Да четеш много, никога не е било по-лесно

Стивън Кинг има две основни препоръки към всички, които искат да се научат да пишат талантливи и качествени истории: 1) Четете много; 2) Пишете много. Първото, казва той, се отнася за всички, не само за умелите разказвачи.

Тази препоръка никога не е била по-лесна за постигане. Аудиокнигите носят в себе си именно тази практична магия: удоволствието да потънеш във всяка история, прочетена със сладкодумен глас от самите автори или от известни актьори. Всяко време е удобно време за книги, всяко място е подходящо за намирането на нови заглавия, дори да са неоткриваеми на традиционния книжен пазар.

Отскоро в България вече съществува нова платформа за стрийминг на аудио- и електронни книги - Storytel. Шведската компания, която стои зад този бранд, се занимава с развитието на онлайн-технологиите в литературата още от 2005 г., а вече е собственик на една от най-старите и големи издателски къщи в родината си - Norstedts. Примерът им говори достатъчно красноречиво за идеята, че дигиталният формат не е заплаха, а защита за ценните книги.

Storytel, основана от Йон Хауксон и Йонас Теландер, работи на 15 пазара по цял свят. У нас услугата пристигна малко преди коледния панаир на книгата, като предлага широк достъп до книги не само на български, но и на чужди езици (включително и няколко медийни издания).

Какво прави Storytel по-различен от всички останали подобни платформи за достъп до онлайн-книжно съдържание? Отговорите дава Йонас Теландер, главният изпълнителен директор на компанията, в интервю за Webcafe:


- Визията на Storytel e да превърне света в място с повече емпатия и творчество, в което хората да могат да споделят страхотни истории и да им се наслаждават навсякъде, по всяко време. Storytel е абонаментна услуга на аудио- и електронни книги, която беше създадена още през 2005 г. от мен и Йон Хауксон. Може би това беше първата стрийминг-услуга за развлекателно съдържание. Това, което ни различава от другите подобни платформи, вероятно е фактът, че сме изключително удобни за потребителите, имаме т.нар. Kids Mode, с който родителите могат да оставят децата сами да разглеждат света на книгите. Имаме и свое собствено съдържание - сериите Storytel Original - които са достъпни ексклузивно в Storytel.

Как бихте описали „идеалния" потребител на Storytel?

- Всички наши абонати са идеални за Storytel, доколкото идват при нас, за да се обогатят с истории и да направят живота си по-интересен, креативен и приятен. Искаме да вдъхновим хората от всички възрастови групи да открият света на историите, заслужаващи да бъдат разказани, като го направим достъпен и лесен за персонализиране чрез технологии, статистика и данни. Бихме искали да помогнем на хората да отключат творческия си дух и да споделят своите истории, като свързваме „разказвачите" с глобална аудитория.

Дигиталният формат ли е начинът да накарате милениaлите да четат книги?

- Мисля, че историите винаги ще бъдат търсени и обичани от хората в най-различни формати, вариации и платформи, съвместими с медийната среда на съответното време. Съществуването на дигиталната книга не изключва съществуването на печатната книга. Те живеят в обща среда и има нужда и от двете - а може би дори ще се появят формати (в бъдеще), които все още не са открити.

Иновацията е ядрото на това, което прави Storytel уникална платформа. Създаваме функции, които улесняват и обогатяват изживяването на потребителите по света, за да се наслаждават на историите и да ги споделят помежду си. Разширяваме границите на възможното от гледна точка на качество, формат и употреба на медията, така че не просто да предоставя най-доброто съдържание, но и да го прави по нови начини, които изненадват приятно и доставят удоволствие.

Какво ви накара да добавите България към пазарите си? Наложи ли се да адаптирате Storytel към специфични характеристики на потребителите тук?

- Проучваме пазари, които имат правилните предпоставки от гледна точка на технологии и структура на разплащанията. Интересуваме се от страни, в които имаме добър шанс да станем пазарен лидер. България също има солидна потребителска база в другите формати на онлайн-стрийминг на съдържание - музика, ТВ-сериали - това очевидно е предимство за нас.

Можем ли да очакваме „бум" на регионално съдържание с появата на Storytel в България, или услугата ви по-скоро цели да даде по-широк достъп на българските абонати до чуждестранна литература?

- Разбира се, развитието и разширяването на съдържанието на български език е основният ни фокус, а книгите на английски език са налични. Вече разполагаме и с няколкостотин български заглавия, но броят им ще се увеличава в бъдеще. 

Едно от основните препятствия пред книжния пазар в страни като България е малкият мащаб и езиковата бариера - дори най-добрите романи на годината се продават в относително малки тиражи и рядко успяват да достигнат до чуждестранни читатели, които евентуално биха имали интерес. Как вашата компания отговаря на този проблем?

- Това е проблем в по-малките езикови региони, но той е проблем за издателите и посредниците. Част от нашето собствено съдържание - поредиците с аудиокниги от бранда Storytel Original - се превеждат и изнасят на всички наши пазари.

Така че - ако някой в България напише наистина вълнуващи истории за Storytel Original, определено бихме били част от решението на този проблем.

Как оценявате рисковете и възможностите, които дигиталните платформи представляват за бъдещето на книгоиздаването? Можете ли да си представите свят, в който литературата и медиите вече не се издават на хартия?

- Както вече споменах, вярвам, че различните формати могат и ще продължават да съществуват паралелно. Това, което всъщност ще оцелее, са самите истории и нашата нужда от тях - като огледало на собствения ни живот, като начин да отворим очите си, като източник на знание или като чисто развлечение. Това няма да се промени.

Storytel вече присъства в 15 страни. Имате ли планове за бързо разширяване в други държави?

- Storytel расте постоянно, но тъй като сме публична компания, не мога да коментирам в детайли по този въпрос. Но разбира се, бихме искали целият свят да открие ползите от аудиокнигите и електронните книги.

Швеция се установи като една от най-атрактивните и успешни страни в ЕС от гледна точка на изгражаднето и развитието на нови технологични бизнеси. Каква е тайната на успеха на вашата страна?

- Като цяло, мисля, че във всички скандинавски страни имаме стремеж към прилагане на новите технологии, веднага щом станат достъпни. Разбира се, това помага на компаниите, които се развиват тук. Имаме значителна база от технологично-грамотни потребители, силна образователна традиция в полето на технологиите, и икономика, която позволява на хората да се възползват от услугите.

Какъв тип литература привлича най-висок интерес в платформата ви - художествена, документална, биографична, задължителните четива за ученици, детски книги, самопомощ или нещо различно?

- Криминалните книги стоят начело на класацията ни от доста дълго време, но както художествените романи, така и мемоарите, и детската литература са популярни в платформата ни.

Новините

Най-четените