито са, хем трие клиповете им със странни и несъстоятелни аргументи.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените