Главният изпълнителен директор на OpenAI Сам Олтман издаде вътрешна директива за "Код Червено", посочвайки колко бързо се променя динамиката в областта на изкуствения интелект (ИИ).
В контекста на високотехнологичния бизнес, "Код Червено" е вътрешна управленска практика за кризисна мобилизация, която се издава при екзистенциална заплаха.
Това налага незабавна, драстична промяна в приоритетите и пълно пренасочване на ресурсите към запазване на конкурентната позиция.
Преди едва три години Google беше в същата ситуация след успешния старт на ChatGPT. Сега ролите изглежда се обръщат, тъй като Google бързо наваксва технологично и пазарно с новия модел Gemini 3.
Съобщение от Олтман до служителите на OpenAI определя Gemini 3 AI модела на Google като основна причина за тревога, пише The Information.
Това означава, че Google вече не изостава в AI надпреварата. Известни фигури, като изпълнителният директор на Salesforce Марк Бениоф, дори обявиха, че преминават от ChatGPT към Gemini 3.
През ноември Google Gemini е отчел над 650 милиона месечно активни потребители, което е голям скок от 450 милиона през юли.
В същото време, OpenAI ChatGPT съобщава за близо 800 милиона седмично активни потребители (WAU). ИИ играта е изключително скъпа, и тук Google има значително предимство.
Като рекламен гигант, Google има огромна финансова преднина. През последното тримесечие компанията е генерирала $100 милиарда приходи, от които $74.18 милиарда само от от рекламен бизнес. Освен това, може да използва мащаба си за всякакви дейности - от изследвания и производство на собствени чипове до хостинг в своя облак.
OpenAI от друга страна е изправена пред ангажименти за разходи, които възлизат на най-малко $1.4 трилиона през следващите осем години. Въпреки че Алтман прогнозира приходи от $20 милиарда за тази година, компанията тепърва трябва да разработи собствен рекламен бизнес, който може да бъде забавен, ако кризисната мярка "код червено" бъде въведена.
OpenAI имаше първоначално предимство и пусна нови продукти като ИИ видео генератора Sora и уеб браузъра Atlas, платформите на Google все още доминират в онлайн пространството.
Милиони хора вече използват всекидневно продуктите и услугите на Google, което им позволява лесно да пренасочват потребители към Gemini и другите си ИИ-интегрирани предложения.
ChatGPT обаче още остава синоним за изкуствен интелект. Въпреки това, компанията е изправена пред ограничения в изчислителната мощ, които забавят разширяването на функции, като например ChatGPT Pulse за всички потребители.

