Възпитанието на децата е ултрамаратон, който изисква постоянство, отдаденост, издръжливост, добра стратегия и умна тактика на всяка една от многото му отсечки.
В последните години обаче към разстоянието бяха добавени още няколко километра, и сякаш родителите се губят в тях.
Над 30% от децата на 7-годишна възраст в България са със затлъстяване, сочат данните от 2023 г. на Националния център по обществено здраве и анализи.
Това е изключително висок процент, който ни поставя на трето място сред всички страни в ЕС и вещае сериозни проблеми в бъдеще - и в индивидуален, и в обществен план.
"Тези проценти показват, че е наложително да се вземат мерки за разрешаване на проблема. Да се променят хранителните и двигателните навици на децата и от ранна възраст да ги научим коя е добрата храна, с какво да се хранят и какви избори да правят", казва и д-р Паолина Анимирова, специализант по педиатрия и представител на Българската педиатрична асоциация.
Добрата храна и необходимостта от идентифициране и съответно - преодоляване на този проблем са в основата на кампанията на Kaufland България "Значението на добрата храна" с подкрепата на Българската педиатрична асоциация.
От най-големия ритейлър у нас вярват, че популяризирането и предлагането на добра, разнообразна храна и много сезонни български плодове и зеленчуци са един от важните инструменти, с които да се помогне и на родителите, и на децата.
Акцентът на кампанията - плодовете и зеленчуците - не е случаен. Препоръките за хранителния прием на децата са той да е съставен от 60% въглехидрати, 10-15% протеин и 30% мазнини.
Делът на въглехидратите е толкова голям, защото защото мозъкът на децата работи изключително усилено, консумира до 50% от енергията им, а именно въглехидратите са източникът на енергия, обяснява д-р Анимирова.

Но, естествено, говорим за комплексни въглехидрати, които се усвояват бавно и осигуряват енергия и усещане за ситост за по-дълго време - пълнозърнести продукти, картофи, ориз, бобови храни.
Добрите източници на протеини са месото, рибата, бобените храни, яйцата и млечните продукти, а мазнините трябва да са основно ненаситени - ядки, риба, семена.
Поддържането на този баланс и избягването на прекалено много захар, снаксове и преработени храни би трябвало да осигури добра диета, без прекомерен прием на калории, особено на фона на добра физическа активност.
Дотук, на теория, звучи добре. Но на практика родителят се сблъсква с предизвикателства на почти всяка крачка от безкрайния маратон, който представлява налагането и поддържането, на дневна база, на добри хранителни навици - от 1-2 годишна възраст до тийнейджърските години и дори след тях.
Средата е такава, нездравословните изкушения са навсякъде, понякога родителите сами поддават и осигуряват на малките това, което ще им се услади най-много.
Колкото по-сладко, солено или мазно е едно нещо, толкова повече то се харесва. Детето започва да настоява за това вместо например пълнозърнести продукти, риба или зеленчуци, а родителят накрая се предава - отказва се от маратона още в началния му етап.
Затова д-р Анимирова напомня, че навиците за балансирано и пълноценно хранене трябва да се изграждат и поддържат от съвсем ранна възраст, а по-късно и да се говори и обясни на децата кое е редно да се консумира, и кое - не.
Тук на помощ идват Kaufland и свежите продукти на веригата, особено със собствената марката "Брей" с изцяло българско производство.
Или с други думи, вместо вафла през лятото родителят може да предложи на детето сладки ягоди "Брей". Сега, в разгара на сезона им, в магазините на веригата има ягоди, които се озовават по рафтовете по-малко от 24 часа след като са набрани. Така освен максимално свежи и вкусни в пика си, те са и с оптимално количество нутриенти и витамини.
За да увлече и заинтригува детето, родителят може да му разкаже за витамините и пътя от полето до магазина на ягодката, която то хапва. Да я персонализира и направи интересна и да обясни на детето, че плодът е не само вкусен, но и му помага да расте здраво и силно.
Защото ягодите, както и всички плодове и зеленчуци от асортимента на "Брей", имат ясна и проследима на всяка стъпка история - от избраните с помощта на ритейлъра семена и сортове, през контрола на полето до финалните проверки в склада преди доставката. Така Kaufland гарантира на родителя, че дава на детето си чист и качествен продукт.

"За нас родното производство не е просто цел, а мисия и отдаденост. Постоянно се стремим да увеличаваме броя на местните продукти, а колкото по-рано децата изградят навици за консумация на плодове и зеленчуци, толкова по-траен ще е ефектът", коментира и Красимир Белчев, ръководител категория "Плодове" в Kaufland България.
От ритейлъра са особено горди, че към сезонния асортимент на "Брей" за това лято вече са добавени розови домати, бейби спанак и броколи.
Последните две са почти символ на родителските неволи по пътя към здравословното хранене, защото са сред най-недолюбваните от децата.
Според д-р Паолина Анимирова има начин това да се промени и хранителното поведение на малчуганите да върви в здравословна посока и тепмо.
Като начало е изключително важно добрите хранителни навици да се изградят още в първите етапи от живота на децата, казва тя.
За най-малките помага цветното поднасяне на зеленчуци в различни форми, като така се ангажира тяхното внимание и те са стимулирани да опитват нови вкусове.
Успешна стратегия е детето да бъде включвано в приготвянето на храната и дори в нейното отглеждане, да бъде запознато с различните групи храни и продуктите, а ястията да бъдат атрактивно представяни.
Да знае,че добрата храна не се свързва с определения като скъпо, безвкусно, скучно и дори био, а че това е храната, която ни дава енергия. Тя ни позволява да извършваме всички необходими за качественото ни ежедневие ментални и физически активности, които ни помагат да се чувстваме пълноценни в тялото си.
Но нищо не е по-важно от личния пример на родителите и налагането от най-ранна възраст на модел на здравословна хранене в семейството. Ако у дома се готви, яде се балансирано, с плодове, зеленчуци, пълнозърнести продукти и се избягват сладки, мазни и тестени храни, детето ще смята, че това е нормалният и естествен начин на хранене. И в бъдеще ще търси него.
Така че и този добър старт в живота зависи от трапезата на нас, родителите. А инструментариумът е от Kaufland.