Месото отдавна е на мушката на еко активистите - скотовъдството е отговорно за над 14 на сто от парниковите газове, произвеждани от хората, гласят данните на ООН.
За отглеждането на добитък, най-вече говеда, се изисква обезлесяване - за пасища и за производство на фуражи, както и пренасочване на водни ресурси. Затова и месото е сред големите климатични виновници.
За да ограничи консумацията му, един град в Нидерландия предприема радикална стъпка. Харлем смята да стане първият град в света, който да забрани рекламата на месо на публични места.
Промяната беше одобрена от общинския съвет наскоро, но ще влезе в сила от 2024 г., когато изтичат договорите за реклама на месо и месни продукти. Забраната ще касае спирките на обществения транспорт и екрани и табла на публични места. На тях няма да може да се показват никакви продукти, които представят месо.
Още не е ясно дали забраната ще обхване и месото, произвеждано по устойчиви методи.
"Искаме да направим това, за което имаме власт на регионално ниво и не искаме да изкушаваме хората да правят избори, които са лоши за околната среда", казва общинския съветник от зелената партия GroenLinks Зиги Клазес, която е инициатор на нововъведението. Не можем да казваме на хората, че има климатична криза и да ги насърчаваме да купуват продукти, които я усилват, мотивира се политикът.
"Смятаме, че килограм свинско за няколко евро вече наистина не е приемливо в тези времена. Прекалено голяма тежест за околната среда е", допълва Клазес, цитирана от нидерландските медии.
Предложението е подкрепено и от християндемократите в местния парламент, въпреки че лидерът на партията Вопке Хекстра обяви подкрепа за фермерите в страната, протестиращи заради плановете за намаляване на азотните емисии в земеделието.
Забраната всъщност не е първата подобна в Нидерландия и в Харлем. В някои градове в страната, включително Амстердам и Хага, вече не е разрешено да се рекламират на публични места изкопаеми горива и продукти, които допринасят за производството на азотни емисии, включително самолетни полети и коли на бензин.
Единствено Харлем, с население от 160 000 души, обаче стига дотам да спре и рекламата на месо.
Решението - очаквано - не се приема с лека ръка от засегнатите. "Властите стигат прекалено далеч в това да казват на хората какво е най-добре за тях", коментираха от Централната организация на месния сектор. Те дори наскоро започнаха обратната кампания - за промоция на яденето на месо, което се представя като "въпрос на вкус" и дава икономически ползи за страната.
Според дясната партия Belang van Nederland това е неприемливо нарушение на свободата на предприемачеството и ще е фатално за фермерите, които отглеждат прасета.
"Забраната за реклама с политически мотиви е почти диктатура", обяви съветникът от партията в градския съвет на Харлем Йохей Радемакер.
Според професора по право от Университета в Грьонинген Херман Брьоринг забраната за реклама действително може да се тълкува като нарушение на правото за изразяване и да доведе до дела. Някои нарушения обаче са позволени и оспорване от големи търговски вериги като Ahold или Jumbo може да доведе до интересна юридическа битка, допълва той.
Активистите в Нидерландия и Харлем има над какво да поработят. Около 95 на сто от хората в страната ядат месо, но пък над половината не го правят всеки ден, сочат данните от държавната статистика.
Забраната за реклама на месо в Харлем идва след месеци шумни и зрелищни протести на фермери в Нидерландия срещу плановете на правителството за съкращаване на азотните емисии, които може да доведат до затваряне на ферми и ограничаване на отглеждането на животни.
Нидерландия е вторият най-голям износител на земеделска продукция в световен мащаб - благодарение на индустриализирано селско стопанство, което разчита на много азотни торове.