Мира Драганова, Bioderma: Не сме тук, за да печелим пари на всяка цена

Мира Драганова е Генерален директор на Наос, отговарящ за развитието на марките Bioderma и Esthederm в България, Сърбия и Македония от 8 години. За втора година компанията, заедно с 274 дерматолози от цялата страна, организира безплатни прегледи за акне.

Целта на организаторите е да се поднесе достоверна информация на младежите и техните родители, както и да се наблегне на ролята на дерматолога в лечението на акне. Основни послания на #заедно сме в борбата срещу акнето са превенцията, ранното лечение, нуждата да се търси помощ от специалист-дерматолог, и най-вече фактът, че акнето е лечимо кожно заболяване.

Трудно ли е да се накарат хора като лекарите да участват в една обща кампания като #заедносме, при това е про боно?

Всъщност се оказа по-лесно отколкото очаквах. Разбира се, давайки такъв отговор малко подвеждам, защото, за да се случат лесно нещата, ние всъщност сме изградили дългогодишни взаимоотношения със съответните лекари и когато те миналата година ни казаха "да" и то масово, това беше в резултат на 7 годишен труд, който сме положили с тях.

Защо точно акне? Това ли е най-социално значимата диагноза в дерматологията, която заслужава подобна кампания.

От една страна това е социално значимо заболяване, за което малко се знае в българското общество. Има и други теми, които ни вълнуват, както и други кампании, в които сме участвали през годините, но осъзнахме, че за акнето почти не се говори, а в същото време има реклами и най-различни информации в интернет, които подвеждат хората.

Какво означава "подвеждат хората"?

Рекламират продукти, съдържащи съставки, които са всъщност вредни за кожата, но благодарение на тях пациентът в краткосрочен план изпитва облекчение, вижда някакъв ефект и бива подлъган, че ще бъде излекуван.

Какво става после с тези пациенти?

При нас, за съжаление, голяма част от родителите, повлияни от своите собствени родители едно време, гледат на акнето като на проблем, свързан с възрастта, който ще отмине от само себе си. Те подценяват психическия аспект на този проблем, това че в нашето съвременно общество фокусът върху външния вид е поставен на изключително високо ниво - един млад човек може да се притесни дори и от първата пъпка, която му излиза на лицето до степен да промени напълно своето поведение и отношение с връстниците си.

Ако трябва да сравнявате кампанията тази и миналата година - колко пациенти са прегледани, колко лекари са се включили, може ли да се направи някакъв извод?

В момента обобщаваме резултатите, но още миналата години си направихме извода, че един ден за кампанията не е достатъчен, защото е трудно и за лекарите, и за пациентите да се организират добре. Затова и тази година кампанията беше една седмица, подкрепиха ни повече лекари.

Искам да отбележа и броя на хората, до които е достигнала информация за кампанията - защото целта не е само да се отиде на безплатен преглед. Безплатните прегледи са кулминацията на кампанията. Идеята на #Заедно сме в борбата срещу акнето е да насочи общественото внимание към този проблем и дори ти да не се възползваш от безплатния преглед все пак да разбереш, че проблемите с акнето се решават с дерматолог.

Има ли случай на пациент, който е стигнал до вас ?

След всяка кампания ние говорим с лекарите и това, което казват е, че те просто виждат смисъл и това ни кара да продължим. Пациентите идват на безплатния преглед и след това се връщат, за да продължат лечението си при съответния лекар, ако разбира се отношението и това, което предлага като решение е допаднало на пациента.

Имат ли страдащите от акне настройка, че ще се излекуват за един ден?

Да, и това е също лошата роля на телевизионните реклами да не информират, че акнето се лекува дълго и в зависимост от степента на акне може да се лекува с години. Минимумът е от 3 до 6 месеца, максимумът е години.

Какви хора откликват на кампанията?

