Изгубени... във времето

Днес е втори август. Голям ден според ТВ канала AXN - след 6 години мистерии, предположения и теории, излъчват последния епизод на „Lost" („Изгубени"). Ако случайно сте били в гората, това е сериалът, който промени телевизията в последното десетилетие.

Съответно от AXN се постараха да вдигнат достатъчно шум по повода - прес рилийзи, външна реклама и прочее. Хубаво, ако не беше един простичък факт - вече на никого не му пука, че днес AXN излъчва последния епизод.

Истината е, че няма нито един запален фен, който да не е гледал не само финала, но и целия последен сезон още преди повече от два месеца - благодарение на Интернет.

Преди 6-7 години, когато сериалът започна, немного българи имаха компютър, домашен интернет и наистина бърз достъп. Впрочем, тогава го нямаше и AXN - или по-скоро беше толкова нов канал, че присъствието му в мрежите на кабелните оператори беше незначително.

След като шумът за новия невероятен сериал, който чупи рейтинги, стигнаха и до България, всички трепетно очакваха докато той започне да се излъчва - повече от година след американската премиера - по Нова ТВ. А бурните обсъждания на всеки епизод сред аудиторията конкурираха обсъжданията на „Биг Брадър", който също тогава дебютира пред БГ аудитория.

Времената обаче се промениха

В 2010-та около половината българи - повече от рейтинга на което и да е предаване на която и да е родна ТВ - имат интернет. Огромната част от тях имат достатъчно бърз достъп, за да теглят спокойно филми и сериали. Има и от къде - преди 7 години торент технологията бе екзотика, днес обаче е част от ежедневието ни.

Това означава, че минути след премиерата на всеки епизод на „Изгубени" в Америка, негови копия - включително с HD качество и стерео звук (недостъпни екстри за ТВ зрителя у нас) - се качват във всички световни торенти. До няколко часа са и в познатите за българина Аренабг и Замунда. По същото време други хора качват в световните сайтове за субтитри текста на диалога на английски. Дори и без него, български преводачи-доброволци започват в първата си свободна минута да правят превода.

В резултат обикновено до 24 часа или малко повече след премиерата в Америка всеки българин с достъп до интернет може да си изтегли новия епизод на „Изгубени" с каквото си пожелае качество и с практически почти професионален превод (субтитри) на български.

Тази ситуация вече отдавна е почти същата с всеки що годе свестен сериал, излъчван у нас. Както и с много, ама много - мога да изброя десетки качествени заглавия! - изобщо неизлъчвани у нас сериали. Да не споменаваме пък онези, чиито първи сезони родни ТВ канали отначало купуват, а после се отказват да излъчват следващите им части - поради липса на интерес (както те наричат ужасяващото си програмиране).

Тук например ьТВ е недостижим шампион в черната класация на зрителите за най-много омазани топ сериали с изцяло налудничавата си упоритост години наред да програмира нашумели световни заглавия в часовете между 11 вечерта и 1 след полунощ в неделя срещу понеделник (!?). А освен нашумели, те са и скъпи. Имено поради това сега гледате евтини турски сапунки в праймтайма.

Проблемът е световен

В доброто старо време имаше правила. Един сериал първо върви в САЩ. После се продава на регионални или специализирани кабелни канали като AXN, които покриват голям регион - Югоизточна Европа в нашия случай. Накрая се издава на DVD (в Америка) и се продава на национални ТВ канали в останалата част от света - например на Нова ТВ в България, ако говорим за „Изгубени". Накрая на веригата са местните кабеларки и DVD-издания извън Америка. Така ТВ бизнесът продава едно и също нещо по 5-6 пъти и прави една добра печалба.

Този модел обаче вече не работи. В ерата на интернет понятия като „национална премиера" и „ексклузивно излъчване за определена територия и определено време" са пълен анахронизъм. Благодарение на торентите и на доброволния и безплатен труд на куп хора всичко е тук и сега веднага след премиерата му. А и още много години след като отдавна не се излъчва по никоя ТВ. И това важи не само за България, но и за останалия свят.

