Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Джиповете са ни скъпи

Как горските стопанства се обзаведоха с джипове за 200 000 лева? Снимка: Getty Images
Как горските стопанства се обзаведоха с джипове за 200 000 лева?

Четири от шестте държавни предприятия, които управляват горските стопанства, планират да се обзаведат с безсмислено луксозни джипове през привидно прозрачна процедура - обществена поръчка.

Всяка от поръчките прави впечатление с изключително подробното описание на минималните технически изисквания към доставчика - между 40 и 42 отделни точки.

Всяка от поръчките е на приблизително една и съща предварителна стойност - 160-165 000 лева, която с включено ДДС доближава до 200 000 лева на автомобил.

При три от тях процедурата е приключила в рамките на месец и половина.

Единственият участник - и разбира се, единствен победител - се оказва фирма "Кале Ауто" ООД, собственост на сливенските бизнесмени Христо Трънчев и Калоян Ганев.

Калоян Ганев е бивш общински съветник на БСП в община Сливен през 2007-2008 г. По ирония - в същия период е политически опонент на днешния земеделски министър Десислава Танева (която също влиза в ОбС-Сливен през 2007 г.), принципал на държавните горски стопанства.

По информация на OffNews.bg, въпросният бизнесмен е съученик и близък приятел от детските години на Десислава Танева, която е родом от Сливен.

Самата Танева обяви, че няма намерения да спре поръчката и оправда разхода с думите: "Джиповете са за скъп ловен туризъм".

Джиповете са ни скъпи

Четирите държавни преприятия в Сливен, Смолян, Благоевград и Габрово са пуснати обществените поръчки за покупка на четири отделни неупотребявани високопроходими автомобили 4х4 между 26 май и 9 ноември 2015 г.

Всяка от поръчките е обявена на стойност 165 000 лева без ДДС (с изключение на Габрово - 160 000 без ДДС), а критерият за възлагане е един и същ - най-ниска цена.

Техническите спецификации на поръчките от Смолян и Сливен са абсолютно еднакви и включват цели 42 минимални изисквания - от колесната формула до цвета (!) на автомобила - черен металик.

В изискванията има задължение двигателят да бъде осемцилиндров, бензинов, до 5900 см3 и до 390 конски сили, с минимална 6-степенна трансмисия и минимум 7 места.

Посочен е и доста голям минимален обем на резервоара (над 95 литра), както и конкретни размери на междуосието (минимум 3000 мм), общата дължина (макс. 5500 мм) и общата височина (2000 мм) на автомобила.

Има изисквания за автоматичен тризонов климатичен контрол, автоматично затъмняване и прибиране на страничните стъкла, волан с управление на аудио системата, телефон и бордови компютър, премиум адаптивно окачване и круиз контрол, кожен салон с климатизирани седалки на предните места и др.

Бъдещите клиенти на услугата "луксозен ловен туризъм" на МЗХ ще мога да ползват дори паркинг сензори с камери за обратно виждане и монитори за седящите на задните места, докато порят през родните горски стопанства.

Какъв е смисълът от подобни екстри, ако автомобилите ще се ползват за офроуд и лов - не е ясно.

Абсолютно същите спецификации, но за дизелов модел с по-ниски изисквания за обема на двигателя присъстват в условията на поръчките, пуснати от Държавните горски предприятия - Благоевград и Габрово.

Във всички документи от затворените поръчки (с изключение на Габрово, където процедурата все още не е приключила) се вижда, че има само участник и победител в търга - сливенската фирма "Кале Ауто" ООД, която дава оферта от 165 хиляди лева за Сливен и Смолян и 160 000 лева за Благоевград.

Дружеството е оторизиран търговец на Toyota в Сливен, чиито Land Cruiser е един от малкото 8-цилиндрови SUV, предлагани на българския пазар.

Такъв е например BMW X5, който обаче не отговаря на условието за минимална дълбочина на газене от 650 мм - каквото е едно от 42-те изрични изисквания на обществената поръчка.

Базовата цена на един нов Land Cruiser 150 с бензинов 8-цилиндров двигател е 143 900 лева с ДДС - т.е. обществената поръчка от 198 000 лв. с ДДС на автомобил означава, че джиповете на началниците на държавните горски стопанства ще бъдат топ-изпълнение.

Land Cruiser е известен всъдеход, има имидж на кола, която минава отвсякъде, но винаги е бил по-скъп от съперниците си. Шефовете на лесничействата обаче са си поръчали екстри, типични за кола, която - едва ли не - няма да излиза от пътя.

Впрочем: земеделският министър Десислава Танева е ползвала същия модел автомобил Land Cruiser, черен металик до 2009 г., когато колата й е открадната от паркинга пред дома на сестра й в Сливен.

Втората опция, предложена от "Кале Ауто" в Благоевград (която може да се окаже и изборът на Габрово) е Toyota Sequoia - пълноразмерен SUV, който се произвежда и продава само на американския пазар заради големия си разход на гориво.

Именно поради високия разход, вредните емисии и слабото търсене на осемцилиндровия Land Cruiser, Toyota започна да изтегля този модел от Европа.

Повечето дилъри биха били принудени да продават останалите бройки от автомобила на по-ниска цена от каталожната.

Освен ако не си намерят щедри купувачи, готови да изпразнят складовете - в случая, държавните горски стопанства.

Дяволът е в детайлите

Компанията "Кале Ауто" е част от бизнесгрупата за търговия с автомобили, автоуслуги и консумативи, оглавявана от 43-годишния Калоян Ганев от Сливен.

Той e eдноличен собственик на капитала на "Кале" ЕООД и "К1 Имоти" ЕООД, съдружник в още 9 компании и управител на 4 от тях.

Калоян Ганев е бивш кандидат за общински съветник от БСП в кампанията за местните избори през 2007 г., а през 2003 г. е участвал в листата на ВМРО за мандат в Общинския съвет на Сливен. Ганев прекарва само една година в ОбС-Сливен, като през есента на 2008 г. напуска съвета заради заетост с бизнес-ангажименти.

Той е член на Управителния съвет на „Асоциацията на вносителите на автомобилни гуми" и заместник-председател на Управителния съвет на фондация „Пазители на българщината".

Пет от компаниите, в които участва Калоян Ганев - Примотек ООД, Карио ООД, Кале ЕООД, Кале Ауто ООД и Спекта Ауто ООД, са бенефициенти по ОП "Развитие на конкурентоспособността на българската икономика".

И петте компании са получили одобрение по пет отделни проекта за внедряване на ERP система за управление на бизнес процеси. Стойността на безвъзмездната финансова помощ от страна на европейските фондове и държавния бюджет възлиза на общо 785 694 лева. Всички проекти са одобрени едновременно през април 2012 г.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените