Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Нощният градски транспорт - един призрак броди из София...

Наполовина нощният градски транспорт покрива маршрутите, които биха били истински полезни Снимка: Facebook @ Център за градска мобилност
Наполовина нощният градски транспорт покрива маршрутите, които биха били истински полезни

Един призрак броди из София - призракът на нощния градски транспорт.

Той се материализира из града под формата на автобуси със запотени в студа стъкла и ту се появява, ту изчезва, а сега ще го има, ама наполовина.

Защото на нощния градски транспорт в столицата всичко му е наполовина.

Наполовина е социална услуга, каквато трябва да бъде, и наполовина е последна надежда на купонджиите да се приберат евтино. Наполовина е полезен и наполовина - напълно самоцелен и наличен, само за да е наличен.

Наполовина нощният градски транспорт покрива маршрутите, които биха били истински полезни.

Едно е категорично - нощни линии е необходимо да има, както е в европейските градове, на които София се стреми да прилича. Защото основният критерии дали един град е добър за живеене и примамлив за туристите не са главоломно скъпите му имоти, а мобилността и колко лесно се осъществява тя.

Тук се корени "социалността" на услугата, която защитниците на нощния градски транспорт използват като основен свой коз. Те са прави, че общественият транспорт не е и не трябва да съществува с цел печалба, а с мисъл да е в полза и на граждани, и на гости на града.

Но за да се превърне в истински полезно въведение за София, нощният градски транспорт се нуждае от сериозни реформи, иначе автобусите ще продължат да си бродят като призраци по улиците, понякога - претъпкани догоре, но друг път зловещо празни.

Засега воля за оптимизация обаче като че ли липсва и в лагера "За", и в лагера "Против" нощните линии.

---

Какво реши в четвъртък Столичният общински съвет по темата: 

И в пълния, и в орязания си вид те продължат да обслужват най-вече излезлите да се насладят на нощния живот на София.

Това не е задължително лошо, но автобуси, които да развозват от и до Студентски град, не съвпадат изцяло с идеята за "социална услуга". Нито пък са потребни на работещите през нощта извън софийския Лас Вегас.

Истински полезна ще е редовна нощна линия до летището, само че за нея дори и най-смелите бранители на нощния градски транспорт не смеят да продумат. Ценни ще са и внимателно обмислени линии до крайните квартали на София, които и през деня са по-труднодостъпни.

Приказка не се отваря и за нощно метро, макар че ако има желание да се сбъднат приликите ни с Барселона, Берлин или Виена например, то е необходимо възможно най-скоро и подземният градски транспорт да се включи в дискусиите.

Иначе дори и Столичният общински съвет да върне четирите нощни линии в пълния им капацитет, те отново няма да ни доближат поне мъничко до споменатите градове.

Докато не започнат сериозни дебати и оптимизация на нощния градски транспорт, той ще си остане такъв - наполовина. И най-вероятно все така призрачно ту едни ще го връщат, ту други ще го отменят, ту трети ще го съкращават, както им хрумне.

Както е с всяка половинчата работа.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените