Когато чуеш BMW, едва ли първото нещо, което изскача в главата ти, е електрическо SUV. А може би трябва.
С модела BMW iX1 xDrive30 немският бранд съчетава две от най-търсените от потребителите характеристики на съвременното МПС - височината и простора на SUV заедно с електрически мотор.
И когато със съдействието на М Кар София едно такова BMW се озова в ръцете ни за тестдрайв, единодушно беше взето решение да запълним простора и офисно да отпрашим към Къмпинг "Градина" за няколко дни работа край морето. За съжаление, в един момент трябваше да се върнем.
Ползата от тези 1000 км обаче е налице - натрупахме впечатления от iX1, които да са полезни за всеки, оглеждащ се за нова кола, била тя за море, планина или работни командировки близо и далеч.
Едно масивно присъствие на пътя
Първото нещо, което прави впечатление в BMW iX1 xDrive30, са габаритите му - дължина от 4,5 м, широчина 1,84 м (без огледалата) и височина 1,61 м. Макар да е най-компактният от SUV опциите на немския бранд, вътре разполага с достатъчно пространство за спокойно пътуване, без да се чувствате "притиснати".

Капацитетът на багажника от 490 литра пък е достатъчен за няколко куфара и семейно (или офисно, като при нас) пътешествие за седмица или повече.
Това, което визуално го отличава от други коли на пътя, обаче е характерната, масивна предница. Визуално е много близо до други SUV-та на бранда, като основният акцент остава бъбрековидната черна решетка отпред.
Предницата хем носи усещането за BMW, включително с леката извивка на капака точно под логото, хем за по-улегнала кола, готова за предизвикателства.

Тестваният електромобил беше в цвят Cape York Green (зелен металик), контрастиращ с черните елементи в дизайна. Моделът BMW iX1 се предлага в 13 цвята (като има и допълнителна възможност за огромен избор на цвят Individual) и 9 конфигурации за тапицерията.
Акцент върху размерите на задницата пък осигуряват масивните триизмерни светлини в L-форма, а тегличът - важна част от всеки автомобил, но и винаги в крещящ разрез с дизайна - може да се прибере с натискането на бутон.
Този iX1, който пробвахме, беше с добавен М Спортен пакет, който се характеризира със спортни предни седалки, Luxury предно табло, кожен волан и външни M Sport елементи, които допринасят за по-отличителната визия на електромобила отвътре и отвън.
Инфотеймънт
Споменавайки интериора, тук е наблегнато на минимализъм, както личи и от големия безрамков Curved Display, даващ цялата необходима информация за пътуването и осигуряващ контрол над инфотеймънта (и позволяващ на седящия до шофьора да се забавлява по пътя, включително играейки игри).
Тук е и достъпът до най-важното в летните жеги - климатикът, който удобно се управлява дори с помощта на гласовите команди и променя температурата спрямо това, което му кажете.

Все пак не прекалявайте с очакванията към разпознаващия глас асистент - при нашите тестове срещна някои затруднения отвъд предварително зададените команди, които могат да се използват. "Show me a map to Burgas" ("Покажи ми карта към Бургас") например беше възприето като Show me a map to burgers и резултатите бяха най-близките места за бургери.
Което в някаква степен също беше полезно, за да сме сити за пътя, но като цяло препоръчваме избора на дестинация да се въвежда ръчно в навигацията.
Под капака
Електромотор с мощност 225 kW върти гумите на BMW iX1. Можем да си говорим какво ли не за електричките, но залепящото те за седалката ускорение е сред качествата им, които бързо правят впечатление на шофьора.
Дори по-тежък автомобил - като това SUV с неговите над 2 тона - се възползва от електрическата мощ и 306-те конски сили. Ускорението от 0 до 100 км/ч е за 5,6 секунди по данни на производителя.

Максималната скорост е "само" 180 км/ч, но за целите на подобен тип автомобил няма и нужда от повече. А и трябва ли да напомняме, че дори по "Тракия" ограничението 140 км/ч?
Самото управление на iX1 е много удобно, а пътуването - приятно тихо. Именно споменатата тежест води само до това да "усетите" някои завои при по-висока скорост, но пък окачването спестява друсането при някои неравности на пътя.
Батерия и пробег

Тук, естествено, на преден план излиза въпросът за батерията. Пробегът по спецификация е 432 км, което в идеални условия е достатъчно да стигнете от София до морето.
Разстоянието от редакцията на Webcafe.bg до Къмпинг "Градина" са си едни 407 км и на теория можехме да минем и без презареждане. Само че се съобразихме с два важни външни фактора: 1) трафикът към морето през лятото; 2) ремонтите по магистрала "Тракия".
Ето защо, за да сме сигурни, че ще стигнем благополучно - а не защото се налагаше, трябва да подчертаем - заредихме два пъти на отиване.
След возенето в района на Созопол заложихме на само едно зареждане (и заслужена пауза за кафе), за да си осигурим енергия за прибирането към столицата. Идеално.
Особено полезно в случая е търсенето през инфотеймънт системата на зарядни станции. BMW-то ви ориентира до най-близката и колко енергия ви е нужна, за да стигнете до нея. Именно тази функция използвахме по магистралата, за да се ориентираме къде да заредим.
Какво да имате предвид
Ако търсите електрическо SUV за семейни цели - например пътувания за почивки, BMW iX1 xDrive30 изпъква като добър кандидат. Като всеки електромобил тук фактор е колко често ще го ползвате, за какви разстояния и имате ли възможност да го зареждате вкъщи.
Следва да се има предвид и цената - тестваният от нас вариант струва малко над 130 хиляди лева с ДДС. Ако сте се насочили именно към BMW, вече сте наясно с финансовия фактор. Но пък и знаете какво получавате срещу тази сума - от мощност до комфорт, лукс и дизайн.
И кола, с която пътуването до морето - дори по претоварената и на места поразбита "Тракия" - е "ток и жици".