Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Да победиш Tesla в собствената им "игра на електромобили"

Audi изостава в електрическата надпревара и има спешна нужда от смяна на курса Снимка: Getty Images
Audi изостава в електрическата надпревара и има спешна нужда от смяна на курса

Маркус Дюсман, главният изпълнителен директор на Audi, има трудна мисия пред себе си. Малко преди да се натовари с нея, той успява да изпълни една от мечтите си - да направи обиколка на Европа на мотоциклет - от Гибралтар до Черно море, от Нордкап до Британските острови.

В крайна сметка прибавя още 28 хил. километра към одометъра си и получава изцяло нова перспектива към мащабите на Европа и културните различия на континента.

Така Дюсман стига до извода, че най-големият конкурент пред Audi e Tesla.

Той получава още по-обезпокояваща информация, когато разбира, че пионерът в производството на електромобили от Калифорния планира да отвори фабрика близо до Берлин. Да, отначало никой не е приемал сериозно дръзките калифорнийци, но впоследствие както Audi, така и другите имена в бранша осъзнават на какво са способни хората на Илон Мъск.

Model 3 на Tesla се превърна в един от най-добре продаваните електромобили в Европа и вече е далеч пред немските си конкуренти. Единственият автомобилен производител, който успява да си съперничи с американската компания, е Renault с тяхното малко градско Zoe.

Tesla са първи по редица показатели, най-забележителният от които е инсталирането на станции за зареждане. Фирмата вече инсталира над 5000 станции за супербързо зареждане, разположени в 24 европейски държави.

BMW, Daimler, Ford и Volkswagen общо са успели да инсталират 1160 зарядни станции на Стария континент.

С други думи - Германия не смогва на темпото на Tesla.

Стратегията на немското правителство е да окуражава колкото се може повече покупката на електрически автомобил и затова осигурява субсидия в размер на около 9 хил. евро. Така само през юни месец тази година в Германия са регистрирани нови 8 хил. електромобила.

По тези стъпки вървят страни като Австрия, Франция, Испания и Великобритания, които също обмислят програми за облекчение при покупката на електрическа кола.

Германските автомобилни производители обаче нямат нужния капацитет, който да посрещне все по-засиленото търсене. Повечето нови модели електромобили ще са на пазара най-рано след 18 месеца - време, за което Tesla може да представи поне едно ново предложение.

А способността да произвеждаш коли, които ще се харесат на купувача, не се придобива за една нощ. Още преди пандемията от коронавирус да си е заминала, на Daimler, BMW и Volkswagen им се налага да засилят производствения си капацитет, защото в противен случай милиардите евро, вложени в разработката на електрически коли, ще отидат на вятъра.

Audi пък е още по-назад в тази електрическа надпревара.

Когато Дюсман поема своя нов пост, трябва светкавично да се ориентира в обстановката.

Той е натоварен със задачата да превърне премиум бранда отново в лидер в областта на иновациите. Затова само два месеца, след като става главен изпълнителен директор на Audi, той започва проекта "Артемис" с амбицията да настигне и задмине Tesla.

Проектът събира екип от специалисти, които са подбрани от всички нива на Volkswagen Group и са оставени да работят в атмосфера, която повече прилича на стартъп компания, отколкото на ветеран в автомобилния бранш.

Специалистите имат разнородни цели - от това да ускорят производството на нови електрически коли до това да изчистят автомобилния софтуер от неприятни бъгове и проблеми.

Това не е нов подход за Дюсман - под негово ръководство, докато е в BMW, фирмата успява да лансира на пазара i3 и i8, които известно време имат добър успех в сегмента на електромобилите. Сега е ред на Audi да догонва конкуренцията. А до 2024 г. Audi би трябвало да разполага с електрически превозни средства с изцяло нов дизайн.

Липсата на достатъчно зарядни станции остава един от най-сериозните проблеми за решаване.

Именно това притеснение витае в седалището на Audi във Волфсбург - че колкото и иновативни автомобили да представят, те няма да са особено популярни, тъй като потребителите няма да имат достъп до достатъчно зарядни станции.

От Volkswagen признават, че инфраструктурата продължава да е голямо предизвикателство и електрификацията няма да се случи, ако зарядните станции са разпространени единствено в Скандинавия и Нидерландия например.

Проектът "Артемис" вече работи и в тази насока, за да изгради европейска мрежа за зареждане по примера на "Electrify America" - кампания на Volkswagen, чрез която бяха монтирани десетки зарядни станции из САЩ. Плановете на екипа на "Артемис" са собствениците на Audi да получат ексклузивни права да зареждат автомобилите си, а след тях същата възможност ще имат и потребителите на Porsche.

Първата стъпка в тази насока е инфраструктура, подобна на тази на Tesla, и премиум достъп до новите зарядни станции. Други идеи също са в процес на разработка, особено тези, които биха направили времето, в което електромобилът се зарежда, доста по-приятно.

Един вариант е Audi да работи съвместно с търговците на дребно за обособяването на обекти за хранене и покупки близо до зарядните станции.

Ясно е, че тепърва ще има още много дискусии по проекта като това дали станциите за зареждане да са разположени предимно по големите извънградски пътища, или да са повече в градовете и по-малко - извън тях. Подобни детайли ще трябва да станат ясни до есента.

От Volkswagen Group обаче с тъга си припомнят времена, в които работата на Tesla е била по-скоро обект на насмешка .

Но след това компанията от Калифорния представя на пазара два електромобила, които предизвикват революция в бранша - Model S и Model 3. Не е обичайно топ имената в бизнеса да падат, при това с 2 на 0, но може би именно това е било необходимо на германците, за да сменят подхода си.

На Дюсман му остава само да побърза, за да догони конкуренцията. Не крие обаче, че има още много да измине, преди с Tesla да станат равнопоставени играчи в играта на електромобили.

Най-четените