Фронтменът на Radiohead Том Йорк и продуцентът Найджъл Годрич се разбунтуваха срещу поточната онлайн услуга Spotify и ефекта й върху новата музика.
Двамата премахнаха от услугата скорошния албум Amok на звездната им формация Atoms for Peace, включваща и басиста на Red Hot Chili Peppers Флий.
Годрич и Йорк обясниха решението си в Twitter. Те изтъкнаха, че малките лейбъли и прохождащите изпълнители няма как да оцелеят при оформящата се нова музикална икономика и групи като Pink Floyd биха пропаднали, ако се сформират днес.
„Зле е за музиката", коментира Годрич, който е най-известен в ролята си на музикален продуцент на Radiohead. "Причината е, че новите изпълнители не печелят пукната пара чрез този модел. Това е уравнение, което просто не работи".
Със Spotify нямаше да има Dark Side
Продуцентът се аргументира с описание на икономическия модел на поточните услуги и обясни защо те служат на старите големи лейбъли, а не на новите изпълнители.
„Ако имаш дълъг каталог - да речем си голям лейбъл - си хванал златната кокошка. Валят ти пари за нищо. Но за да създаваш нова музика е нужно финансиране. Някои албуми могат да бъдат направени с един лаптоп, но за други трябват музиканти и техници. Тези неща струват пари".
„Каталогът на Pink Floyd вече е генерирал милиарди долари на някого (не задължително на самата банда), тъй че има смисъл да го пуснеш в поточна услуга.
Но ако хората слушаха Spotify през 1973 г., вместо да купуват плочи, съмнявам се, че Dark Side of the Moon щеше да бъде създаден. Той просто би излязъл твърде скъпо".
Годрич уточнява, че Spotify има своето място сред каталозите със стара музика, но трябва да намери начин да подкрепя и прохождащите музиканти.
Услугата е несравнима с гигантите
В официалния си отговор Spotify изтъква, че до края на годината ще е изплатил общо милиард долара на собственици на авторски права.
"100% отдадени сме да направим Spotify възможно най-приятелски настроен към музикантите и постоянно обсъждаме с изпълнители и мениджъри как услугата може да им помогне в изграждането на техните кариери".
Но ключови за противниците на Spotify са не само ниските отчисления за изпълнителите при всеки стрийм на песента им (частица от едно пени на всяко пускане на песен). Шведската услуга е атакувана и заради непрозрачната си отчетност на приходи и разходи.
Трябва обаче да се отбележи, че потребителите на Spotify са 24 милиона, от които шест милиона са с платен абонамент. В сравнение с iTunes, HMV, Amazon и YouTube, той е малък играч на пазара.