Електромобилите са бъдещето на автомобилната индустрия, но в същото време могат да сложат края на редица професии, свързани с автомобилното производство.
Проблемът пред работниците е, че електрическите мотори, които ще захранват тези нови превозни средства, са съставени от по-малко детайли в сравнение с двигателите с вътрешно горене и скоростните кутии, които вървят към тях.
А производството на електрически мотори в не толкова далечно бъдеще може да бъде поверено на възможно най-евтината работна ръка.
Сглобяването на задвижващата система е най-трудоемката част от направата на един конвенционален автомобил.
Да създадеш електрически автомобил изисква поне 30 процента по-малко труд от създаването на обикновен автомобил с неговия двигател, система за гориво, скоростна кутия и други сложни части, обясняват експертите от Ford.
Двигателите с вътрешно горене и скоростните кутии са в основата на производството на един автомобил, казва Брет Смит, директор на Изследователския център за автомобили - съвременен мозъчен тръст, който се намира в Мичиган. Логично е хората, които работят по тези два компонента, да се окажат в риск.
Традиционният бензинов или дизелов двигател също така има внимателно проектирани бутала и система за впръскване на горивото, от която зависи представянето на различните автомобили на пътя. Освен това се изисква сложна скоростна кутия, която да предава силата към гумите в зависимост от смяната на скоростите.
Електрическият мотор няма нужда от нито едно от тези неща, но конвенционалните двигатели не задвижват само колите, но и кариерите на мнозина.
Засега автомобилните производители правят толкова малко електромобили, че това не се отразява по никакъв начин на заетостта. В същото време обаче General Motors заяви, че тази година затварят три от заводите си, за да могат да заделят достатъчно средства за проучвания и разработка на нови коли.
Миналата седмица Mercedes-Benz обявиха плановете си да съкратят 10 хил. служители със същия аргумент. А Volkswagen-Audi заявиха, че планират да елиминират 7500 работни места, което ще се случи поетапно в следващите няколко години.
Министерството на труда в САЩ изчислява, че за миналата година там има 150 хил. работни места, на които служителите са заети с работата по двигателите и скоростните кутии. Към тях се прибавят още 235 хил. работни места, заети по сглобяването на частите, за да излезе на края на поточната линия завършен автомобил или камион.
Има и много други елементи в традиционната кола, които не са необходими за един електромобил, включително радиатор и ауспусна система. Това също ще елиминира някои работни места.
Синдикатите, които представляват работниците в автомобилостроенето, са наясно с рисковете.
IG Metall, германският съюз на повечето служители, заети в автомобилния бранш в страната, изчислява, че до 2030 г. ще бъдат закрити 75 хил. работни места за изграждане на двигатели и трансмисии. Синдикатът призовава компаниите и правителството да помогнат за намаляването на ефектите от тези съкращения като предложат програми за преквалификация и пенсиониране.
Според Йорг Хофман, председател на синдиката, предизвикателството е огромно, но трябва да бъде намерен начин то да бъде преодоляно. Преди всичко компаниите трябва да се уверят, че служителите няма да останат безработни след промените, допълва той.
Синдикатите обаче са съгласни и че не трябва да се спира развитието на електромобилите. Съществува консенсус в индустрията, че електрическите превозни средства трябва да увеличат своя дял, но борбата е това производство да не се прехвърля на възможно най-бюджетните компании, които използват най-евтини материали.
Електромобилите са шанс за съживяване на някои автомобилни компании, но това няма да се случи, ако компонентите са на дъмпингово ниски цени и служителите са с мизерни заплати.
Това, от което индустрията има нужда, е създаването на добре платени работни места за производството на електромобили с качествени части. В най-новите си договори със синдикатите General Motors и Ford постигат съгласие да не възлагат създаването на електрически и автономни автомобили на аутсорс компании.
Повечето от тези пактове обаче важат само за следващите няколко години. През това време електрическите превозни средства все още ще заемат сравнително малък дял от производството на тези две компании, така че на тях ще им бъде лесно да спазят договорките си.
По-важният въпрос е какво ще се случи в по-далечно бъдеще, когато електромобилите се очаква да заемат основния дял от автомобилното производство.
В момента автопроизводителите имат интерес да правят колите си в собствените си фабрики.
Двигатели с вътрешно горене, горивни системи, трансмисии - качеството на всички тези части определя ефективността на автомобила, което помага на брандовете да продават колите си. И ако има проблем, който се нуждае от ремонт, и автомобилът е в гаранция - разходите падат върху производителя.
Специалистите предупреждават, че същото не се отнася за електромобилите.
Ето защо когато се пренасочат към производството на електрически превозни средства, на компаниите ще им бъде по-лесно да възлагат производството на електрическите двигатели, батерии и други части на изпълнители, които плащат по-ниски заплати на работниците си.
General Motors например правят собствени двигатели с вътрешно горене от десетилетия. Дали те ще получат стимули да вложат същите средства и усилия в електромобилите - ще реши не само автомобилният пазар, но и трудовият.