За една нощ София стана зелена столица. Не вярвате? Не, няма нови стимули за електромобили, нито годишните технически прегледи са станали по-малко фиктивни. Просто на бул. "Г. С. Раковски" се появи велоалея.
Първо, постранството за велосипеди бе оградено с двойна жълта непресечена линия, а после изникнаха и гумени ограничители. И всичко ей така - на принципа "решили сме, направили сме го".
В резултат - от двулентовия път на булеварда остана само едната лента. И за градския транспорт, и за линейките, и за автомобилите, и за боклучийските камиони.
На кръстовището на улица "Гурко" велоалеята дори се засича с десния завой за автомобилите, но да не придиряме толкова. Все пак чисто новата велоалея на "Дондуков" е върху паветата, така че да се радваме на асфалта - можеха да сложат жълтите ленти върху плочките на тротоара.
Един логичен въпрос е защо алеята се прави преди зимата, когато велосипедът не е предпочитаното превозно средство. Въобще не питаме как снегорините ще чистят велоалеите и дали цялата киша, луга и кал няма да се озоват върху тях.
Ако от Столична община са искали да инициират война между велосипедисти, шофьори и пешеходци - успели са.
Въпросът е принципен - правим велоалеи просто за да ги има и да не се изложим пред чужденците по време на Европейското председателство, (велоалеята по "Раковски" свързва Представителството на ЕК с НДК и Жълтите павета), или наистина ни пука за доброто всички граждани?
Защото да намацаш асфалта с боя - не е организация на трафика.
Ако се чудите за какво служат велоалеите по Раковски pic.twitter.com/BeXeRH2Jg9
— Kamen Stanev (@hambai) October 24, 2017
В София живеят и работят близо два милиона души. Задача на общината е да направи града уютно и удобно за живеене място за всички.
Да има велоалеи в град като София е напълно разумна идея - това ще мотивира повече хора да идват с колело на работа и ще облекчи трафика в центъра, който и без това е затлачен. Това е вярно - стига обаче алеите да не започват от нищото и все пак да водят до някъде - например, до училища или университети.
Добре би било да има и тротоари за пешеходците, а автобусите и метрото да са достъпни за колички, били те детски или инвалидни. Още по-добре би било да се налагат задължителните глоби на неправилно паркиралите коли и на тарикатите, които спират "само за две минутки" на аварийки.
При всички случаи, най-добре би било градоустройството да не се планира "по случай случая" - председателства, предизборни кампании, и други тържествени явления.
По принцип не е много трудна работа, но със сигурно не се прави с настройката "събудихме се днес и решихме".
За добро или лошо, за пореден път установяваме, че София не е Берлин, и като манталитет на гражданите си, и като управленски решения. Пресният случай с поставените накриво колчета в подлеза на НДК и провалът "Дондуков" го потвърждават, но и не всички разлики са в наша вреда. Просто всеки е с особеностите си, и затова трябва да се търсят решения, които отговарят на местни проблеми, а не да се копират практики от други вселени.
Иначе ще си останем само с титлата "европейска столица" и ще чакаме дъждът да отмие боята, а някой да премести колчетата.