Годината тъкмо започна, а изненадите в областта на технологиите вече са налице. Опитите на различни компании да създадат собствени електромобили продължават, а сред имената, които работят по такива проекти, са Apple и Google.
Най-малко обаче очаквахме следващият експеримент в областта да дойде от Sony - име, което обикновено свързваме с лаптопите Vaio, телевизорите Bravia и, разбира се, игралните конзоли PlayStation.
Именно Sony обаче сервира най-учудващата новина по време на CES (Consumers Electronic Show) - глобалното изложение за иновации, което се провежда всеки януари.
По време на пресконференцията си компанията представи няколко нови продукта, които бяха засенчени от Vision-S - концептуален автомобил тип седан, който би трябвало да докаже, че японският конгломерат може да произвежда буквално всичко - от сензори за мобилни камери до електромобили. Важно уточнение е, че показаният автомобил е изцяло на ниво прототип.
Въпреки това Vision-S сам по себе си е снабден с немалко сензори - общо 33 в и извън купето. Заедно с тях в електромобила са монтирани и редица широкоекранни дисплеи, аудиосистема, която позволява озвучаване на 360 градуса, и още куп технологии, дело на съдружници като BlackBerry, NVIDIA, Quialcomm и Bosch. Гумите на колата са от Continental.
Електромобилът се движи върху новосъздадена платформа за електрически превозни средства. Тя е проектирана от канадската компания Magna, която стои зад автомобили като Toyota Supra и BMW Z4. От Sony уточняват, че платформата може да бъде използвана за разнообразни модели електромобили, включително в SUV сегмента и ванове.
На външен вид Vision-S все пак не представлява чак такава изненада.
Плавните му заоблени линии и нисък профил доста напомнят на Model S, който е от серията по-луксозни електромобили на Tesla. В дизайна като че ли има и нещо, взето назаем от Porsche Taycan, особено в частта откъм багажника и фаровете. Vision-S е снабден и с панорамен таван.
И вътре Sony са си позволили някои заемки от конкуренцията. Големият екран, който играе ролята на инфотейнмънт системата, може да бъде срещнат и в китайските автомобили Byton.
Според създателите този масивен дисплей може да се използва както за информация за превозното средство и пътя, така и за развлечение на пътниците. Екраните на гърба на предните седалки, от които могат да се възползват пасажерите на задната седалка, също не са някаква невероятна новост.
Сред вътрешните характеристики, които отличават Vision-S, е сензорна технология, която разпознава пасажерите на превозното средство и след това им позволява да контролират големия преден екран с жестове. Електромобилът е снабден и с доста прецизни сензори, които анализират пътя напред и отстрани.
Те биха позволили в бъдеще колата да се движи полуавтономно като преценяват кога тя да ускорява и кога - да се задействат спирачките.
Все пак при този вариант повечето решения по време на шофиране ги взима водачът и затова асистираното шофиране в много отношения е по-предпочитано от изцяло автономното.
Колкото до евентуалното представяне на електромобила на пътя - то е доста прилично. Той ускорява от 0 до 100 км/ час за 4,8 секунди и по думите на производителите му може да вдигне до 240 км/ час. Разполага с 248 конски сили и 200-киловатов електромотор.
Според изпълнителният директор на Sony - Кеничиро Йошида - Vision-S не е просто прототип, а истинско заявление пред света, което олицетворява приноса на компанията към бъдещето на мобилността.
По време на пресконференцията на Йошида обаче много въпроси останаха без отговор. Най-важният от тях е дали Sony или Magna планират електромобилът да влезе в серийно производство, или това е просто концептуална кола, която да демонстрира евентуалния потенциал на японската фирма в нова за нея област?
На страницата на Vision-S няма обявена цена или опция за предварителна поръчка. И въпреки това Sony не пропускат да споменат, че серийното производство на електромобила им би било бюджетно.
Винаги я има и вероятността Magna да планира да позволи и на други компании да изграждат свои електромобили на същата платформа, върху която е направен и Vision-S.
В противен случай електромобилът представлява твърде много време и усилия, вложени в една скъпа демонстрация на най-новите сензори и екрани на Sony.