„25 години народна власт - 25 години български цирк" - един от култовите лозунги от ерата на социализма би бил актуален и днес, макар и властта у нас отдавна да не е народна, а и не е ясно от колко години е циркът.
Конфликтът между ГЕРБ и "Дондуков" 2 около избора на нов боен самолет за българските ВВС ескалира до степен, в която премиерът Бойко Борисов и президентът Румен Радев се принудиха да се "помирят" демонстративно.
Двамата се срещнаха в президентството на 3 юли, за да си стиснат ръцете по въпросите за "укрепването на сектор "Сигурност", реформите в правосъдието, проектите за модернизация на Въоръжените сили и позициите на България в международен план".
Преди да се стигне до публичното "заравяне на томахавките" обаче, челният сблъсък беше предопределен.
Кулминацията на битката дойде, след като шефът на най-голямата парламентарна група Цветан Цветанов обвини президента в лобизъм и намекна за корупция в избора на нов изтребител за ВВС.
„Започваме вече да смятаме, че крадецът вика "Дръжте крадеца", многозначително заяви Цветанов, след като ден по-рано президентът Румен Радев обяви, че е за създаване на единен независим орган за разследване на корупцията и добави, че не вижда достатъчна политическа воля в борбата с корупцията по високите етажи на властта.
Радев реагира с ирония, като обяви, че "доживял Цветан Цветанов да обвинява и шведското правителство в корупция", защото при тази противозаконна дейност трябват двама. След това президентът демонстративно отказа да допусне Цветанов и депутати от ГЕРБ на срещата му с кмета на Свищов.
Размяната на реплики между двамата продължи и в следващите дни.
Как се стигна до ескалацията на напрежението около покупката на нов боен самолет за ВВС?
Вижте пълната хронология в инфографиката:
Какво всъщност цели ГЕРБ?
Официално предназначението на временната комисия е повече от благородно - да се хвърли светлина по процесите на избор на нов боен самолет - за този проект се планират 1,5 млрд. лева.
На практика обаче се виждат поне няколко пласта в действията на ГЕРБ.
Първият и най-явен пласт е атаката срещу президента Радев. През не малка част от кариерата си на генерал от ВВС, той е участвал в процесите, като през миналата година ръководеше екипа, който изготвяше документацията за бъдещия конкурс. Всяка сериозна нередност, която бъде открита, ще удря директно по него.
Радев участва в процесите до своето напускане на ВВС на 15 август 2016 г. След това проектът бе поет от новия командир на ВВС генерал-майор Цанко Стойков.
Тънкият момент в участието на Радев е друг - междуведомствената експертна комисия (в която влизат представители на ВВС, МО, МИ и специалните служби) е назначена от служебния премиер Герджиков, който от своя страна е назначен от президента Радев.
Герджиков отхвърли всякакви съмнения, че по въпроса с изтребителя е му е било влияно от президента. Абсолютно същото изказване направи и командирът на ВВС генерал Стойков, който също отхвърли информацията за упражняван натиск. Известно е, че протоколът с оценките на офертите е подписан от всички членове комисията без възражения.
Интересно е, че в такъв тон влизат и изказванията на министъра на отбраната Красимир Каракачанов, който в последните дни в няколко телевизионни интервюта каза, че няма никакви съмнения за работата на експертната комисия. Константин Попов, депутат от ГЕРБ, бивш началник на отбраната и председател на комисията по отбрана в Парламента, заяви същото.
Вторият пласт в действията на ГЕРБ е създаването на правилния скандал в правилното време.
Юни се оказва тежък за управляващата коалиция начело с ГЕРБ. Разгоряха се няколко скандала, включително и около НДК, МВР се готви за протести, летят обвинения за лобистки закони и неработещо Народно събрание.
Една от малкото посоки, където ГЕРБ може да отклони общественото внимание е процеса на покупка на нов боен самолет.
Третият пласт е явното негодувание на ГЕРБ от факта, че офертата за употребявани F-16 е била отхвърлена.
Засега е официално известно, че офертата е отхвърлена, тъй като не отговаря на разсрочената схема за плащане (проектът трябва да се изплати за пет години), която се предвижда в оригиналния инвестиционен проект и че употрябваните F-16 не могат да се доставят в изискваните от България срокове. Военният министър Каракачанов обаче намекна, че има и други технически причини, които той не може да обсъжда в момента.
Изказвания защо не е избран за победител F-16 имаше от Валентин Радев веднага след обявяването на класирането, но истинската буря се разрази с разкриването на факта, че американо-португалското предложение е било дисквалифицирано.
Цветан Цветанов изрично посочи това, като един от проблемните моменти, които трябва да бъдат прегледани от временната парламентарна комисия. По време на дебатите в Народното събрание около създаване на комисията, въпросът с офертата на F-16 отново изплува, а Цветанов скочи в директна атака срещу шведската оферта, като цитира медийни публикации за съмнения за корупция при избора на Gripen в Чехия, Унгария и Словакия.
Засега никой от ГЕРБ не се е изказал в прав текст в полза на тази оферта. Ако това стане, то най-вероятно ще се изтъкнат геополитическите мотиви, че трябва да се купува оръжие от САЩ, заради стратегическото ни партньорство с тях.
Трябва да се отбележи, че отново ГЕРБ, но през 2011 г., постави геополитическите рамки върху проекта, като се взе решение за това да се търсят оферти само от страни членки на ЕС или НАТО. По такъв начин в последствие бяха отхвърлени предложения от Израел, Южна Корея и дори Пакистан.
Какво предстои?
Срокът, в който ще заседава временната комисия, е два месеца, предвид традиционната депутатска ваканция през август, това значи че работата ѝ ще продължи до началото на октомври.
Военният министър Каракачанов обясни, че правителството ще изчака изводите на комисията, преди да продължи с евентуални преговори с потенциалните доставчици. По всичко личи и че приемането на променените инвестиционни проекти за ВВС и ВМС ще се остави за след приключване на работата на комисията.
Докладът, който ще бъде изготвен от временната комисия може да включва серия предложения за решения от Народното събрание. Изглежда вероятно F-16 да бъде върнат в играта - дали чрез предложение за нов преглед на постъпилите оферти или чрез директно предложение към правителството за водене на прегледи и с декласирания участник.
Не е изключено и комисията да стигне по-далеч и направо да предложи прекратяване на работата по покупката на новия боен самолет. Това със сигурност ще бъде тежък удар по президента Радев.
Така или иначе, ясните развития ще станат факт през есента и е практически невъзможно да предположим в каква политическа конюнктура ще се случва това.
Докато чакаме, може да си зададем и други въпроси, които най-вероятно комисията няма да разиска въобще.
Като например, защо премиерът Борисов говори с шведския си колега за евентуалните преговори за новия боен самолет, като дори поставя условия за насрещни инвестиции, когато вероятно е знаел, че два дни по-късно собствената му партия ще тръгне на кръстоносен поход срещу покупката на шведските изтребители?
Трябва и категоричен отговор дали наистина ГЕРБ имат намерение да влагат пари за нови изтребители или първоначалната идея за наливане на средства в поддръжката на МиГ-29, все още е предпочитана от премиера? Ако това е така, то бавенето на топката чрез парламентарни комисии е най-подходящата стратегия.
Не е ясно и защо премиерът преиграва с „предопределеността" на Gripen, след като вече е пределно ясно, че кабинетът „Борисов 3" е свободен да взима практически всякакви решения по темата.
Не е за пренебрегване и друг въпрос - ако според ГЕРБ, геополитическите последици от това да не купим F-16 са толкова големи, защо в рамките на предишния им кабинет не бе обявено, че директно избираме тази оферта и започваме преговори със САЩ и Португалия?
Но най-сериозният въпрос е, защо отбраната и националната сигурност на страната ни става заложник на лошо режисиран цирк, където вместо зрял политически консенсус имаме подмятания на държавните ни мъже и вместо професионален дебат, в медиите се вихрят политически недомлъвки.
Др Грозев, откъм техн страна нещата ИЗОБЩО не стоят така.Как си представяте еди боен самолет, като автомобила, който карате ли? НЕМА такова понятие "употребяван" при бойните самальоти, др. Грозев, каквото важи пли автомобилите обща употреба. Бойният самолет се характеризира с брой часове боен живот. ПЪЛНА ЧЕРВЕНА ЛЪЖА е, че Ф-16 ни се продава с остатъчен живот! Самолетът ще бъде ОСНОВНО преустроен и реновиран по стандарта MLU - най-модерен за Ф-16. Така ще има същия боен живот, като Грипен и ще го превъзхожда по ВСИЧКИ параметри, дори и по цена, защото Грипен се продава БЕЗ въоръжение, а при Ф-16, то е включено... Поняли товарищи?
До Уточнителната тиква. MLU е най-модерния стандарт на F-16, колкото ти разбираш нещо от военна авиация А машина произведена 1983 г. си е машина произведена преди 34 години, колкото и лаладжии да се появят в нета.
Господин Уточнител, MLU (Mid Life Update) модернизира старите BLOCK 15/20 близо до възможностите на BLOCK 50. Модернизацията включва, дигитализиране на кабината с 2 монитора по 4 инча, нашлемна ситема за целеуказание, модернизиране на софтуера в момента вече е версия М6 (Румънците са още на М5). Ъпгрейд на вече остарялата РЛС AN/APG 66 до АN/APG 66v2, която е далеч от способностите на РЛС AN/APG 68v7 влагана в BLOCK 50. MLU e предимно софтуерен ъпгрейд господин Уточнител, даващ възможност на самолета да носи сравнително-поголям набор от съвременни AA и AG оръжия. Що се отнася до планера и авиониката те са си все така произведени някъде началото или средата на 80-те. Що се отнася до Грипена, единствения недостатък спрямо F-16 Block15(MLU) е по-малката възможност за атакуване на наземни цели. Там точките за подвески са по-малко и репективно AG товара е по-малък, но в никакъв случай не и по-неефективен. Но пък Грипена може да носи MBDA Meteor