Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Бъдещето за милиарди на Volkswagen: Електромобили и гонене на Tesla

Компанията предвижда 75 милиарда евро инвестиции в електромобили, а изпълнителният директор Херберт Дис се цели в това да настигне компанията на Илон Мъск. Снимка: Getty Images
Компанията предвижда 75 милиарда евро инвестиции в електромобили, а изпълнителният директор Херберт Дис се цели в това да настигне компанията на Илон Мъск.

Volkswagen се подготвя за бъдещ пряк сблъсък с Tesla при развитието на евтини автомобили с електрически двигатели. Очаква се през следващите няколко години и двата автомобилни гиганта да създадат достъпни за масовия потребител модели с цена до 25 000 долара.

Само преди няколко седмици изпълнителният директор на американската компания Илон Мъск заяви, че Tesla съвсем скоро ще може да намали наполовина производствените разходи за електрически батерии, което ще значи и възможност за нов нискобюджетен електрически автомобил в рамките на няколко години.

Директорът на Volkswagen (VW) Херберт Дис от своя страна в блог пост коментира бъдещето на немския концерн и как то е свързано с конкуренцията с Tesla.

Дис разкри, че още през април е организирал уъркшоп с името Mission T. Там 31 от водещите фигури във VW, Porsche и Audi са обсъждали как могат да бъдат достигнати успехите на Tesla - "компания, фокусирана изцяло върху бъдещето", както сам я описва.

Междувременно източници на "Ройтерс" разкриха, че VW е вече в начален етап на разработката на нискобюджетен електрически автомобил. Проектът е наречен Small BEV (Battery Electric Vehicle), изцяло задвижен от електрическа батерия и с размерите на Polo.

Според информациите цената му ще варира между 20 000 и 25 000 евро - доста по-ниска от тази на модел ID.3, който бе пуснат на пазара през септември. Ниската цена ще превърне проекта и в директен конкурент на някой от следващите модели на Tesla.

Информациите за нов електрически модел от Volkswagen идват в контекста на много по-мащабния план на концерна за инвестиции в този тип технология.

Причина за това са както новите "зелени" политики на Европейския съюз, които принуждават VW да преориентира голяма част от производството си в посока развитието на хибридни и електрически модели, така и нуждата от подобряване на имиджа след "дизеловия" скандал от 2015 г., който коства 33 млрд. долара на автомобилния гигант.

Натиск идва и от САЩ. Съвсем наскоро щатът Калифорния, който заема 11% дял от световните продажби на Volkswagen, обяви че планира пълна забрана на автомобилите с твърдо гориво до 2035 г.

В тази връзка VW още през 2017 г. въведе в ход план, включващ създаването на 70 нови модела електрически автомобили от всички марки под шапката на концерна. Това включва Audi, Porsche, Seat и Skoda, а 20 от тях вече се произвеждат. Планът трябва да бъде изпълнен до 2030 г.

Като естествено продължение на тази линия, в средата на ноември бе представен и нов бюджет, който предвижда 75 млрд. евро инвестиции в електрически автомобили и софтуер до 2025 г.

Това е увеличение с 15 млрд. в сравнение с миналогодишния плануван бюджет. От тях 27 млрд. са предвидени за дигитализация, включително нова операционна система и система за автономно придвижване. 35 млрд. са предвидени за развитие на e-mobility, а 11 млрд. - за нови хибридни и електрически модели.

Докато общият инвестиционен бюджет остава непроменен (150 млрд.), в приоритетите на Volkswagen се наблюдава значимо преразпределение на ресурсите в посока развитието на електрически технологии.

Една от основните цели пред концерна до 2030 г. е увеличение на продажбите на електрически автомобили с 60%.

Дис на премиерата на ID.3 през 2019-а. Снимка: Getty Images
Дис на премиерата на ID.3 през 2019-а.

Все пак изпълнението на тези амбициозни задачи в условията на криза може да се окаже доста проблемно и при всички положения ще наложи свивания на бюджета в други направления.

До този момент Volkswagen се държи относително устойчиво на фона най-сериозното пазарно свиване в автомобилния бранш през последните години. Това се дължи преди всичко на доброто представяне на китайския пазар. Все пак Европа и Северна Америка продължават да бъдат тежко засегнати от COVID пандемията, което би могло да означава трудно и продължително възстановяване.

Това, от своя страна, може да накара много потребители да се въздържат от покупката на нов автомобил.

Концернът разчита в голяма степен на постъпленията от луксозните марки Porsche и Audi, както и на съвместните предприятия в Китай, за да оспори технологичното предимство на Tesla в електрическия бранш, така и за да удържи лидерската си позиция пред старите конкуренти от Toyota. Марката "VW", която представлява 50% от общите продажби, съумя да излезе на печалба едва през третото тримесечие на тази година, докато брандове като Seat и Bentley все още търпят сериозни загуби.

Анализатори на бранша като Арндт Ерингхорст смятат, че за разлика от други производители, към днешна дата Volkswagen "изпитва сериозни трудности в управлението на своите разходи". А това би могло да създаде проблеми в дългосрочен план.

За ръководството на концерна решението ще бъде свиване на гамата от предлагани модели и поетапно спиране на тези, които не носят достатъчно приходи. И, разбира се, да гледа с надежда към електрическото си бъдеще, в което налива толкова много средства.



Най-четените