И оставете ГДБОП пропагандата за платени sms-и, нарушени права и мафии, трупащи милиони - това е и винаги е било чиста лъжа. Торент технологията е законна навсякъде по света, а повечето тракери не искат дори регистрация, какво да говорим за заплащане. И самата мисъл да искаш заплащане е лишена от всякаква логика - кой ще ти плати каквото и да било, след като има 100 други места на един клик разстояние, където същото нещо го има безплатно. Нещо като да се опитваш да продаваш бутилирана вода на площад със 100 безплатни чешмички.

Истина е, че въпреки това тази ситуация създава конфликт с авторските и продуцентските права. Проблемът обаче е, че самата правна система, уреждаща тази материя, е остаряла и вече напълно неадекватна - тя просто отдавна не отразява реалността. Познайте обаче дали ще се промени реалността или правната система, така че да отговаря на нея...

Засега телевизиите упорито се опитват да игнорират неизбежното, като се правят, че не виждат как интернет като една огромна змия ги е захапал отзад и полекичка, но упорито започва да ги храносмила.

Прекрасният нов свят

Към момента AXN - който и без това не е сред най-гледаните канали - със сигурност е загубил няколко десетки хиляди зрители през последните 1-2 години. И това са най-запалените фенове на „Изгубени" и други подобни сериали - абсолютният таргет на канала. Продължението е ясно - вместо нови продукции AXN ще върти все повече евтини повторения на стари сериали, докато напълно се маргинализира.

Интересно е обаче дали НоваТВ изобщо ще купи последния сезон на „Изгубени" наесен, когато й дойде времето да го излъчва по остарелите правила за ТВ бизнес. И ако го купи, какъв ще бъде рейтингът му. Но при досегашната политика и Нова я чака същото като AXN - постепенно минимално намаляване на рейтинга и драстична смяна на аудиторията, която ще остане от предимно възрастни, не твърде образовани и социално слабо активни зрители с ниски доходи. Един крайно неприятен профил за рекламодателите. Нова е само пример - заменете я с коя да е друга политематична ТВ и все ще е същото.

Разбира се, тази мрачна картина не само не е задължителна, но и най-вероятно изобщо няма да се реализира. Ако говорим за българските телевизии, усеща се разбирането, че те трябва да предлагат все повече свой собствен, оригинален продукт, ако искат да оцелят. Новите чужди филми и сериали ще са им все повече не по джоба, освен ако не са евтина ширпотреба от третия свят - разбирай сапунки. Рейтинга им пък ще спасят само собствени, родни сериали, риалити шоута и програми.

Същото - оригинална собствена продукция - е спасението и за канали като AXN. Но там да му мислят „Сони", които са собственици на международния кабелен канал.

А какво ще правят американските продуценти, които ще трябва да се изправят пред сериозно свиващ се световен пазар за тяхната продукция?

Първо, ще правят по-евтини сериали.

Второ - ще развиват допълнителни продукции около основната, които ще издават само на DVD. Но това ще е възможност, която няма да е достъпна още дълго.

Трето - ще сменят бранша/бизнес модела. Към всеки сериал ще има... игра. От това се печели много, много сериозно.

Четвърто - ще станат интерактивни. Зрителят ще може да участва по някакъв - или по всякакъв - начин в действието и дори в развитието на сюжета на сериала. Чрез интернет, мобилен телефон и дори на живо и в реално време. И даже някои или част от зрителите ще участват в самото действие. О, да - риалити телевизията не само не е в упадък, а напротив, бъдещето й принадлежи изцяло. Въпрос на време и на нови формати е, технологията вече е тук и е готова.

И пето - ТВ сериалите ще минат масово към модела на платената ТВ: пей пър вю, видео он диманд, изцяло платени кодирани глобални канали, излъчващи в един и същ момент за цял свят на десетки езици.

Към момента е сигурно само едно - телевизиите все още се ослушват, отказват да признаят новите реалности и се правят на ударени. Предстоят им обаче тежки катаклизми. За зрителите обаче идват все по-интересни времена.

Новините

Най-четените