"Липсата на стил е страшен руски бич", пише писателят Виктор Ерофеев. Който е ходил наскоро в Москва и е виждал мокасинения деветдесетарски стил на средния руснак в метрото, знае, че Ерофеев като цяло е прав.
Но понеже е писател, на него надали би му хрумнало онова, което може да се роди в главата на един моден дизайнер. По-точно в главата на един, ако не гениален, то поне гениално успешен руски моден дизайнер: Гоша Рубчинский. А именно, че
липсата на стил също може да бъде стил.
И то такъв, който става за износ, който ще бъде търсен, харесван и пласиран на най-големите модни сцени и предлаган в най-изисканите магазини.
И ако доскоро никой не бе и сънувал, че кирилицата може да изглежда шик върху висококачествена тениска, шапка, пуловер или кецове - сега това е факт.
Ако можете да преглътнете руското знаме под неговите всякакви вариации (е, какво толкова, ако е на шал прилича на френското и на парагвайското), ако не ви тревожи абсолютната несексапилност на сърпа и чука и най-вече: ако не сте от Източна Европа, където слоганите (комунистическият "Готов к труду и обороне" и затворническият "Спаси и сохрани") все още предизвикват тръпки на страх и неприятни асоциации - то тогава моделите на Гоша Рубчинский ще ви се сторят много интересни.
Точно колко интересни се струват на редакторите както на американския, така и на руския Vogue, а и на всички модни корифеи, които са във възторг от произведенията на живеещия в Москва дизайнер.
Факт е, че досега модният свят не беше ставал свидетел на casual мода от бившия СССР.
При това мода, която утвърждава стила на най-младите руснаци - "обикновени" граждани на РФ, а не деца на олигарси.
Моделите на дизайнера са предимно за мъже, макар че на някои модни фотографии - (защото 30-годишният Гоша освен дизайнер, е и фотограф) има и жени.
Анцугът ала Рубчинский е представен в неговото най-чисто спортно величие, шалчетата слизат от пиедестала на любими артикули на футболните запалянковци и стават желан аксесоар, пуловерът и суичърът показват привиден аскетизъм, но и освободеност.
И всичко това идва украсено с кирилските букви Г и Р.
Факт е, че великоруските модели на дизайнера могат да се разчитат като пропаганда на ценностите на "Нова Русия". Но могат да бъдат и израз на търсене на единственото, с което един съвременен дизайнер от затворената и авторитарна източна страна може да бъде интересен.
Във всички случаи комерсиалният ефект на марката "Г. Р." отвъд границите на Руската Федерация изглежда поразителен.
В защита на идеите, стоящи зад моделите на Рубчинский, може да се каже, че към техния очеизваждащ патриотизъм може да бъде погледнато и през призмата на иронията.
Което не би било възможно, ако не ставаше дума за висококачествени колекции, представени чрез доста алтернативни снимки.
Надписът "1984" върху много от новите модели тениски също предизвиква въпрос - и донякъде звучи като бунт и намигване към всичко останало в колекциите на Рубчинский.
Независимо харесва ли ни или не, новата модна вълна, идваща от Русия, показва две неща.
Първото е, че скептицизмът на писатели като Виктор Ерофеев към руската мода може би не е напълно оправдан: надежда има - но тя е в най-младото поколение.
И второто, което разкриват колекциите на "Г.Р.", е безкрайната мощ на новите технологии. Независимо дали става дума за Instagram, ВKонтакте или Facebook, социалните медии буквално рушат стени и граници.
Самият Гоша казва в интервю за Vice:
"Instagram e фантастичен. Той събира хората. Новините ни учат единствено да се мразим един друг: китайци, руснаци, всички... Има лоши хора навсякъде. Но когато видиш деца от Корея или Русия в Instagram, разбираш, че те всъщност са мили и имат същата настройка към света като теб. Младите хора навсякъде по света слушат една и съща музика и носят еднакви дрехи. Скейтърите в Париж ме разпознават и ми казват, че покрепят младите в Русия. Те не вярват на боклуците, които пише в медиите. Instagram им показва кои сме наистина..."
Но кой в действителност е Гоша Рубчинский?
Роден в Москва, като дете Гоша завършва художествено училище. Работи като стилист, подбира дрехи за снимки и помага на дизайнери за различни модни списания.
Гоша Рубчинский, снимка: Vogue Russia
Своята собствена марка за мъжки дрехи пуска през есента на 2008. Символ на дебютната му колекция на име "Империя на злото" стават мечката и двуглавият орел с автомат. На дебютното му шоу присъстват не повече от 600 души. Той показва футболни тениски, палта и спортни панталони на непрофесионални модели - момчета-скейтъри на 17-18 години.
Това е колекция, която носи носталгията по "часовете по физическо" и се отличава ярко от всичко, показвано в Русия дотогава.
Неговото второ модно дефиле е наречено "Растем и се развиваме" и се осъществява в сградата на недействаща старинна църква, в която по-късно отваря клуб по бокс и борба. "Искаше ми се да покажа нещата си на закрито - само на онези, които се интересуват" - обяснява Гоша.
Третото му дефиле в Русия се нарича "Изгревът не е зад планините" ("Рассвет не за горами") и е колекция пролет-лято 2010. Това не е традиционно дефиле ами е представление в импровизирана гимнастическа зала, в който тийнове показват ярки анцузи и спортни дрехи.
По време на британската модна седмица в Лондон, чрез подкрепата на британската огранизация Fashion East, Гоша бива открит от световния моден свят.
След това той става първият руски дизайнер, чиито неща могат да бъдат закупени в английския магазин Dover Street Market.
Нататък историята е ясна: неговите модели се харесват и се търсят на Запад, а списъкът с магазините, в които може да бъдат закупени марките "Рубчинский" става все по-голям. Вижте къде се подвизава марката "Гоша Рубчинский" на неговия личен сайт.
Вижте в галерията някои от моделите на дизайнера, показани в неговия профил в руската мрежа ВКОнтакте.