McDonald`s в Русия: От "осанна" до "разпни го"

Началото на 1990 г. е етап на промяна за целия свят. Берлинската стена е паднала, режимите в бившия Източен блок един по един започват да си отиват, на света му предстои един дълъг преход, а "Капиталистическият Запад" започва първи стабилни крачки към навлизане в социалистическите държави.

По това време големите западни марки като Coca Cola, Johnnie Walker и McDonald's все още имат силата на символ на свободата, идваща от свободния пазар и свободните общества. И преди падането на желязната завеса техните продукти са ценени като изключително редки и луксозни стоки.

След 1989 г. обаче този ефект се усилва допълнително и всичко, което се свързва по някакъв начин със "Запад", "демокрация", "САЩ" и "подобрение" имат невероятната сила да увличат хората, сякаш им се предлага нещо уникално и дори магическо.

В този момент обаче те стават една идея по-достъпни. А когато тези марки решават да влязат на източния пазар, настава фурор.

Най-ясно се вижда това при отварянето на първия ресторант на McDonalds в Москва на 31 януари 1990 г.

Няколко години преди това компанията е ухажвала съветските власти, които да й позволят да построи най-големия си до момента ресторант в света. Така след строежа и стабилна рекламна кампания, в последния ден на януари първият McDonald's в Русия е готов да отвори врати.

Часове преди откриването на заведението на площад "Пушкин" около 5 хил. души вече чакат на опашка, за да се докоснат до "вкуса за Запада". За целия ден през ресторанта минават над 30 хил. души. Опашките се извиват в продължение на поне няколко километра.

Цените за сметка на това са доста високи. Само бургерът "Биг Мак" се продава на цена от 4 рубли. За сравнение по това време в Москва един голям, хубав ръжен хляб струва 20 копейки, а вечеря в добър ресторант излиза около 5 рубли. Някои разказват, че човек спокойно може да изхарчи седмичния си надник за едно пълно меню със сандвич, картофки, кола и десерт.

И все пак хората се редят на огромните опашки и чакат с часове, за да вкусят от "великолепния Запад" - земята, където щастието и просперитетът са за всички, където няма реални проблеми, където всеки носи дънки, пие кока кола и пепси от McDonald's, слуша рок музиката и се забавлява. Вкусът на американския живот.

В деня на откриването през ресторанта минава да обядва и бъдещият руски президент Борис Елцин (който, разбира се, не чака на опашката).

Самият ресторант е най-големият, който веригата е отваряла (до 2012 г., когато в Лондон е открит по-голям) - 700 места вътре в самия ресторант и още 200 навън, 27 каси и солиден персонал - достатъчни за най-големия и единствен ресторант за бързо хранене в многомилионната столица на Русия.

В първите пет години от съществуването това е най-печелившото заведение на веригата в света.

В годините след това мястото се превръща в традиционна дестинация на московчани. Първоначално много руснаци приемат McDonald's като традиционен ресторант и отиват там, облечени официално. В заведението на площад "Пушкин" се празнуват и множество сватби.

Хартиените опаковки се запазват с идеята да се използват отново и не една и две московски домакини ги изваждат, за да слагат в тях домашно изпържените си картофи.

След 2000 г. този магически имидж на заведението обаче започва да избледнява значително заради самите отношения между САЩ и Русия. В Момента от McDonald's Russia твърдят, че те преди всичко са руска компания. Почти всички доставчици на ресторанта са руски, както и висшите му мениджъри, а ръководителят на компанията определя марковото М като "златни руски арки".

Компанията обаче си има причини да омаловажава връзката със САЩ.

След като Вашингтон наложи санкции върху Русия заради ролята й в Украйна през 2014 г., държавната руска агенция за контрол на здравето временно закри десетки ресторанти на McDonald's, включително и първия открит в Москва, позовавайки се на опасения около хигиената.

Тогава някои руски политици настояваха цялата верига да бъде изтеглена от страната, а мнозина са тези, които одобряват действията - знак към САЩ, че с Русия шега не бива.

Засега това едва ли ще стане, особено при факта, че под шапката на McDonald's в Русия има над 650 ресторанта, а компанията обяви страната за един от пазарите с най-голям растеж за 2016 г.

Едно е сигурно обаче - в русия "Биг мак" отдавна няма вкус на свобода.

#19 Ampeli Kuku 01.02.2018 в 13:41:28

Кату чуя Русия се сещам за долна Мъстия!

#23 Maquina 01.02.2018 в 19:44:22

Ми, самчо, ........ да са ти сладки биг маците на dedo adji

#24 Citizen X 02.02.2018 в 09:28:17

Да пускаш такива изказвания за руската кухня значи само едно - да асоциираш "ЛИДЛ" с българската такава. Просто мисловно не си се и доближавал до руска софра, за съжаление. Нека гурме и политика да не си влияят, ок? Що се отнася до темата - още имаме архивни семейни кадри в Москва '90-а. Тъжно бе да видиш тази иначе толкова интелигентна нация да наваксва така нефелно. Плоча на Мадона на цената на "Макаров", видеокасети за туби бензин и тн...

#28 deaf 02.02.2018 в 15:14:39

Уж специалисти го раздавате,а не знаете,че сельодка е рецепта за приготвяне на риба,а не наименование на риба!

#29 deaf 02.02.2018 в 15:28:08

Някои колеги нямало да влязат в Макдоналдс за нищо на света,а то е обратното - хората по света се хранят в Макдоналдс точно защото там се знае КАКВА храна сервират,за разликата от повечето други ресторанти. Тази е успешната стратегия на Макдоналдс с която той стана най-голямата и печеливша верига ресторанти в света. Когато не искаш да рискуваш с непознати манджи,(и готвачи),просто си купуваш един биг-мак. Същото е и с пиците впрочем,(поне тези в Италия)!

Новините

Най-четените