Възрастта, която обобщихме е, че 70% от отишлите на преглед са между 13 и 24 години. с. Конфигурациите са най-различни - не можем да очакваме от едно 13-14 годишно дете да отиде само на лекар. Но имаме и случаи, когато родителят буквално замъква 17- годишния тийнейджър на преглед, което е дискомфортна ситуация за всички участници в процедурата.

Имахме много откровени разкази от лекари, като например за един младеж, видимо травмиран от своето състояние, в началото доведен от родителите си, скриващ лицето си с дълга по метълски коса, който след една година лечение идва сам на консултациите, подстригал си е косата и едва ли не не го познават в коридора на клиниката.

Как разбирате, че вашите продукти работят? За да направите подобна кампания вие трябва да сте сигурни, че продуктите, които предлагате вършат работа и че стоите на пазара с ноу хау или иновация, защото после трябва да застанете с лице и пред лекаря, и пред пациента?

Продуктите ни са разработени с биологичен подход към кожата, като се търси оптималният баланс между ефективност и толерантност. Кожата трябва да се научи да функционира правилно. Ние искаме да възстановим кожния дисбаланс - в зависимост от заболяването - и то в дългосрочен план.

Това ли е разликата с продуктите, които съдържат спирт например?

Да, никой няма спирт в кожата си. Ние обикновено използваме съставки, които са естествени за кожата и така помагаме тя да се възстанови в дългосрочен план. Това става по-бавно в сравнение с други продукти, но е дългосрочна стратегия.

Следите ли средата в интернет? На какво например попадат хората, които в Google напишат "акне"? Може ли човек да се довери на това, което ще види?

Не може, не. Преди две години създадохме пространство в сайта ни, където да има обобщена информация какво трябва и не трябва да се прави при акне, какви са митовете.

И ние търсим верния тон да обясним това, защото спецификата е, че трябват да се обучат две различни аудитории - с родителите говориш по един начин, а с тийнейджърите по друг.

Трябва да бъдем еднакво откровени и с едните, и с другите.

Миналата седмица имах достъп до една програма за онлайн репутация, с която се мери ефективност на кампании, която не е геолокализирана, но аз реших, че като напиша на кирилица "акне" ще ми се намесят най-много Русия, Украйна и България. Въпреки че Русия е в пъти по-голяма, нашата акне кампания излезе в топ референциите.

Има нещо много важно във философията ни - ние сме фирма и сме тук за да печелим пари, но въпреки това ние не го правим на всяка цена.

В центъра на нещата винаги поставяме пациента и лечението му в дългосрочен план. След това намираме правилния начин да му поднесем нужната информация, да му помогнем да достигне до дерматолог. Защото твърде малък процент от хората, засегнати от акне, въобще достигат до дерматолог.

Какви са впечатленията ви от дерматолозите в България - искат ли да се учат, да се развиват, допускат ли се лесно нови хора в съсловието си?

Единствената статистика, която мога да изведа е, че това е една по-женска професия. На око - около 70% от дерматолозите са жени.

Ние залагаме на това, че те искат да се развиват и да учат постоянно, защото тази наука е динамично развиваща се и политиката на Bioderma в световен план и в България е да допринася за развитието на дерматолозите в страната.

Затова за 3-та поредна година организирахме научна конференция, на която нито една минута не се говори за наши продукти. Целият ден е фокусиран върху дадена дерматологична тема, която вълнува лекарите. Тази година беше дерматоскопията - изследването на бенките и предотвратяването на рак на кожата. Доведохме най-големите светила в областта на дерматоскопията - професор Ардженциано, професор Китлер и професор Лалас. Така допринесохме за превенцията на кожния рак в България.

Може ли да се каже, че вече сме в етап, в който развитието на бизнеса и неговата печалба са фактор, който дърпа науката напред, включително и в България?

Ние смятаме, че като компания имаме задължения към обществото и трябва да връщаме част от ресурса, който получаваме като повдигаме квалификацията на дерматолозите или, предлагаме подобни кампании като тази за борбата с акнето.

Новините

Най-четените