Първите десет и малко на българския уеб: Венера Александрова

1.Какво е Интернет днес по принцип и лично за Вас?

Ежедневно удоволствие, достъп до безгранична информация и основен начин за комуникация. Това е интернет днес за мен, а и смятам, че по принцип хората вече така го възприемат.

2.Какво беше българският уеб преди 10 години?

От една страна беше изпълнен с безкрайно много ентусиазъм - тогава се правеха чудеса от храброст. Като се замислиш колко големи проекти се направиха тогава, които ако се правят сега ще струват толкова много пари, че да накарат собствениците да се откажат преди да са започнали.

От друга страна българският уеб преди 10 години беше тотално неразбран от хората, които не работеха пряко в бранша. Клиентите ни гледаха като извънземни, а роднините ни мислеха, че си губим времето с „тия компютри".

3.Коя е повратната точка за развитието на българския уеб?

Аз си мисля, че повратната точка стана когато навлязоха масово LAN-ките и компютрите поевтиняха дотолкова, че всеки да може да си купи и да си подкара относително бърз достъп до интернет в къщи. После изведнъж всички започнаха да си пращат мейли и да си качват снимките в социалните мрежи.

4.Кое е събитието на десетилетието в българския уеб през този период?

Трудно ми е да кажа, че е имало само едно събитие. Добрата новина е, че през последните 2-3 години събитията станаха много - БГ Сайт, Български награди за уеб, Webit, Dev days на Бого Шопов, SEO конференциите, неформалните срещи на бранша, събитията на .NET и какво ли още не... Сега като се замисля, май само БГ Сайт го имаше и преди тези 10 години и през всичките от тях (с изключение на една година). Имайки предвид на колко години е браншът в България, май действително само БГ Сайт може да се каже, че е събитие на цялото десетилетие.

5.Кое е явлението/откритието на десетилетието?

Това, че бизнесът започва да става все по-професионален и по-малко аматьорски. Все повече хората разбират що е то уеб и как се прави успешен бизнес. Разбира се, прояви се вече ясно и типично българската черта всеки да разбира от това как се правят сайтове и онлайн маркетинг, но какво да се прави - това си е част от живота.

6.Кои са най-важните личности в българския уеб през последните 10 години?

На първо място за мен са потребителите, които станаха доста повече и по-грамотни. След това са разбира се и професионалистите в бранша като Жюстин Томс, Сашо Варов, Жоро Варзоновцев, Венци Костов, Светослава Илиева и Цветан Цветков (от нашия екип, разбира се), и още сума ти хора, които обичам и уважавам от сърце.

7.Какво постигнахте лично Вие и Вашата компания за тези 10 години?

Това, което аз постигнах лично за себе си е, че станах по-уверена в нещата, които правя, но пък и не забравям колко много още имам да уча. А в "Нетейдж" постиженията са всеки ден:) Ако трябва да обобщя обаче най-важните от тях - гордея се, че през всичките тези години запазихме качеството на работата си, спечелихме някои от най-интересните проекти в бранша и съответно взехме награди за работата си по тях. Гордея се безкрайно много с екипа ни, защото без тях, без техния професионализъм и неугасващ ентусиазъм нито аз, нито "Нетейдж" щеше да постигне нещо през тези 10 години.

8.Кое е незабравимото за Вас през тези 10 години?

Доста са нещата, но понеже основно се занимавам с проекти, незабравими ще си останат за мен bTV (работих с тях през 2001 и през 2009), Дир.бг и прекрасния екип, който бяхме там, Уеб Медия Груп, Световната банка, Орбител и всичко, което направхме заедно със стария им екип, няколко щатски клиента, от които научих много за начина на работа отвъд океана, Първа Инвестиционна Банка и МКБ Юнионбанк, които ми доказаха, че и банките могат да бъдат много гъвкави и иновативни и какво ли още не.

9.Кои са заплахите за българския уеб?

Честно казано не виждам някаква смислена заплаха за българския уеб. Дори и да има нещо, то го има във всеки нормален бизнес, така че ще се справим.

10.Какво ни очаква в бъдещето на българския уеб след още 10 години?

Очаквам да се случат още интересни продажби и размествания на пазара, влизане на нови играчи и запълване на някои все още незапълнени ниши. Потребителите ще започнат да използват интернет още по-пълноценно (не само за общуване, а и в ежедневния живот), което пък ще накара офлайн бизнеса все повече да навлезе онлайн. Надявам се и българският уеб да става все по-мобилен и достъпен за всички и навсякъде.

Новините

Най-четените