Началото на 1990 г. е етап на промяна за целия свят. Берлинската стена е паднала, режимите в бившия Източен блок един по един започват да си отиват, на света му предстои един дълъг преход, а "Капиталистическият Запад" започва първи стабилни крачки към навлизане в социалистическите държави.
По това време големите западни марки като Coca Cola, Johnnie Walker и McDonald's все още имат силата на символ на свободата, идваща от свободния пазар и свободните общества. И преди падането на желязната завеса техните продукти са ценени като изключително редки и луксозни стоки.
След 1989 г. обаче този ефект се усилва допълнително и всичко, което се свързва по някакъв начин със "Запад", "демокрация", "САЩ" и "подобрение" имат невероятната сила да увличат хората, сякаш им се предлага нещо уникално и дори магическо.
В този момент обаче те стават една идея по-достъпни. А когато тези марки решават да влязат на източния пазар, настава фурор.
Най-ясно се вижда това при отварянето на първия ресторант на McDonalds в Москва на 31 януари 1990 г.
Няколко години преди това компанията е ухажвала съветските власти, които да й позволят да построи най-големия си до момента ресторант в света. Така след строежа и стабилна рекламна кампания, в последния ден на януари първият McDonald's в Русия е готов да отвори врати.
Часове преди откриването на заведението на площад "Пушкин" около 5 хил. души вече чакат на опашка, за да се докоснат до "вкуса за Запада". За целия ден през ресторанта минават над 30 хил. души. Опашките се извиват в продължение на поне няколко километра.
Цените за сметка на това са доста високи. Само бургерът "Биг Мак" се продава на цена от 4 рубли. За сравнение по това време в Москва един голям, хубав ръжен хляб струва 20 копейки, а вечеря в добър ресторант излиза около 5 рубли. Някои разказват, че човек спокойно може да изхарчи седмичния си надник за едно пълно меню със сандвич, картофки, кола и десерт.
И все пак хората се редят на огромните опашки и чакат с часове, за да вкусят от "великолепния Запад" - земята, където щастието и просперитетът са за всички, където няма реални проблеми, където всеки носи дънки, пие кока кола и пепси от McDonald's, слуша рок музиката и се забавлява. Вкусът на американския живот.
В деня на откриването през ресторанта минава да обядва и бъдещият руски президент Борис Елцин (който, разбира се, не чака на опашката).
Самият ресторант е най-големият, който веригата е отваряла (до 2012 г., когато в Лондон е открит по-голям) - 700 места вътре в самия ресторант и още 200 навън, 27 каси и солиден персонал - достатъчни за най-големия и единствен ресторант за бързо хранене в многомилионната столица на Русия.
В първите пет години от съществуването това е най-печелившото заведение на веригата в света.
В годините след това мястото се превръща в традиционна дестинация на московчани. Първоначално много руснаци приемат McDonald's като традиционен ресторант и отиват там, облечени официално. В заведението на площад "Пушкин" се празнуват и множество сватби.
Хартиените опаковки се запазват с идеята да се използват отново и не една и две московски домакини ги изваждат, за да слагат в тях домашно изпържените си картофи.
След 2000 г. този магически имидж на заведението обаче започва да избледнява значително заради самите отношения между САЩ и Русия. В Момента от McDonald's Russia твърдят, че те преди всичко са руска компания. Почти всички доставчици на ресторанта са руски, както и висшите му мениджъри, а ръководителят на компанията определя марковото М като "златни руски арки".
Компанията обаче си има причини да омаловажава връзката със САЩ.
След като Вашингтон наложи санкции върху Русия заради ролята й в Украйна през 2014 г., държавната руска агенция за контрол на здравето временно закри десетки ресторанти на McDonald's, включително и първия открит в Москва, позовавайки се на опасения около хигиената.
Тогава някои руски политици настояваха цялата верига да бъде изтеглена от страната, а мнозина са тези, които одобряват действията - знак към САЩ, че с Русия шега не бива.
Засега това едва ли ще стане, особено при факта, че под шапката на McDonald's в Русия има над 650 ресторанта, а компанията обяви страната за един от пазарите с най-голям растеж за 2016 г.
Едно е сигурно обаче - в русия "Биг мак" отдавна няма вкус на свобода.
Кату чуя Русия се сещам за долна Мъстия!
Ми, самчо, ........ да са ти сладки биг маците на dedo adji
Да пускаш такива изказвания за руската кухня значи само едно - да асоциираш "ЛИДЛ" с българската такава. Просто мисловно не си се и доближавал до руска софра, за съжаление. Нека гурме и политика да не си влияят, ок? Що се отнася до темата - още имаме архивни семейни кадри в Москва '90-а. Тъжно бе да видиш тази иначе толкова интелигентна нация да наваксва така нефелно. Плоча на Мадона на цената на "Макаров", видеокасети за туби бензин и тн...
Уж специалисти го раздавате,а не знаете,че сельодка е рецепта за приготвяне на риба,а не наименование на риба!
Някои колеги нямало да влязат в Макдоналдс за нищо на света,а то е обратното - хората по света се хранят в Макдоналдс точно защото там се знае КАКВА храна сервират,за разликата от повечето други ресторанти. Тази е успешната стратегия на Макдоналдс с която той стана най-голямата и печеливша верига ресторанти в света. Когато не искаш да рискуваш с непознати манджи,(и готвачи),просто си купуваш един биг-мак. Същото е и с пиците впрочем,(поне тези в Италия)!