Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Да те уволнят от Tesla, защото доказваш, че автопилотът им е опасен

Клипове на Бернал показват сериозни минуси в софтуера на електромобилите Снимка: iStock
Клипове на Бернал показват сериозни минуси в софтуера на електромобилите

Три неща са ясни - Tesla много иска да направи напълно автономни коли, за момента никак не успява в тази си задача, но и компанията страшно мрази някой да ѝ напомня, че за момента се проваля.

Затова и фирмата не се поколебава да уволни свой служител, който разобличава в блога си всички софтуерни проблеми и бъгове, които има автопилотът на бранда.

Независимо, че въпросният служител би могъл да им е повече от полза, отколкото във вреда.

Джон Бернал започва работа за Tesla през август 2020 г. и гледа на това като на сбъдната мечта.

Той е нает като анализатор на данни в Сан Матео, Калифорния, и е именно в отдела, който работи по програмата за автономно управление на електромобилите.

Бернал се радва не само заради доброто заплащане, а и защото е отдавнашен фен на Tesla и искрено вярва в идеята за красиви, но и достъпни електромобили, които да заместят конвенционалните коли.

Следващата стъпка за него е да си поръча Tesla Model 3 с вграден софтуер за самоуправление FSD (Full Self Driving). За обикновените клиенти софтуерният пакет струва 8000 долара допълнително, но за Бернал е безплатно като служител на компанията, което още повече го привлича да си вземе електромобил на бранда.

Джон получава колата си в началото на 2021 г. и през февруари основава влога си AI Addict в YouTube. Целта му е да покаже на последователите си какво може автопилотът FSD, без да крие нищо - нито положителните, нито отрицателните страни на софтуера.

Затова и във видеата му се виждат неща като преминаване на косъм край други коли и съмнително насочване към пешеходци и велосипедисти.

В един клип, заснет в Оукланд, се вижда как автопилотът насочва колата към центъра на кръстовище и по този начин Бернал се разминава едва-едва с катастрофа, защото софтуерът не идентифицира идваща отдясно кола.

Това е в сериозно противоречие с твърденията на Tesla, че FSD позволява градско шофиране без никаква намеса на водача.

Подобно видео, заснето обаче в Сан Хосе, показва сходна ситуация, в която Джон почти е въвлечен в пътнотранспортно произшествие с кола пред него, защото неговата Tesla се засилва притеснително много към автомобила.

Разбира се, клиповете показват и редица предимства на бранда, а и заявява, че прави всичко това, за да бъдат отстранени бъговете в отдела, в който той самият все пак работи. А на карта е заложена не само репутацията на Tesla, но и безопасността на водача и пътниците, която явно е под въпрос.

От компанията на Илон Мъск обаче не мислят така и внезапно в края на февруари уволняват Бернал.

По негови думи пред CNBS уволнението му идва без никакво предупреждение и работодателят му е знаел за канала му в YouTube и не е правил забележка. Че е автор на AI Addict е отбелязано както в обновеното му CV, с което Tesla разполага, така и в профила на Джон в LinkedIn.

Официалната причина е, че Бернал е в конфликт на интереси, докато работи за фирмата и едновременно с това поддържа влога си, а освен това е изнасял поверителна информация за продуктите на бранда.

В правилника на компанията не се посочва изрично, че човек може да бъде уволнен заради критики към Tesla.

Вместо това е уточнено, че се "разчита на здравия разум на служителите при поведението им в социалните мрежи", след което са изброени редица платформи. Сред тях дори не е YouTube.

Освен това Бернал не разкрива детайли за Tesla, които вече не са широко известни - от доста време се знае, че брандът има проблеми със своя автопилот като бъркане на луната със светофар, блъскане в аварийни коли и неспиране на пътни знаци.

Джон обаче заявява, че не се сърди на вече бившия си работодател и че още го е грижа Tesla да произведе надежден автопилот.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените