България пилее талант

Още едно ТВ риалити завърши тези дни и даде храна за размисли. „България търси талант" мина успешно и беше добре направено, но думата не е за него, а за талантите - в него и в други подобни шоута.

Справедливо или не, „България търси талант" бе спечелено от певицата, която има сериозни проблеми със зрението, Богдана Петрова от Пловдив. Упреците, че пеенето е талант, за който си има други шоута, поради което първата награда трябваше да иде при хип хопърите „Ефект" от Плевен, са доста основателни. Но каквото било, било.

А какво ще бъде оттук нататък? Това е въпросът...

Споменахме „Ефект", но истината е, че изпълнението на победителката Богдана на финала беше потресаващо. Залата, начело с премиера Борисов, стана на крака. Колкото и да е търсен мелодраматичният ефект, фактът си е факт - Богдана пя изумително. И друго е факт - някои са таланти, на други обаче направо им е дадено от Бога и Бог-дана (не само по име) е от вторите.

Какво обаче се случва с талантите, когато светлините угаснат, камерите спрат и шоуто свърши?

Да погледнем по света.

В британското шоу близнак на „България търси талант" миналата година развлечената 48-годишна домакиня Сюзън Бойл загуби финала, получи нервна криза и влезе в клиника. Тя обаче спечели сърцата на публиката не само във Великобритания, но и по целия свят - благодарение на Интернет, където клипът с участието й бе гледан безброй милиони пъти.

Сюзън Бойл разплака света с гласа, таланта и историята си. След като излезе от клиниката, тя подписа договор с компанията на Саймън Коул, продуцента на „Britain's Got Talent". В края на миналата година излезе дебютният й албум. Резултатът: видеото от ТВ шоуто й счупи рекорди по гледане в Интернет, албумът й стана най-продаваният все още неиздаден албум в класацията на Amazon.com (отново рекорд), а в края на годината бе отчетено, че това е изобщо най-продаваният албум за 2009-та в света (около 17 млн. бройки за малко повече от месец на пазара). Сюзън Бойл е звезда.

Подобно е положението и с повечето победители в музикални риалити шоута по света. Въпреки упреците, че този тип програми селектират универсални, но безлични изпълнители, повечето спечелили издават доста успешни албуми и правят добра кариера, поне в началото. Нататък всичко зависи от самите тях. Ако си останат просто хубав глас, постепенно изчезват от полезрението. Ако се развиват и имат индивидуалност, публиката иска от тях още и още.

А какво се случва с българските таланти и мюзик айдъли?

През 2005 г. 17-годишният тогава пловдивчанин Марин Йончев спечели 150 000 лв. и първото място в шоуто „Стар Академи". Специалистите бяха категорични, че той има уникален глас и го очаква бляскаво бъдеще. Марин направи един посредствен клип... и с това приключи цялата му кариера. Някогашният симпатичен дебеланко е отслабнал, купил си е апартамент с наградата и има 1400 приятели във Фейсбук. Последната вест около него е, че... сестра му спечели оперен конкурс в Милано в началото на този месец.

Някои от загубилите „Стар академи" обаче успяха - ако наричате това успех. Но преценете сами.

Ивайло Колев участва неуспешно в БГ състезанието за „Евровизия", после записа албум за италианска компания и напоследък обикаля Южна Америка, където са прави на новия Рики Мартин.

Видинчанинът Деян Каменов бе харесан за вокал на D-2, където замени Дичо. С Дидо групата коренно промени стила си и записа албум в Америка, но за българския пазар, който обаче не се радва на особен успех.

Някои от другите участници също записаха по някоя песен и после тихичко изчезнаха от сцената. Никой не стана не само звезда, но дори и малко популярен като самостоятелен изпълнител в България.

Парадоксално - както често се случва в живота - най-голям успех пожъна първата изгонена от шоуто (още на 15-ия ден) - Аксиния Ченкова. Аксиния се снима за куп родни и чужди еротични  и всякакви други списания, води рубрики в някои от тях, събра и малко пари, за да запише дебютен албум средна хубост. Успя обаче да си изгради име и имидж на модел и ВИП.

Най-успелият БГ „мюзик айдъл" е победителката в първото издание на шоуто Невена Цонева. „Вирджиния рекърдс" положиха доста усилия да превърнат феноменалната певица в звезда, но се провалиха. В дебютния албум на Невена "Без страх" имаше доста различни парчета, включително едно на световноизвестната композиторка Дайън Уорън, но той така и не успя да даде истински хит. Тотално сбъркан бе маркетингът на продукта Невена, оттам и резултатите се разминаха много с очакваното. Издателите направиха втори опит, но търпението на Невена се изчерпа, тя скъса договора си с тях и се премести в лагера на Слави Трифонов, където нейният любим Венелин Венков е барабанист на Ку-ку бенд. Оттогава никой повече не е чул нищо за нея.

Самият Слави, който след първия „Мюзик айдъл" бе отстранен като продуцент на шоуто, реализира в собственото си предаване паралелен конкурс, който за малко не засенчи оригинала. Победителите Борис и Нели бяха назначени за вокалисти на Ку-ку бенд. Други петима от финалистите пък бяха промотирани повече от успешно като ТВ шоу под името „Файв Старс", участваха и в турнетата на Слави, но в крайна сметка бяха зарязани от продуцента си. Петимата опитаха и самостоятелно да запишат по някоя песен, но макар много време да бяха налагани упорито в праймтайма и да имаха отделни попадения, не успяха да се задържат.

Пълен провал беше героят на втория „Мюзик айдъл" Тома. Причината отново не е в иначе страшно симпатичния изпълнител, а в издателите и продуцентите му от „Вирджиния рекърдс". Трудно е за вярване, но те отново си „оставиха ръцете", като му подбраха крайно неудачни чужди песни от международни песенни банки, които запълниха безкрайно слабия му дебютен албум. Така Тома, който в шоуто успяваше да пее дори чалга по рокаджийски, трябваше да пунтира безкрайно неубедително някаква измислена роля на фона на бездарни рок полуфабрикати. И героят стана за смях - това в страна, където рок и метъл музиката никога не са умирали и се радват на масова популярност.

Нямаше успех и последният засега айдъл Маги Джанаварова. В албума й има няколко нелоши парчета и много пълнеж, но по-важното е, че и тя не можа да изкара дори половинчат хит. Тук вината сигурно е донякъде на самата Маги, която вероятно е настоявала да работи в любимия си ар ен би стил. Но за какво тогава са продуцентите, ако не да обяснят на изпълнителя, че тази музика имаше своя пик у нас преди близо десет години, а Риана си е Риана и недоразумение като „българска Риана" или „БГ Алиша Кийс" няма аудитория у нас?

Невена, Тома и Маги засенчиха поне дузина не по-малко даровити свои колеги от айдъл конкурсите. Преслава стана вокалистка на Те на мястото на Любо и с нея групата издаде страхотен албум. Деница извисява страховития си глас в новия албум на Блуба Лу. Ясен, Стоян, Нора, Теодор и някои други упорито търсят мястото си под слънцето.

Никой от тях обаче не успя да извади дори един истински хит, който хората да харесат, запомнят и запеят. Вината не е тяхна - те са изпълнители, не композитори или продуценти.

Друг е въпросът кой все пак е виновен. И той е много спорен, а целта на тази статия не е да обижда някого.

Само констатираме факта, че в България таланти има. Но България не търси таланти, а ги пропилява безцелно. Защото нищо не може да им предложи... освен разочарования.

#1 thomas 27.05.2010 в 09:37:39

Едно уточнение - британското шоу не се казва Британия търси талант, а Британия ИМА талант. Онези хора не се съмняват дали го имат, че да го търсят, съмняваме се ние (явно, въпреки непрестанните декларации колко сме талантливи) ;-) Не знам защо трябваше така безумно да превеждат чудесното заглавие. С всичко друго съм съгласен. Победителите си пеят прилично, само че си нямат отличителни белези. Или поне търсени от публиката такива.

#2 Teya Diya 27.05.2010 в 10:13:42

Прави впечатление също, че подгласниците често пъти имат по-добра кариера от победителите. Затова си мисля, че и "Ефект" ще получат своя момент слава, няма начин просто- добри са.

#3 vanko1 27.05.2010 в 10:56:19

самите ние трябва да се променим, за да си произведем първо подходяща среда, в която да се отгледат талантите, а не сярна киселина от злоба, завист... и подходящи инкубатори, където да поплуват малко с чужда помощ, докато проходят сами

#4 darcas 27.05.2010 в 11:06:41

На запад шоубизнеса е индустрия от която се правят пари. В България имаме много талантливи млади хора, но нямаме индустрия, която да застане зад тях - продуценти, ПР, издатели, текстописци, композитори. За да е успешен един изпълнител, трябва или сам да си прави всичко - от текстовете, музиката, ПР, стайлинга, рекламата, турнетата, или да има голям професионален екип зад гърба си. За съжаление почти няма такива. Просто трябва да се привлекат големите чужди компании, да инвестират в бг таланти и да ги пускат на световната сцена. Не е толкова трудно.

#5 evroselin 27.05.2010 в 11:10:46

Русиновски пак е страхотно убедителен. А иначе си мисля, че това шоу още по дизайн е доста размито. Хубаво, разнообразие, по-интересно да е, ама така няма никаква база за конкурсна надпревара. Доколкото е не само шоу, но и конкурс, трябва да се сравняват сравними величини, а не имитатор с певец, акробат с денс състав... Освен това, "България търси талант" и "Мюзик Айдъл" се припокриват, щом победителите все са певци. Отделно, че, поне на мен, "България търси талант" хич не ми звучи добре на български. И нямаше да ми звучи по-добре, ако бе "България има талант". Звучи ми зле, защото "България" и "талант" ми миришат на грандоманщина и помпозност, от една страна, а от друга - на изкривена представа за талант. Не е особен талант, хеле пък от национален мащаб, да си прокарваш предмети през носа или да имитираш Тодор Живков и Георги Парцалев. А в редица други случаи не е ясно дали става дума за талант, или по-скоро за майсторство. Най-сетне, "България" и "талант" - нищо че това е "само" шоу - насаждат представата, че всичко може да бъде талант. Един вид, супердемократизация на талантите, няма да има само таланти от високата култура - литературен, оперен и пр. таланти, а всякакви. Няма лошо, разбира се, въпросът е тази супердемократизация на талантите да не доведе до пълна несъизмеримост между талантите и накрая да изгубим изобщо предствата за това, що е аджеба талант. И така се връщам към началото - сравняват се сравними величини, но се сравняват и различни сфери на таланта. Бихте ли избрали най-добрия имитатор на гласове пред най-добрия вокален изпълнител? Не, нали. И първото издание на "България търси талант" не го направи. Е, значи и демократизацията на талантите е по-скоро циркаджийска и фалшива Което не е чак толкова лошо.

#6 zDvera 27.05.2010 в 11:33:49

С чиста съвест мога да кажа отдавна спрях да гледам подобни шоута.По простата причина - имаш ли талант няма начин да не успееш.Майкъл Джексън , Принс , Мадона , Стинг , Емил Димитров , Силвия Кацарова , Джордж Майкъл не са били в такива шуота но се звезди.За мен това поредният лов на СМС и начин някой друг да изкара някой лев и рейтинг на гърба на балъци.И затова си го прекръстил " България търси ИНТРИГАНТ "

#7 axl_rose 27.05.2010 в 12:01:10

С част от статията съм съгласен, но смятам, че има малко неточности... "5 STARS" беше преди Music Idol. Конкурсът за продуциране на втория сезон на Music Idol отново е бил спечелен от "7/8 product.", но в последствие те се отказват от формата. А що се отнася до Невена - не е вярно, че вече нищо не се чува за нея, тя има участия почти всяка седмица, най-вече в клуб Night Flight.

#8 r_p_mc 27.05.2010 в 22:20:03

напълно съгласен с zDvera и няма защо да се заблуждаваме, каквото и да ти говорят става въпрос за пари...

Новините

Най-четените